کد خبر:7964
پ

شرکت روس‌نفت روسیه هشدار داد گرایش شرکتهای BP و رویال داچ شل به تجدیدپذیرها ممکن است باعث کمبود عرضه نفت و بالا رفتن قیمتها شود.

به گزارش روزانه نیوز، شرکت روس‌نفت با انتقاد از رویکرد شرکتهای BP و رویال داچ شل در عرصه تجدیدپذیرها در شرایطی که تقاضا برای نفت همچنان رو به رشد است، هشدار داد این شرکتها بحران اگزیستانسیالیستی برای عرضه نفت ایجاد می کنند که به قیمتهای بالاتر منتهی می شود.

دیدیه کازیمیرو، یکی از مدیران ارشد شرکت نفتی دولتی روس‌نفت گفت: اگر غولهای انرژی سرمایه گذاری خود را کاهش دهند، شرکتهای ملی نفت سهم بزرگتری از بازار را خواهند گرفت زیرا در صورت برگشتن تقاضا به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا، کمبود عرضه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

اظهارات این مدیر منعکس کننده اختلاف رو به رشد میان شرکتهای نفتی دولتی و غولهای انرژی است که به شکل گیری صنعت نفت مدرن کمک کرده اند. شرکتهای اروپایی مانند شرکتهای BP، رویال داچ شل، توتال فرانسه و انی ایتالیا متعهد شده اند سرمایه گذاریهایشان را به سوی تجدیدپذیرها هدایت کنند.

شرکت BP که ۲۰ درصد سهم در روس‌نفت دارد، اعلام کرده که در آینده نفت و گاز کمتری تولید کرده و تنها در پروژه هایی سرمایه گذاری می کند که بازدهی بالاتری دارند.

این شرکت و همتایانش با فشار از سوی سرمایه گذاران، فعالان محیط زیست و اذهان عمومی برای کاهش سهمشان در تغییرات جوی و سرمایه گذاری در پروژه های بادی، خورشیدی و هیدروژن مواجه هستند. اما این اقدام مورد استقبال جهانی قرار نگرفته و ارزش سهام شرکت BP پنج شنبه گذشته به پایینترین رکورد در ۲۵ سال اخیر سقوط کرد.

این افت منحصر به شرکت BP نبوده و سایر شرکتهای نفتی از جمله غولهای نفتی که عمده فعالیتشان نفت و گاز است با افت شدید قیمت سهامشان به دلیل ابهامات گسترده نسبت به آینده بازار انرژی مواجه شده اند.

تحلیلگران می گویند اگر غولهای انرژی اروپایی از پروژه های نفت و گاز نه چندان مهم عقب نشینی کنند، شرکتهای نفتی مانند روس‌نفت سود خواهند برد اما اگر تقاضا برای نفت در سالهای آینده به پیک برسد، تولیدکنندگان تحت حمایت دولتی با تهدید بلندمدت جدی روبرو می شوند چرا که درآمدهای هیدروکربن برای سلامت مالی کشورهایی مانند روسیه، عربستان سعودی و نیجریه کلیدی محسوب می شوند.

فاصله گرفتن غولهای انرژی از نفت با کاهش شدید قیمتها در پی ضعیف شدن تقاضا در دوران شیوع ویروس کرونا مصادف شده است. برخی از تحلیلگران هشدار داده اند که پاندمی ممکن است زمان پیک مصرف نفت را جلو بیاندازد. اما بخش قابل توجهی از صنعت همچنان بر این باور است که تقاضا برای نفت بمحض تحت کنترل درآمدن پاندمی، به وضعیت عادی برخواهد گشت و اگر سرمایه گذاری در عرضه جدید پایین بماند، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، سطح مصرف ۱۰۰ میلیون بشکه در روز پیش از پاندمی ویروس کرونا نیازمند افزودن شدن سالانه سه تا پنج میلیون بشکه در روز عرضه جدید به منظور تامین تقاضا با توجه به فرسوده شدن میادین فعلی است.ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید