کد خبر:7624
پ

مسئول دبیرخانه تدوین “هندبوک مداخله در بحران” درباره دلایل تدوین “هندبوک مداخله در بحران” عنوان کرد: این هندبوک به منظور هدفمند کردن و افزایش بهره‌وری مداخلات و اقدامات دانشجویان علوم پزشکی و دیگر دانشجویان در بحران‌هایی مانند سیل، زلزله، اپیدمی ها، سوانح تالیف خواهد شد.

به گزارش روزانه نیوز ، حسین نظری درباره دلایل تدوین “هندبوک مداخله در بحران” عنوان کرد: این هندبوک به منظور هدفمند کردن و افزایش بهره‌وری  مداخلات  و اقدامات دانشجویان علوم پزشکی و دیگر دانشجویان در بحران‌هایی مانند سیل، زلزله، اپیدمی ها، سوانح تالیف خواهد شد.

عضو شورای مرکزی مجمع ادبی وزارت بهداشت افزود: طبیعتا دانشجویان با افزایش آگاهی و اطلاعات از شرایط بحران و وظایف خود و اطلاع از اقداماتی که باید انجام داد نقش تاثیرگذارتری در بحران ایفا خواهند کرد و خطاهای تیم‌های جهادی و خیریه دانشجویی درقالب توصیه‌های ارائه شده در این هندبوک  کاهش خواهد یافت .

وی درباره دانشجویانی که در تدوین این راهنما نقش دارند اشاره کرد: دانشجویان دانشکده بهداشت مخصوصا دانشجویان دکترای سلامت در بحران‌ها و دانشجویان بهداشت حرفه‌ای مدیریت بخش علمی این هندبوک را برعهده دارند. دیگر دانشجویان مانند دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی و توان‌بخشی، پرستاری  و… نیز نقش پررنگی در تالیف این هندبوک ایفا می‌کنند.

دبیر کانون ادبی شهید افزود: دانشجویان در فضایی علمی و با همکاری رشته‌های مختلف درحال بررسی تجارب و تالیف هندبوکی هدفمند هستند. تالیف این هند بوک به روش دانشجویی نمونه خوبی از کارتیمی دانشجویی خواهد بود و علاوه بر مزایای مختلف، برای مشارکت‌کنندگان در تالیف این هندبوک رویه و روند آموزشی دارد.

وی درباره رویکردهای این هندبوک بیان کرد: این تالیف در دو رویه استخراج و بررسی تجارب پیشین دانشجویان در بحران‌های مختلف از طریق مصاحبه با آن‌ها با تکیه بر نیازها در بحران و پاسخ تیم جهادی به نیازها و مشکلات و همچنین ترجمه و بررسی متون علمی پیشین در دست اقدام است.

کشور ما هرساله با بحران‌های مختلفی از جمله سیل، زلزله ، بیماری‌های واگیردار و… دست به گریبان است. در این بین دانشجویان به عنوان افرادی که دغدغه کار فرهنگی و اجتماعی دارند جزو اولین گروه‌هایی هستند که برای کمک داوطلبانه به مناطق بحران‌زده اعزام می‌شوند و کمک‌های تخصصی و عمومی مختلفی ارائه می‌دهند. در همین راستا و با توجه به رسالت دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه بهداشت و سلامت “هندبوک مداخله در بحران” در دست تدوین است. این راهنما که توسط دانشجویان دوره دکتری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال تنظیم و گردآوری است، نقش و جایگاه دانشجویان را در بحران‌ها ترسیم می‌کند و مسؤولان می‌توانند با وظایف عمومی و تخصصی خود در مواقع بحران آشنا شده و دانشجویان را سازماندهی کنند.

در کنار تدوین “هندبوک مداخله در بحران” دوره‌های آموزشی مختلفی برگزار می‌شود. این دوره‌های مداخله در بحران به طور مستمر اجرایی و در دو بخش عمومی و تخصصی برنامه‌ریزی شده است. حضور در این کارگاه‌ها و مشاهده تجربیات دانشجویان مختلف باعث افزایش نقش‌آفرینی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شود./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید