کد خبر:25018
پ

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری دولت نهایی شد.

به گزارش روزانه نیوز از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه چهاردهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه درمورد لایحه رتبه‌بندی معلمان، تاکید کرد: این لایحه در کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری دولت نهایی شده و مجلس به آن وارد می شود، اگر این شاخص‌ها بررسی و نهایی شود، منظومه‌ای شکل می‌گیرد که حاصل آن معلم متخصص در رشته خود، توانمند در بحث تربیتی و تأثیرگذار برای آینده است.

به گزارش ایرنا، قاسم احمدی‌لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش هم ۱۴ بهمن اعلام کرد که لایحه رتبه بندی معلمان در کمیته های سه گانه دولت تصویب شده و در صورت تائید نهایی در جلسه هیات وزیران به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

وی افزود: دولت برای رتبه بندی معلمان پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کرده که این رقم یک سوم آن اعتباری است که آموزش و پرورش نیاز دارد.

وزیر علوم در ادامه این جلسه بحث اصلی را توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراکز تخصصی تربیت معلم عنوان کرد و یادآور شد: بعد از فرمایشات ایشان، وزارت علوم در این زمینه اقداماتی را انجام داد که البته نیازمند تکمیل و رفع نقص است و در حال تکمیل نظارت‌ها هستیم تا در صورت نیاز موضوع، وارد شورای عالی انقلاب فرهنگی و بررسی تخصصی شود.

غلامی با تأکید بر این که تمام تلاش ها باید این باشد که مجموعه تربیت معلم را برای تربیت شایستگان و نسل آینده آماده کنیم، گفت: جهان در سال‌های آینده با تغییر مواجه می شود و به همین دلیل برای نسل جدیدی که تربیت می‌شوند اساتید باید دارای ظرفیت خوبی باشند.

غلامی درباره تدوین نقشه راه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هم بیان کرد: نقشه‌ راهی باید تعریف شود تا به این نتیجه برسیم فردی که از دانشگاه خارج می‌شود، می‌تواند آیندگان کشور را تربیت کند یا خیر؛ بنابراین ارزیابی‌ها بر اساس شاخص‌هاست و ما در این شاخص‌ها نقاط قوت و ضعف را بررسی می‌کنیم.
ماموریت مهم ۲ دانشگاه

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در مورد دستور این جلسه که به موضوع «نقد درون‌سازمانی برنامه کیفیت بخشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی» اختصاص داشت، گفت: در حال حاضر تمرکز شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور روی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رکن سند تحول منابع انسانی آموزش و پرورش است. ۲ دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ماموریت تربیت معلم برای آموزش و پرورش دارند و از این منظر جایگاه بسیار مهمی به خود اختصاص داده اند.

عاملی ادامه داد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان کاری جز تربیت معلم ندارند و روی این موضوع تأکید داریم، بنابراین برای این موضوع باید گزارش های دقیق ارائه شود.

وی با تأکید بر لزوم بازتعریف مأموریت‌های دانشگاه شهید رجایی، افزود: اگر نقصانی در اساسنامه باشد باید اصلاح شود. همچینن روی داوطلب، استاد و برنامه درسی هم باید تمرکز داشته باشیم. ما به اساتیدی در این دانشگاه نیاز داریم که تربیت معلمی را پذیرفته و حس افتخار نسبت به این کار مهم و انسان ساز داشته باشند.

عاملی رییس شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور تصریح کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، مأموریت‌گرایی حرفه‌ای و روشن را باید مدنظر قرار دهد و مأموریتی که دنبال می کند منطبق با فلسفه وجودی آن باشد. جای نگرانی دارد میان بیش از هفت هزار دانشجوی این دانشگاه، فقط ۲ هزار دانشجو در رشته‌های تربیت دبیر تحصیل می کنند؛ در واقع نزدیک به ۸۰ درصد ظرفیت این دانشگاه در حوزه مأموریت خود نیست./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید