کد خبر:8129
پ

رییس دفتر مطالعات انرژی وین گفت: بازار نفت، به پیش بینی های میکرب شناسان، بیشتر از خبرگان نفتی بها می‌دهد؛ زیرا بازگشت یا ترمیم تقاضای جهانی نفت، در گروی بازگشت نسبی تقاضا و مصرف است.

به گزارش روزانه نیوز، فریدون برکشلی، رییس دفتر مطالعات انرژی وین با اشاره به اینکه بازار جهانی نفت، چند واقعه مهم را پشت سرگذاشته و هنوز هم، وقایع مهم‌تری را پیش رو دارد، گفت: چند روزی است که از برگزاری کم سرو صدای شصتمین سالگرد تاسیس اوپک، می‌گذرد. قبل از آن اجلاس وزرای نفت کمیته موسوم به کمیته وزارتی نظارت بر بازار اوپک پلاس گذشته است. ۲۷ و ۲۸ سپتامبر هم وزرای نفت و انرژی گروه ۲۰ به ریاست عربستان، اجلاس مجازی، داشت. اما هنوز شاید، مهم‌تر انتظار برای نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا در تاریخ ۲ نوامبر است.

قفل بر قیمت طلای سیاه

وی درباره قیمت نفت نیز توضیح داد: قیمت‌های جهانی نفت، مدت نسبتاً طولانی است که روی ۴۰ دلار برای برنت و اندکی پایین‌تر برای دبلیو تی ای، قفل کرده است. نوسان گیری و معاملات کاغذی، گاه اندک افزایشی را در دامنه محدود، از خود نشان می‌دهد. اما بازار علایم محکمی و آدرس‌های درستی از دست اندرکاران اصلی بازار دریافت نمی‌کند.

به گفته برکشلی در شرایط تخریب حزن انگیز بازار جهانی نفت و فزونی عرضه نسبت به تقاضا، معامله گران در فضایی مبهم، تصمیم گیری می‌کنند. در واقع دستاندرکاران عمده بازار هم، آدرس و مسیر روشنی را در اختیار ندارند.

رییس دفتر مطالعات انرژی وین با بیان اینکه امروزه تحلیلگران نفتی، اعتماد بازار را از دست داده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر بازار نفت، به پیش بینی‌های ایمیونیست ها و میکرب شناسان، بیشتر از خبرگان نفتی، بها می‌دهد. همه می‌دانند که تا زمان پاسخ محکم و قانع کننده‌ای از سوی جامعه جهانی پزشکی، باید در انتظار باقی بمانند. زیرا بازگشت یا ترمیم تقاضای جهانی نفت، در گرو بازگشت نسبی تقاضا و مصرف نفت است.

برکشلی با تاکید بر اینکه در این میان گردنکشی و دروغ پردازی‌های نو آوران بازار انرژی و دستاندرکاران بازار انرژی که با شعار حمایت از محیط زیست وارد صحنه شده‌اند، کار را دشوار تر کرده است، تصریح کرد: این درست است که محیط زیست از بابت زیاده روی در افزایش کربن، تحت شرایط دشواری قرار گرفته است، اما انتشار دهندگان گازهای مسموم، خود بیشترین سهم را در مصرف آن دارند و مطلقاً تلاشی برای بهسازی انرژی‌های فسیلی انجام نمی‌شود. تولید کنندگان نفت و گاز هم نسبت به ارتقا کیفیت و بهبود سوخت‌های فسیلی از خود نشان نمی‌دهند.

۶۵ درصد تقاضای نفت در دست اوپکی‌ها

به گفته وی در این میان نفت و گاز شیل که بیشترین لطمات را به محیط زیست وارد می‌کنند، تحت حمایت همه جانبه قرار دارند و کمترین فشاری را از سوی هواداران محیط زیست تحمل نمی‌کنند. دوشیزه گرتا تونبرگ سوییدی که طی دوسال گذشته، پرچمدار حمایت از محیط زیست بود و به عنوان سفیر حامیان محیط زیستی به کشورهای متعدد، سفر کرده است، در گفتگویی در ۲ سپتامبر با تلویزیون سوییس گفت که، حالا متوجه شده که کسانی که برایش برنامه ریزی می‌کردند، هیچ چیز از محیط زیست نمی‌دانستند.

این کارشناس بین المللی نفت گفت: در این میان باید، نقش اوپک را تحسین کرد. اوپک در دوره‌ای که پرچم مدیریت و ثبات بازار را به دست گرفت، ۶۵ در صد تولید جهانی نفت را در اختیار داشت. اوپک امروز کمتر از یک سوم تقاضای جهانی نفت را به عهده دارد، اما با به هنگامی و همراه ساختن، تولید کنندگان غیر اوپک، تنها مرجع مسوول ثبات بازار جهانی نفت است. اوپک در شصت سالگی، اثری از کهولت ندارد و هدایت بازار بین المللی و ثبات بازار را در اختیار دارد. در اینجا توجه به این واقعیت، حایز اهمیت است که در فضای ابهام در بهبود معنی دار تقاضای نفت، اطلاعات گمراه کننده هم، تاثیرات بدی دارد.

وی با بیان اینکه چین نشانه‌هایی از بازگشت تقاضا، بروز می‌دهد، اظهار داشت: این خوب است، اما به درستی معلوم نیست که چه میزان مصرف و یا ذخیره سازی می‌شود. گزارشات حکایت از آن دارد که ذخیره سازی های خشکی و روی آبی، انجام می‌شود که در اکتبر متوسط آن از ۱ میلیون بشکه گذشت. این ذخیره سازی ها، در قیمت پایین به سود مصرف کنندگان است، اما از سوی دیگر هزینه انبار نفت هم در حال افزایش است. در نتیجه در صورت ادامه ذخیره سازی ها، هزینه نگهداری آن، قیمت عملیاتی نفت را بالا خواهد برد.

بر اساس اظهارات برکشلی دبیرخانه سازمان اوپک هم نیازمند، باز آرایی و تطبیق خود با شرایط دشوار بازار جهانی است. مدیریت عرضه و ساختار بازار، حالا به یک باز تعریف نیازمند است.مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید