کد خبر:8600
پ

معاون ساخت توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به پیشرفت 95 درصدی زیرسازی خط‌آهن یزد-اقلید، گفت: با تخصیص اعتبار 4 هزار میلیاردی امسال به این پروژه، این خط ریلی تا پایان سال تکمیل می‌شود.

به گزارش روزانه نیوز، ‌عباس خطیبی اظهار داشت: امسال 9 پروژه مهم ریلی را به عنوان پروژه‌های جهش تولید معرفی کرده‌ایم، برنامه‌ریزی شده است از این 9 پروژه‌، تعدادی‌ به بهره‌برداری برسد که یکی از آنها که هم‌اکنون در حال تکمیل است، خط آهن یزد – اقلید است.

* کاهش زمان سیر از استان فارس به مشهد با تکمیل خط‌آهن یزد-اقلید

وی افزود: خط آهن یزد – اقلید 270 کیلومتر طول دارد و عملاً بخش جنوب غربی کشور را در شبکه ریلی به شرق و شمال شرق در شبکه ریلی متصل می‌کند.

معاون ساخت توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: استان‌‌ فارس بسیار از این محور ریلی منتفع خواهد شد و خصوصاً در مسیر ریلی مشهد مقدس، برای زائران استان فارس، مدت زمان سیر قطار، کوتاه‌تر می‌شود.

* پیشرفت 95 درصدی زیرسازی خط‌آهن یزد-اقلید/ اجرای بخشی از روسازی مسیر

خطیبی در تشریح آخرین وضعیت پیشرفت ‌پروژه خط آهن یزد – اقلید بیان کرد: زیرسازی این خط ریلی رو به اتمام است و بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، همچنین در بخش روسازی، از این 270 کیلومتر مسیر ریلی، 140 کیلومتر ریل‌گذاری شده است و در ‌120 کیلومتر هم نصب خط را به اتمام رسانده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین در حدود 110 کیلومتر مسیر، عملیات جوشکاری در محور انجام شده است و در حال عملیات تکمیل این خط ریلی و بالاست‌ریزی هستیم.

* اعتبار امسال خط‌آهن یزد-اقلید 4 هزار میلیارد ریال

معاون ساخت توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره اعتبار این خط ریلی بیان کرد: خوشبختانه منابع اعتباری خوبی از سوی سازمان برنامه و بودجه به این پروژه ریلی اختصاص یافته است و پیمانکار به صورت جدی در پروژه مشغول به کار است.

خطیبی‌ با بیان اینکه اجرای این پروژه از 9 سال پیش آغاز شده بود، ادامه داد: آنچه امسال برای این خط ریلی پیش‌بینی شده و سازمان برنامه و بودجه تأمین منابع کرده است، چهار هزار میلیارد ریال بود که امسال برای این خط ریلی تخصیص‌ هم داده شده است.

و‌ی اضافه کرد: اما آنچه تاکنون در این پروژه هزینه شده است، رقم 5 هزار میلیارد ریال است که دلیل پایین بودن این رقم، آن است که حدود 9 سال است این پروژه اجرا می‌شود اما ارزش روز پروژه‌ بیش از 2 هزار میلیارد تومان است.

* استفاده از‌‌ ریل ملی و ریل وارداتی در خط‌آهن یزد-اقلید

معاون ساخت توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره ریل‌های بکارگرفته شده در این خط ریلی، اظهار کرد: در این پروژه از ریل ملی استفاده شده است البته در بخش‌هایی از مسیر چون از قبل ریل داشته‌ایم، ریل‌های وارداتی استفاده شد‌ این ریل‌ها از سال های قبل وارد کشور شده است و مربوط به زمانی است که‌ ذوب‌آهن هنوز تولید انبوه ریل ملی را انجام نداده بود تا ما با آنها قرارداد ببندیم، اما برای بخش‌های بعدی این پروژه و تکمیل این خط آهن از ریل ملی بیشتر استفاده خواهد شد.

* تکمیل خط‌آهن یزد-اقلید تا پایان سال

خطیبی درباره پیش‌بینی ‌زمان افتتاح این خط آهن، اظهار داشت:‌ ‌امیدواریم تا پایان امسال پروژه خط‌آهن یزد-اقلید ‌به سرانجام برسد، پروژه در فاز اول بهره‌برداری در حال حاضر جمعاً 77 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قطعاً دستیابی به هدف تکمیل این پروژه تا مدت‌زمان تعیین شده، محقق ‌خواهد شد.فارس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید