کد خبر:2580
پ

به گزارش روزانه نیوز سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی همدان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب عملیات کاشت سیب زمینی از اواخر اسفد 98 شروع گردیده و تا اوسط اردیبهشت 1399 ادامه خواهد یافت.

مهندس احمد قدیمی گرجایی اضافه کرد: حدود 2785 هکتار از محصولات زراعی شهرستان شامل گندم؛جو ؛سیر و کلزا بین 15 تا 35 درصد و 1095 هکتار باغات شهرستان شامل درختان هسته دار مانند(هلو- زرد الو-شلیل-بادام-البالو و…..)بین 20 تا 50 درصد دراثر سرما و تگرگ فروردین ماه سال جاری دچار خسارت گردیده است.

وی  افزود : با توجه به اینکه طی سنوات قبل شاهد خسارت عوامل قهری مانند سرمازدگی و تگرگ به محصولات زراعی و باغی شهرستان بوده ایم ،لازم است بهره برداران از آخرین تکنولوژی ها و دستاورد های علمی مانند(استفاده از ارقام مقاوم به سرمازدگی -احداث اصولی باغات -استفاده از ارقام دیرگل در بخش باغبانی -استفاده از سیستم های ایجاد گرما و سیر کولاسیون هوا در باغات و…..)که توسط کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی در اختیار آنها قرار میگیرد استفاده نمایند تا ان شاالله در اینده شاهد هیچ گونه خسارت به محصولات باغی و زراعی نباشیم.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه در سال جاری  4 هزار هکتار از اراضی آبی شهرستان همدان  زیر کشت سیب زمینی قرار خواهد گرفت، افزود:  پیش بینی می شود از این سطح 170 هزار تن  محصول با کیفیت برداشت گردد. حدود 80 درصد از سیب زمینی که در شهرستان همدان کشت می گردد از ارقام تابستانه  و زود رس می باشد.

قدیمی گرجایی با اشاره به کشت 160 هکتارانواع  صیفی جات شامل ( هندوانه- خیار- گوجه و… ) اظهار داشت:با توجه به شرایط مناسب پیش بینی می گردد  5500 محصول با کیفیت  نصیب کشاورزان گردد.

وی با اشاره  به اهمیت رعایت تناوب و تاثیر بالقوه آن در بهبود کمی و کیفی محصولات زراعی  و افزایش حاصلخیزی خاک اشاره کرد و افزود در همین راستا توسعه کشت حبوبات دیم  یکی از برنامه های راهبردی این مدیریت جهت تقویت خاک وکمک به افزایش درامد کشاورزان می باشد و کشت 550 هکتار انواع حبوبات دیم در سال زراعی جاری موید این تفکر  سازمانی می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید