مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی حجم تخلف در این حوزه را بیشتر از آن چیزی که در سطح پیاده‌روهای دانشگاه  اتفاق می‌افتد دانست و گفت: جرایم تکثیر غیرقانونی کتاب در فضای مجازی و واقعی در حوزه دانشگاهی ذیل واحد سایت و تکثیر است که در انجمن ناشران دانشگاهی تلاش شد  تا با مکاتبه دانشگاه‌ها این وضعیت ساماندهی شود.

 حسینی نیک با اشاره به حجم تخلفات در فضای مجازی و نشر غیرقانونی کتاب‌ها گفت: در برخی موارد گاهی دانلود غیر قانونی فایل کتاب به بالای دومیلیون می‌رسد و تقریباً از نظر قانونی کاری صورت نمی‌گیرد. برداشت از قانون در این حوزه دقیق نیست تا در دادسرای فرهنگ و رسانه بررسی و پیگیری شود. این‌گونه نمی‌توان بر اساس قوانین با فضای مجازی که به شدت آلوده شده و به شکل نابسامانی در تکثیر غیرقانونی کتاب به اسم گسترش علم و فرهنگ فعال است مقابله کرد.

وی بیان کرد: تکثیر غیرقانونی کتاب سرمایه‌های علمی، فرهنگی جامعه یعنی مؤلف و پدیدآورنده را دلسرد کرده و چندی نمی‌گذرد که دیگر تولید محتوایی صورت نمی‌گیرد. پس باید همه مسئولان امر در رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و مرکز ملی فضای مجازی به این مسأله توجه کنند.

مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با تصریح بر اینکه در برخورد با قاچاق کتاب به اصل موضوع و علت آن توجهی نمی‌شود، افزود: متأسفانه ما فقط شاهد برخورد با دستفروشان این حوزه هستیم در حالی که برخی پشت پرده این دستفروشان فعالیت می‌کنند و ناپیدا هستند. /فارس