کد خبر:18482
پ

تیم ۳ نفره از محققان کشور موفق به طراحی دستگاهی برای تشخیص هوشمند بیماری رتینوپاتی در مبتلایان به دیابت شدند.

به گزارش روزانه نیوز، تغییر در سبک زندگی افراد، ابتلا به بیماری دیابت افزایش یافته است و این بیماری عارضه‌های بسیاری را با خود به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به رتینوپاتی دیابتی و زخم شدن اندام‌های تحتانی اشاره کرد.

دیابت در صورت کنترل نشدن منجر به تخریب عروق شبکیه چشم می شود که به دنبال آن رتینوپاتی دیابتی را خواهیم داشت.

رتینوپاتی به اختلالاتی که در نهایت منجر به آسیب به شبکیه چشم می‌شود، گفته می‌شود. با برخورد نور به شبکیه چشم این محرک‌ها دچار تغییراتی شده و به صورت فرکانس‌هایی از شبکیه چشم به سمت مغز ارسال می‌شود.

در صورت آسیب به شبکیه متناسب با شدت و محل آسیب، بیمار ممکن است دچار تاری دید و یا حتی کوری شود که با لیزر شبکیه می‌توان مانع از کوری افراد شد.از این رو افرادی که مبتلا به دیابت هستند، در خطر از دست دادن بینایی خود قرار دارند.

به منظور درمان این عارضه تیم تحقیقاتی متشکل از میرهادی سیدعربی، آیلار مهدی زاده و آیدین مهدی زاده دستگاهی را طراحی کردند سطح بیماری رتینوپاتی را تشخیص دهد.

این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که قادر است به صورت آنلاین و آفلاین سطح بیماری رتینوپاتی را از روی تصاویر شبکیه چشم به صورت هوشمند تشخیص دهد و با مقایسه وضعیت‌های قبلی بیمار به صورت دقیق و درصدی، میزان تغییرات بیماری را به پزشک گزارش دهد.

متخصصان چشم پزشک حوزه شبکیه با استفاده از این دستگاه قادر به تشخیص هستند و با هوشمند سازی صورت گرفته بر روی آن، هر سطح از کادر درمانی می‌توانند اقدام به تشخیص میزان آسیب شبکیه باشند.این دستگاه از مهاجرت بیماران از استانی به استان دیگر برای ویزیت متخصص و آسیب بیشتر به چشم جلوگیری می‌کند./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید