کد خبر:39712
پ

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۱۴ تیم کارشناسی کار ارزیابی ثبت های جهانی را بر عهده دارند و برای سال آینده، پرونده «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» تنها نماینده ایران برای ثبت جهانی است.

به گزارش روزانه نیوز، علی دارابی شامگاه سه‌شنبه در نشست اعضای انجمن میراث فرهنگی استان همدان، افزود: هر سال هر کشور یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد، که سهمیه ایران برای سال آینده پرونده «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» خواهد بود.

وی اظهار داشت: ما در ایران ۲۶ اثر ثبت جهانی داریم و امسال نیز پرونده ثبت جهانی کاروانسراها را داشتیم که به دلیل جنگ اوکراین و روسیه لغو شد.

دارابی با اشاره به اینکه مسوولان استان همدان و میراث فرهنگی مجاهدانه برای ثبت جهانی این اثر ارزشمند تلاش کردند، تصریح کرد: سال گذشته به دلیل مسائل مختلف «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» از ثبت جهانی باز ماند و این اثر بیانگر تاریخ و میراث مردم ما است و باید ثبت جهانی شود.

«منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» تنها نماینده ایران برای ثبت جهانی است



وی با اشاره به اینکه پرونده های ثبت جهانی آثار ایران تا ۱۰ سال آینده مشخص شده است، بیان کرد: در سراسر کشور، آثار ارزشمندی برای ثبت جهانی داریم که ثبت جهانی قله دماوند و دیگر مکان‌ها بر اساس اولویت بندی های صورت گرفته مشخص است.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: در پرونده «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان»، ۱۴۰ اثر تاریخی وجود دارد که هر بازدید کننده‌ای را به وجد می‌آورد.

وی با بیان اینکه باید پرسید که ثبت جهانی در زندگی مردم چه تاثیری می‌گذارد، افزود: وقتی ثبت جهانی صورت می‌گیرد، یعنی آن اثر متعلق به همه بشریت است و همه باید در حفظ و نگهداری آن تلاش کنند و آن اثر تضمین و امنیت ملی از منظر جهانی ایجاد می‌کند.

دارابی با اشاره به اینکه ۱۴ تیم کارشناسی ارزیابی ثبت جهانی را بر عهده دارند، اظهار داشت: فرماندهی این ثبت جهانی را بنده بر عهده دارم و در وزارتخانه همه تلاش خود را برای این ثبت جهانی به کار می‌گیریم.

«منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» تنها نماینده ایران برای ثبت جهانی است

وی با تاکید بر اینکه شهرداری همدان و صدا وسیما در این حوزه نقش محوری دارند، بیان کرد: ثبت جهانی پرونده «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان»  موجب ایجاد ارزش افزوده در حوزه املاک تجاری محدوده این طرح می شود.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: کشور ایران در حوزه ثبت جهانی آثار رتبه نهم دنیا و پنجم آسیا را دارد.

وی با اشاره به ثبت جهانی ۱۲ اثر ناملموس ایران افزود: ما آثار تاریخی و ارزشمند بسیاری داریم، اما متناسب با آن تاکنون گردشگر و ارزآوری نداشتیم و امیدواریم پرونده «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» با رای بالایی در یونسکو ثبت جهانی شود و ما هم یک جشن بزرگ برای این نهضت صیانت از میراث فرهنگی بگیریم.

دارابی تصریح کرد: وسعت پرونده «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» ۱۰۰ هکتار است که نظیر آن در اینچنین ثبت‌های جهانی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: ثبت جهانی پرونده «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» در ۲ حوزه ملموس و ناملموس به صورت جداگانه انجام می شود که در حوزه ناملموس، آداب، رسوم و سنت‌های و لهجه همدان در فهرست آثار ناملموس ثبت جهانی می‌شود.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: مهم فرهنگ، گویش و سنت همدان است که در پرونده جداگانه ناملموس ارسال می شود.

وی تاکید کرد: همدان هجدهمین استانی است که در آن جلسه انجمن میراث فرهنگی تشکیل می شود.

دارابی تاکید کرد:  اهتمام جدی استاندار همدان از روزهای آغاز به کار دولت سیزدهم در پیگیری ثبت جهانی «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان»، قابل تقدیر و تشکر است.

وی ادامه داد: استاندار همدان یک فرد با تجربه و ارزشی است که توانسته امورات استان را تاکنون، به نحو مطلوب مدیریت و هدایت کند.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: دستور کار اصلی این روزهای ما در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ثبت جهانی «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» است.

به گزارش ایرنا، پرونده ثبت جهانی «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و ۱۴۰ اثر تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است.

منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می شود که با ثبت این اثر، میراث فرهنگی این محدوده شامل بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ می‌شود.

براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شده و در بین آثار تاریخی و فرهنگی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو، «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» تنها اثریاست که به یونسکو ارسال می‌شود.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است که بیش از یک‌هزار مورد از آنها ثبت ملی شده اند./ایرنا

کلیدواژه : هگمتانه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید