کد خبر:11340
پ

مدیر تماشاخانه «سنگلج» با انتقاد از تعطیلی دوباره تئاتر و سینما نسبت به عواقب ناخوشآیند این تعطیلی هشدار می‌دهد.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از پریسا مقتدی مدیر هنری و هنرمند تئاتر از پیامدهای منفی تعطیلی طولانی مدت تئاتر و نابودی چرخه اقتصادی ضعیف این هنر سخن می‌گوید.
او در آغاز با اشاره به ادامه‌دار بودن کرونا، خاطرنشان می‌کند: مگر کرونا زمان‌دار است که بتوانیم در دوران شیوع آن، شغل خاصی را تعطیل کنیم. بنابراین تعطیلی، راه حل نیست بلکه باید سبک زندگی‌مان را تغییر دهیم و با این شرایط هماهنگ کنیم. به این معنا که تلاش کنیم آگاهی مردم در استفاده از روش‌های پیشگیری بالا برود.
مقتدی با تاکید بر اینکه تعطیلی تئاتر نه تنها نتیجه‌بخش نیست بلکه عوارض منفی بسیاری دارد، توضیح می‌دهد: این تعطیلی تاثیر نامطلوبی بر اقتصاد تئاتر دارد. مساله‌ای که همواره در حوزه فرهنگ فراموش شده، چرخه اقتصادی آن است. چرا که در هنر هم کالای هنری داریم که تولیدکننده و مصرف کننده‌ای دارد. هر چند چرخه اقتصادی هنری مانند تئاتر همیشه ضعیف بوده است.
او تصریح می کند: با این همه عده‌ای در این چرخه اقتصادی امرار معاش می‌کنند و حالا زندگی آنان براحتی تحت تاثیر این ماجرا قرار گرفته است.
این هنرمند تئاتر با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی پیامدهای ناگواری به همراه دارد، می‌افزاید: این مشکلات، کانون خانواده را تضعیف می‌کند .
مقتدی با اشاره به اینکه بنیه اقتصادی تئاتر همواره ضعیف بوده است، خاطرنشان می‌کند: چرخه اقتصادی تئاتر پیش از کرونا هم ضعیف بود و اصولا  تئاتر ما بدنه اقتصادی نحیفی داشت ولی حالا همان چرخه ضعیف هم تقریبا نابود شده است.
این هنرمند تئاتر با یادآوری این نکته که در وضعیت بحرانی فعلی، تمام مراکز خرید به فعالیت خود ادامه می‌دهند، به طرح این پرسش می‌پردازد که: سوال من این است مقابل کدام مرکز خرید، کسی ایستاده و به مراجعه‌کنندگان تذکر می‌دهد که ظرفیت تکمیل است و اجازه ورود ندارند و این چنین است که مراکز خرید از جمیعت لبریز می‌شود ولی ما در تئاتر با فعالیت نصف ظرفیت این محدویت را قائل می‌شویم و  فاصله اجتماعی حتی بیش از آنچه تاکید شده است، رعایت می‌شود.
مقتدی ادامه می‌دهد: در کدام مرکز خرید کسانی به صورت مداوم مراجعه‌کنندگان را کنترل می‌کنند که ماسک را به روی صورتمان حفظ کنیم و حال آنکه در تئاتر این اتفاق رخ می‌دهد. در کدام مرکز خرید قبل و بعد از ورود مشتریان تمام فضاها ضد عفونی می‌شوند ولی تئاتر جزو معدود مکان‌هایی است که این اتفاق به کرات در آن رخ می‌دهد و هر روز پیش و پس از ورود تماشاگران این اتفاق می‌افتد. بنابراین آنچه تا به حال درباره راه‌های پیشگیری از کرونا از سوی ستاد مقابله با کرونا علام شده، بخوبی در سینما و تئاتر رعایت شده است.
او با بیان اینکه زندگی ما به دوران قبل و بعد از کرونا تقسیم می‌شود، یادآوری می‌کند: در وضعیت فعلی، درست‌ترین اتفاق این است که سبک زندگی‌مان را تغییر بدهیم. فعلا بهترین راه حل، بالا بردن آگاهی عمومی و ایجاد موانع قانونی برای تخطی از پروتکل‌های بهداشتی است. در غیر این صورت آیا با تعطیلی تئاتر، ستاد مقابله با کرونا می‌تواند نیازهای اقتصادی جامعه تئاتری را تامین کند، می‌تواند حقوق ماهانه‌ای برای آنان که خانه‌نشین شده‌اند، در نظر بگیرد.
این بازیگر تئاتر اضافه می‌کند: زمانی وقتی درباره لزوم بستن کمربند ایمنی در اتومبیل صحبت می‌شد، امر لوکسی به شمار می‌آمد ولی امروزه همه پایبند به آن هستیم. بخشی از این ماجرا به دلیل افزایش آگاهی‌های عمومی است و بخشی به خاطر جریمه‌هایی که اتفاق افتاده است. درباره پروتکل‌های بهداشتی در دوره کرونا هم باید همین رویه را در پیش بگیریم.
مدیر تماشاخانه سنگلج در پایان با تاکید بر اینکه تمام موارد بهداشتی در این مجموعه رعایت می‌شود، خاطرنشان می‌کند: ممکن است از سخنان من این گونه برداشت شود که حساسیت این موضوع را در نظر نمی‌گیرم و حال آنکه در این چند ماه حتی به دیدن پدرم که در شهری دیگر زندگی می‌کند، نرفته‌ام که مبادا ویروس را برای او سوغات ببرم. ضمن اینکه عنوان مدیر مجموعه «سنگلج»، به هیچ وجه درباره مسایل بهداشتی، کوتاه نمی‌آیم و اگر گروهی و یا تماشاگر و همکاری در رعایت پروتکل های بهداشتی لازم اهمال کند، بدون هر گونه تعارفی، مانع اجرای کار و ورود و رفت و آمد در تماشاخانه خواهم شد./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید