کد خبر:9276
پ

همه چیز را تدارک دیده بودند؛ می‌خواستند کاری کم‌هزینه و کم‌جمعیت روی صحنه ببرند. قرار بود اجرایشان از فردا شب آغاز شود که ناگهان خبر تعطیلی یک هفته‌ای تئاتر و سینما منتشر شد و کارگردان جوان می‌گوید با شنیدن این خبر خشکش زده است.

این حکایت گروه اجرایی نمایش «یاماها» است که فقط یکی از چند گروه‌ تئاتری است که این روزها از حضور روی صحنه بازمانده‌اند.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از ز همه تنویسنده و کارگردان این نمایش از وضعیت این روزهای خود و گروهش می‌گوید. او گلایه می‌کند که همیشه وقتی پای تعطیلی در بین باشد، اول از همه تئاتر و سینما تعطیل می‌شوند ولی بحث بودجه که باشد، آخر از همه نوبت تئاتر می‌شود.

او توضیح می‌دهد: همه چیز برای اجرا آماده بود. دیروز یک اجرای جنرال (اجرای پیش از اجرای اصلی) را انجام دادیم که خبر تعطیلی اعلام شد و ناگهان در سالن خشکم زد! فکر می‌کردیم نیمه دوم سال تعطیلی داشته باشیم ولی تصور نمی‌کردیم به این زودی شروع شود.

تاراج اضافه می‌کند: قرار است امروز برای ستاپ نور به تئاتر شهر برویم. جالب است در این وضعیت، بخش اداری تئاتر فعال است. گویی ویروس فقط از طریق تماشاگر منتقل می‌شود.

او ادامه می‌دهد: اگر تعطیلی فقط یک هفته بود، می‌شد به نوعی برنامه‌ریزی کرد  ولی مساله اینجاست که همه ما می‌دانیم این تعطیلی ادامه‌دار  خواهد بود. همین الان به سایت فروش بلیت‌مان گفته‌ایم برای یکشنبه آینده فروش ما را باز کند ولی نمی‌پذیرد  و منتظر ابلاغ رسمی است. همین وضعیت نشان می‌دهد که واقعا مدت زمان این تعطیلی، پیش‌بینی‌پذیر نیست.

این کارگردان، اعتمادسازی در مخاطبان را دیگر مشکل گروه‌های نمایشی می‌داند و اضافه می‌کند: این تعطیلی ادامه‌دار خواهد بود و بار دیگر باید تلاش کنیم تا اعتماد از دست رفته را به مخاطب بازگردانیم. در این سه روزی که پیش فروش بلیت‌مان آغاز شده بود، استقبال تماشاگران با توجه به شرایط موجود، بدنبود ولی حالا دوباره به وضعیت قبلی بازمی‌گردیم.

او با ابراز تاسف از اینکه کرونا ویروسی غیر قابل پیش‌بینی است، ادامه می‌دهد: در این 6 ماه ویروس خیلی موذی‌تر هم شده است و مافعلا مطیع این غول چند هزار سر شده‌ایم و بنا نیست به این زودی دست از سرمان بردارد.

تاراج از شرایط دشوار هنرمندان تئاتر در دوران کرونا سخن می‌گوید و می‌افزید: تئاتری‌ها، مظلوم‌ترین قشر هستند. تعطیلی که باشد، ما اول از همه تعطیل می‌شویم و بحث بودجه که باشد، آخر از همه نوبت به ما می‌رسد. مدیر مرکز هنرهای نمایشی هم می‌داند همین که تئاتر تعطیل شود، بودجه‌اش قطع خواهد شد.

او در عین حال خاطرنشان  می‌کند: همه مشکل ما  پول نیست. اگر کار نکنیم، از نظر روحی می‌میریم. همه ما دچار مرگ تدریجی شده‌ایم و متاسفانه در این وضعیت ظاهرا  مسئولان فرهنگی هم هیچ برنامه‌ای برای تئاتر ندارند.

این کارگردان، تئاتر آنلاین را نوعی شوخی می‌داند و می‌گوید: تماشاگر ما برای تئاتر آنلاین تربیت نشده. از نظر ما تئاتر یعنی حضور فیزیکی تماشاگر در مقابل بازیگر.

تاراج درباره وضعیت گروه اجرایی نمایش خودش توضیح می‌دهد: خوشبختانه گروه بسیار همراهی دارم. البته از اول شرایط را در نظر گرفتم و کاری کم پرسوناژ انتخاب کردم. هزینه‌های آماده‌سازی را پایین آوردم ولی چیزی که پیش‌بینی نمی‌کردم، تعطیلی فعلی بود.

او ادامه می‌دهد: البته مشکلاتی هم هست. در این بین بازیگر من به خاطر بازی در این نمایش، پیشنهاد فیلم کوتاه را رد کرد در صورتی که می‌توانست درآمد بیشتری داشته باشد. او تئاتر را انتخاب کرد و حالا هم که وضعیت ما بلاتکلیف است.

او یادآوری می‌کند: خود تئاتری‌ها هم باید همت کنند و اجازه ندهند چراغ تئاتر خاموش شود. می‌شود کارهای کم‌پرسوناژ یا تک‌گویی انتخاب کرد. درِ تئاتر شهر و ایرانشهر را به روی جوانان هم باز کنند. قرار نیست همیشه افراد مشخصی در این سالن‌ها کار کنند.

این کارگردان ابراز امیدواری می کند که مدیران هم در این وضعیت ساکت نمانند و وزیر فرهنگ و ارشاد هم در کنار مدیران تئاتری، برنامه‌هایی مناسب کرونا  تدارک ببینند و بودجه تئاتر را افزایش دهند.

کهید تاراج در پایان می‌گوید: به هر حال تئاتر شغل ماست، ما که از اول قربانی آن بودیم، حالا هم حاضریم برایش شهید شویم چون انتخاب ماست.

قرار بود نمایش «یاماها» از دوشنبه ـ 14 مهر ماهـ در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید