کد خبر:41608
پ

در نشست تبیین گفتمان انقلاب اسلامی که به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار از استقلال به معنای رهایی از سلطه غرب و شرق به عنوان دستاورد بزرگ این انقلاب یاد شد.

به گزارش روزانه نیوز، نشست تبیینی گفتمان انقلاب اسلامی به مناسبت دهه مبارک فجر در کتابخانه عمومی اعتمادیه همدان با حضور عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ علی‌اکبر فامیل روحانی، مبارز انقلابی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان؛ میرهاشم میری، مبارز انقلابی، شاعر و محقق، مونا اسکندری نویسنده و شاعر و برخی از دانش آموزان دوره متوسطه اول برگزار شد.

پ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این آیین اظهار کرد: انقلاب اسلامی نه در آن زمان که شکل می‌گرفت و جرقه‌های اولیه آن ایجاد شد و نه حتی امروز برای دشمنان قابل فهم نبوده و نیست. از همان زمان آغاز مبارزات انقلابی به جز مردم ایران اهمیت و لزوم آن را کسی درک نکرد و امروز نیز که دشمنانش در فکر آنند که هر روز طرحی نو دراندازند و به مقابله با آن بپردازند، این اصل پا برجاست. در واقع ماهیت و گفتمان انقلاب اسلامی که بر گرفته از اندیشه‌های اصیل دین مبین اسلام است تنها بر سرشت پاک مردم نشست و برآوردن چنین گفتمانی تنها از پس مردی بر می‌آمد که با مفاهیم الهی و دینی و اهل بیت عصمت و طهارت روابطی عمیق و اصیل ایجاد کرده است.

وی افزود: در واقع امام خمینی(ره) در پی یافتن پاسخ به پرسش بزرگ انسان در باب نوع حکومت و حکم رانی و سعادت واقعی انسان به مفاهیم اساسی اسلام یا همان اسلام ناب محمدی رجوع کرد و با عنایت به پویایی این دین الهی با اعتقاد راسخ به خداوند و توکل بر او مکتب حسینی را از نو احیا کرد. مردم نیز که تحت انوار الهی بیدار شده بودند و از ظلم و جور و فساد به ستوه آمده بودند به ندای رهبر کبیر انقلاب لبیک گفتند و در ساری و جاری کردن سخن خداوند او را یاری کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: به دیگر سخن انقلاب اسلامی گفتمانی را به جهان عرضه کرد که تا کنون بشر با اتکا به عقل صرف خود نتوانسته بود آن را درک کند و تنها زمانی به آن پی برد که قلبش را برای یافتن مفاهیم الهی گشود. مفاهیمی که به مدد قدسی بودن آن، همچنان زنده است و سینه به سینه به ما رسیده است. وی تأکید کرد: این وظیفه سترگ کتابخانه‌های عمومی است که در راستای اصل جهاد تبیین به تشریح و بسط این گفتمان همت کند و نسل جدید را از چند و چون آن آگاه سازد. به همین منظور برنامه‌های متعدد فرهنگی کتاب محور در طول سال در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان انجام می‌شود تا پیام این انقلاب فرهنگی به سمع و نظر نسل امروز برسد. اما به طور ویژه در دهه مبارک فجر بیش از ۹۰۰ برنامه فرهنگی در سراسر استان تدارک دیده شده است که در حال اجرا است.

زارعی خاطرنشان کرد: در کنار این اتفاقات، دو کتابخانه روستایی به جمع خانواده بزرگ کتابخانه‌های عمومی استان همدان در دو روستای اشترمل شهرستان تویسرکان و عبدالرحیم شهرستان همدان افزوده می‌شود که با همت و همراهی بانک پاسارگاد، بنیاد قلمچی و خیرین روستا و با پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود.

وی گفت: از همه نخبگان و فعالان فرهنگی و علمی تقاضا داریم که کتابخانه‌های عمومی استان را در راستای رسالت خطیر فرهنگی‌اش که تداوم گفتمان انقلاب اسلامی و تشریح و تبیین آن است یاری رسانند تا کودکان و نوجوانان خود را در جنگ نابرابر مجازی امروز مسلح به سلاح دانایی کنیم و به مانند همیشه در این عرصه نیز بدرخشیم. علی‌اکبر فامیل روحانی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و فعال انقلابی در این نشست تبیینی اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک حکومت جدیدی به نظام سیاسی جهان معرفی کرد. مهمترین شعار مبارزات انقلابی «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» بود. مردم ایران ابتدا در یوغ استبداد انگلیس بودند و سپس به زیر یوغ امریکا درآمدند. اما انقلاب اسلامی باعث شد که دیگر ملت ایران زیر نظر مستکبران نباشند. امریکا همچنان با همان نگاه اربابی به ما نگاه می‌کنند و سخنان مسئولان آنها چون ترامپ یا اوباما و رئیس جمهوری امریکا موید این نکته است. مردم ایران توانستند این نگاه از بالا را بشکنند و به همین دلیل است که ایران اسلامی را تحریم می‌کنند.

وی اظهار کرد: یکی از برداشت‌ها از استقلال، در شعار اصلی مبارزهای انقلابی به وجود زن و مرد بازمی‌گردد. متأسفانه در بسیاری از جوامع غربی، زن ابزار شهوترانی نامردان است. اما در جمهوری اسلامی به هر دو نوع بشر استقلال داده شده است. بنابراین ضوابط و قوانینی را به تصویب رساند که زن و و مرد به جایگاه واقعی خود برسد. به طوری که امروز زنان در جامعه پیشرو هستند و حتی در دوران انقلاب نیز در برخی از مواقع از مردان پیشگام‌تر بودند.

این استاد دانشگاه در باره آزادی نیز تصریح کرد: وقتی ما در اطاعت کامل از خداوند باشیم چنان که به حلال خدا دسترسی داشته و از حرام او دوری کنیم، از آزادی برخورداریم. در نظام جمهوری اسلامی به دنبال آن هستیم که بندگی خدا را محقق کنیم. هرچه انسان با تقواتر و با ایمان‌تر باشد، آزادتر است. البته برخی از آرمان‌های ما هنوز به طور کامل محقق نشده است که البته به معنای نبود آن نیست و انشالله در آینده به منصه ظهور خواهد رسید. میرهاشم میری، نویسنده و محقق نیز در این آیین اظهار داشت: تمام حرکت‌های اجتماعی، جنبش‌ها، نهضت‌ها، انقلاب‌ها و جریان‌های آزادی‌بخش و … یا سمت و سوی مارکسیستی داشتند یا از ماهیتی لیبرالی برخوردار بودند. در یک جهان دو قطبی به ویژه در جنگ جهانی دوم دو حوزه نفوذ در دنیا به وجود آمده بود، اول غرب به رهبری امریکا و دوم شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوری، اگر انقلابی رخ می‌داد یک کشور از یکی از دو حوزه نفوذ فوق به حوزه نفوذ دیگری وارد می‌شدند.

اما شعار انقلاب ایران «نه شرقی و نه غربی» بود که از قرآن گرفته شده بود

وی افزود: برخی این شعار را به اشتباه برداشت کردند، این شعار به این معنا نبود که ما می‌خواهیم با غرب و شرق قطع رابطه کنیم، بلکه نمی‌خواهیم زیر سلطه هیچ یک از این دو جبهه باشیم. بنابراین انقلاب اسلامی ایران یک ساختار شکنی کرد و یک اندیشه نو ظهور را مطرح کرد. بر اساس این اندیشه بدون اتکا به دو قدرت موجود در کره زمین هم می‌توان حرکت کرد. برای رسیدن به این موضوع ما به یک ایدئولوژی، رهبر، وحدت کلمه و … نیاز داریم.

این نویسنده و محقق تصریح کرد: در جامعه قبل از انقلاب ایران، کلکسیونی از ایدئولوژی‌های رنگارنگ و مختلف وجود داشت. آن زمان دانشگاه از محل‌های ظهور و بروز این اندیشه‌ها بود و از چپ تا راست را در برمی‌گرفت. اما رهبری بلامنازع امام خمینی(ره) چنان وحدتی در میان این گروه‌ها ایجاد کرد که تا پیروزی انقلاب اسلامی هیچ ایدئولوژی جز اسلام جرئت ظهور و بروز نکرد. وی تأکید کرد: استقلال به معنای عدم وابستگی به قطب شرق و غرب و متکی به خود بودن است. آزادی هم در گمان برخی بد معنا شده بود. آزادی واقعی در چارچوب قانون معنای واقعی خود را پیدا می‌کند. در چارچوب قانون همه آزادند هر رفتاری در این شالکه داشته باشند. در مجموع امروز این ایدئولوژی به محور مقاومت نه در آسیا بلکه در جهان بدل شده است. چنان که جریان حاکمیت غربی رفتارهای جنون آمیزی از خود نشان می‌دهد که از هیچ منظری قابل توصیف نیست و نشانه‌ها افول جریان غرب است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید