کد خبر:8123
پ

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: آموزش و پرورش استثنایی ۱۶ هزار دانش آموز دارای مشکل کم شنوایی در بیش از ۲۰ هزار مدرسه پذیرا، ۱۰۰ مدرسه مخصوص ناشنوا داریم.

به گزارش روزانه نیوز، سید جواد حسینی، در نشست خبری مجازی به مناسبت گرامیداشت «هفته جهانی ناشنوایان و نهم مهرماه روز جهانی ناشنوایان»، بیان کرد: معتقدیم جامعه جهانی باید به سمت جامعه دوستدار انسان حرکت کند که این جامعه، جامعه دوستدار کودک، کتاب و انسان‌های با نیاز ویژه است و این زمانی محقق می‌شود که جامعه فراگیر و بدون محدودیت شکل گیرد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش استثنایی ۱۶ هزار دانش‌آموز دارای مشکل کم شنوایی در بیش از ۲۰ هزار مدرسه پذیرا، ۱۰۰ مدرسه مخصوص ناشنوا داریم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در تمام دوره‌ها آموزش و پرورش با آسیب شنوایی را داریم و بسیاری از مردم نمی‌دانند که حداقل ۲-۳ دوره بیشتر از آموزش و پرورش عادی تعلیم و تربیت بر عهده داریم، این آموزش و پرورش به آموزش و پرورش توانبخشی می‌پردازیم، در شرایط عادی پیش دبستانی اختیاری است اما در آموزش و پرورش استثنایی این دوره اجباری و از بدو تولد است.

حسینی افزود: پیش دبستان ما برای زیر ۴ سال ارائه می‌شود و ۴۴۲ نوآموز در این حوزه اکنون داریم، ضمن آنکه مداخلات چند حسی را در این دوره اعمال می‌کنیم همچنین دوره پیش دبستانی یک و دو هم داریم.

وی ادامه داد: در دوره پیش دبستانی و ابتدایی ابتدا شناسایی به موقع شکل می‌گیرد و یکی از اهداف شناسایی جایگیری مناسب دانش آموزان است.

حسینی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که به آن معتقدیم باید انجام شود و امروز به وفاق رسیدیم آموزش زبان اشاره ایرانی است؛ یکی از مهم‌ترین وجوه انسان ارتباط است که یک بخش از این ارتباط ارتباط با خداست، بخشی ارتباط با طبیعت است، بخش دیگر ارتباط با خود است و ناشنوایان نسبت به افراد عادی موفق ترند، بخشی هم از این ارتباط، ارتباط مردم با دیگران است.

او با اشاره به اینکه زبان اشاره ارتباطات را تسهیل می‌کند، گفت: ابتدایی‌ترین ارتباط حرکاتی بوده است که امروز زبان اشاره موسوم است، مرحله بعد ارتباط تصویری بود و ارتباط بعدی ارتباط شفاهی ریال بعد از آن ارتباط نوشتاری، چاپی و موجی شکل است.

حسینی اظهار کرد: در دوره کرونا هم آموزش و پرورش ساکت نبود و همانطور که کادر درمانی و بهداشتی فعالیت داشتند آموزش برای کادر درمانی که در مواجهه بیماران کرونایی ناشنوا بودند، در دستور کار داشتیم.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی گفت: بسیار تلاش کردیم که خواسته درست ناشنوایان را در عصر کرونا و مدرسه تلویزیونی محقق کنیم و امروز در تمام آموزش‌های تلویزیونی زبان اشاره به کار گرفته شده است و معلمانی هم برای آموزش اشاره داریم.

حسینی با اشاره به اینکه برای تمام گروه‌های هفت گانه پایگاه جامع تولید محتوا راه اندازی شده است، اظهار کرد: این پایگاه جامع با ۴ هزار عنوان درس راه‌اندازی شده است و تاکنون ۴۴۰ عنوان مطلب بارگذاری شده که ۸۰ عنوان مربوط به ناشنوایان است.

او به توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه هم اشاره کرد و گفت: در ۳۸ رشته فنی این فرصت فراهم شده است علاوه بر آن در حوزه مناسب سازی و تولید محتوای ویژه ناشنوایان، ۱۲۲ کتاب دوره‌های مختلف تحصیلی را متناسب سازی کرده‌ایم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش به خدمات حمایتی ویژه دانش آموزان استثنایی هم اشاره و بیان کرد: سال گذشته ۳۲ هزار خدمت در ۱۶ عنوان ارائه شد همچنین کمک هزینه سمعک تاکنون ۴ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده است علاوه بر آن کمک هزینه تعمیر قطعات دستگاه کاشت حلزون برای هر دانش‌آموز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

او ادامه داد: کمک هزینه جراحی کاشت حلزون که ۱۹۴ مورد بوده است که در سال جدید تمام هزینه این خدمات را از ۴ به ۷ میلیارد تومان افزایش دادیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از گسترش مداخلات بهنگام طلایی از بدو تولد خبر داد و گفت: این کار از معلولیت‌های پنهان جلوگیری می‌کند.

حسینی همچنین از جذب ۵۰۰ نیروی طرحی توانبخشی طی امسال خبر داد و اظهار کرد: آموزش توانمندسازی برای مربیان و آموزش تکنیک‌های مداخله بهنگام به ویژه برای کودکان زیر ۲ سال به طور جدی در دستور کار است.مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید