کد خبر:10983
پ

 

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از نیوزبریک، بررسی جدید پژوهشگران امارات نشان می‌دهد انگل موسوم به “پلاسمودیوم”(Plasmodium) که مالاریا را به واسطه نیش پشه به انسان منتقل می‌کند، تغییراتی را در ژن‌های انسان پدید می‌آورد که واکنش ایمنی انطباقی بدن را نسبت به عفونت ناشی از مالاریا دگرگون می‌کنند. یافته‌های این پژوهش، امید برای ارائه راهبردهای درمانی و واکسن را پدید می‌آورند که می‌تواند به کنترل یک بیماری غیرقابل پیشگیری کمک کند.

پژوهشگران در این پروژه، واکنش‌های ایمنی و ژنوم‌های کودکان را پیش از عفونت، هنگام بروز عفونت و پس از آن مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند هنگامی که انگل پلاسمودیوم به بدن وارد می‌شود، ریز آران‌ای‌ها به مرگ سلول‌های ایمنی انطباقی می‌انجامند. انگل از واکنش ایمنی بدن دوری می‌کند؛ سپس می‌تواند تکثیر شود و بقیه سلول‌های خون را مورد حمله قرار دهد. این پژوهش نشان داد که برخی از ریز آران‌ای‌ها تحت کنترل ژنتیک هستند و شاید همین موضوع بتواند توضیح دهد که چرا توانایی افراد گوناگون در مقابله با عفونت، متفاوت است.

بیشترین بار این بیماری، در آفریقای سیاه وجود دارد که ساکنان آن از کمبود رفاه اقتصادی و اجتماعی رنج می‌برند.

پژوهش در مورد یافتن راهبردهای درمانی موثر و پایدار برای مالاریا، به دلیل درک محدود از تفاوت واکنش میزبان نسبت به عفونت انگلی متوقف شده است.

نتایج این پژوهش، مکانیسمی را نشان می‌دهد که در تضعیف واکنش ایمنی انطباقی نقش دارد که به واسطه انگل‌های مهاجم پدید می‌آید. از بررسی این نتایج می‌توان فهمید که چرا ارائه واکسن برای کودکان، سال‌ها زمان می‌برد و در بلندمدت، ویژگی محافظتی ارائه نمی‌دهد.

پژوهشگران در مرحله بعد قصد دارند آزمایش‌های بیشتری انجام دهند تا بفهمند که چرا ایمنی بدن برخی از ساکنان آفریقا در برابر بیماری، بیشتر از بقیه است.

این پژوهش، در مجله “Nature Communications” به چاپ رسید./ایسنا

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید