کد خبر:26189
پ

معاون اول رئیس جمهور گفت: صادرات کالا‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید می‌شوند، ممنوع است.

به گزارش روزانه نیوز اسحاق جهانگیری در جلسه کارگروه تنظیم بازار افزود: هرگونه صادرات کالا‌های ۴۲۰۰ تومانی چه بصورت رسمی و چه بصورت غیر رسمی ممنوع است و کالا‌هایی نظیر روغن خوراکی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و گوشت که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید می‌شوند به هبچ عنوان اجازه صادرات ندارند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: تنظیم بازار شب عید و ماه رمضان مسئله جدی است و همه دستگاه‌ها باید در این باره حساس باشند.

وی با بیان اینکه کالا به وفور در کشور تولید می‌شود و کمبودی از این ناحیه وجود ندارد گفت: مهمترین اولویت ما، این است که کاری کنیم این کالا‌ها به قیمت مناسب به دست مردم برسد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه از سال ۹۷ و آغاز جنگ اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران، معیشت مردم اولویت کار‌ها و سیاست‌های دولت قرار افزود: در این دوران همه تلاشمان را کردیم و همه را بسیج کردیم که از زندگی مردم حراست و حفاظت کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالا‌های اساسی یکی از سیاست‌های دولت در دوران جنگ اقتصادی بود گفت: در مجموع این سیاست موفق بوده اگرچه هر سیاستی ممکن است حواشی هم داشته باشد و برخی سوء استفاده کرده باشند و اجرا این سیاست عوارضی هم داشته باشد.

وی با بیان اینکه روز‌های سخت درحال سپری شدن است و روز‌های خوبی پیش روی ماست اضافه کرد: از همه دستگاه‌ها از جمله وزارت صمت، وزارت کشاورزی، بانک مرکزی و گمرک می‌خواهم تمام تلاش خود را به کار بندد که در آخرین روز‌های دوران جنگ اقتصادی، زندگی سخت‌تر از آنچه امروز است به مردم نگذرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: نظارت مستمر و تشدید بازرسی‌ها بر بازار تا پایان ماه مبارک رمضان ضروری است.

آقای اسحاق جهانگیری با بیان اینکه دود اختلاف نظر‌ها میان دستگاه‌های مختلف به چشم مردم می‌رود، افزود: باید به تامین کالا‌های اساسی در ایام عید نوروز و ماه رمضان حساسیت ویژه داشته باشیم و وظیفه و مسئولیت همه ما این است که کالا‌های اساسی و اقلام مورد نیاز ایام عید نوروز و ماه رمضان با قیمت مناسب تامین و در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

وی اضافه کرد: امروز که به نظر می‌رسد فشار‌ها و سختی‌ها رو به پایان است، باید تلاش کنیم برادرانه، همدلانه و با انسجام و وحدت اجازه ندهیم که فشار‌های مضاعف و سختی‌های بیشتر بر مردم تحمیل شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اولویت‌ها و سیاست‌های اصلی هر دولت متناسب با شرایط روز کشور تغییر می‌کند، اضافه کرد: از سال ۱۳۹۷ که آمریکا وارد جنگ اقتصادی با ایران شد، دولت تصمیم گرفت تامین معیشت مردم را در نخستین اولویت خود قرار دهد چرا که می‌دانستیم آمریکا تلاش دارد زندگی و معیشت مردم را با فشار و سختی مواجه کند، به همین دلیل همه امکانات دولت و کشور بسیج شد تا فشار کمتری بر زندگی مردم وارد شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در همین راستا یکی از سیاست‌های دولت تعیین ارز با نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالا‌های اساسی بود تا اقلام و کالا‌های مورد نیاز مردم با قیمت مناسب در اختیار آن‌ها قرار گیرد. این سیاست در مجموع موفق بود البته هر سیاستی ممکن است با حواشی و یا سوء استفاده‌هایی همراه باشد.

وی از همه دستگاه‌های اجرایی خواست همانطور که در سه سال اخیر با همه ظرفیت برای کاهش فشار بر مردم وقت گذاشته اند، در این ایام نیز با تلاش هر چه بیشتر برای بهبود وضعیت معیشتی جامعه تلاش کنند.

جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه هر نوع صادرات رسمی و یا غیررسمی کالا‌های اساسی ممنوع است، تصریح کرد: صادرات همه کالا‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شده ممنوع است و استانداران باید به شدت با قاچاق این گونه اقلام برخورد کنند. وقتی کالایی با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود و قیمت ارز در بازار آزاد چند برابر این رقم است، طبیعی است که عده‌ای تلاش خواهند کرد تا از طریق قاچاق، این گونه کالا‌ها را در کشور‌های اطراف بفروشند. این گونه کالا‌ها فقط برای ملت ایران با این قیمت ارز تامین شده است و لازم است سازمان تعزیرات نیز برخوردی قاطع داشته باشد تا کسی جرأت قاچاق کالا‌های اساسی را نداشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برخی گزارش‌های مبنی بر گرانی محصولاتی نظیر سیب و مرکبات، افزود: در جلسه‌ای که اخیراً با مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی برگزار شد، استاندار آذربایجان غربی تاکید داشت که به هر میزان که نیاز باشد سیب با قیمت مناسب در انبار‌های استان موجود است. وقتی مردم این مطالب را می‌شنوند و می‌دانند که میزان تولید در کشور بالا است، اما قیمت‌ها پایین نمی‌آید دلخور می‌شوند.

وی با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه مبنی بر وفور میوه در میادین میوه و تره بار با قیمت‌های مناسب، تصریح کرد: هنر مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت باید این باشد که با توزیع گسترده میوه و کالا‌های اساسی، شرایطی را فراهم کند که در هفته پیش رو و ایام عید نوروز این کالا‌ها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

جهانگیری افزود: البته گاهی حرف‌های ناروا در خصوص عملکرد کارگروه تنظیم بازار زده می‌شود، اما نباید به دل بگیرید. شما برای مردم و خدا کار می‌کنید و نباید به این گونه رفتار‌ها توجه کنید. این روز‌ها در تاریخ ثبت خواهد شد که در شرایطی که شما گرفتار جنگ اقتصادی بودید و برای کاهش فشار بر مردم تلاش می‌کردید، عده‌ای که مسئولیت خاصی هم نداشتند فقط به دنبال این بودند که چوب لای چرخ شما قرار دهند.

وی افزود: امروز شاهد بی انصافی‌ها از سوی مخالفان هستیم، اما ما پذیرفته ایم که در شرایط سخت کار کنیم و باید مشکلات را به خاطر مردم تحمل کنیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به گزارش مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی مبنی بر آمادگی توزیع کالا‌های اساسی در ۱۴۰ مرکز در تهران و مراکزی متعدد در استان‌های مختلف، گفت: استانداران کشور در این مقطع هیچ وظیفه‌ای مهمتر از این ندارند که برای برگزاری مناسب ایام عید مردم تلاش کنند.

وی همچنین با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه در خصوص دلایل گرانی مرغ، افزود: به نظر می‌رسد برخی ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌های اجرایی باعث گرانی مرغ شده که لازم است وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و دادگستری گروه‌هایی را مشخص کنند تا نظارت مشترک بر فرایند تولید و توزیع مرغ در استان‌های مختلف داشته باشند تا از ناهماهنگی‌های موجود جلوگیری شود.

جهانگیری همچنین با تاکید بر ضررت تکمیل سامانه جامع تجارت و ثبت همه فرایند‌های زنجیره تجارت از سوی دستگاه‌های مختلف در این سامانه، گفت: ایجاد و راه اندازی این گونه سامانه‌ها کمک بزرگی برای سیستم مدیریتی کشور است. در گذشته وقتی فردی ارز دریافت می‌کرد، عملکرد وی قابل پیگیری نبود، اما امروز به واسطه راه اندازی سامانه‌های مختلف، عملکرد دریافت کنندگان ارز در تمامی مراحل قابل بررسی و ارزیابی است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در خصوص تصمیم مهمی که در دولت برای واردات، بازارچه‌های مرزی و واردات برخی کالا‌های اساسی و ضروری از کشور‌های همسایه اتخاذ شد، لازم است استانداران و دستگاه‌های اجرایی همه تلاش خود را برای اجرای این تصمیم به کار گیرند.

وی به گزارش‌های ارائه شده در جلسه مبنی بر افزایش قیمت جهانی برخی مواد اولیه نظیر روغن خام پالم و روغن خام آفتابگردان که طی یک سال گذشته ۱۳۵ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: گاهی افزایش قیمت کالا‌ها به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولید است که باید این موضوعات به شکل مناسب به اطلاع جامعه رسانده شود.

آقای جهانگیری افزود: در همین راستا برخی کشور‌های تولید کننده محصولات اصلی کشاورزی و غذایی به دلیل شرایط کرونایی، صادرات محصولات خود را به کشور‌های دیگر محدود و یا ممنوع کردند، اما به فضل الهی با تلاش‌های انجام شده، میزان واردات در سال ۹۹ بیش از میزان مصوب بوده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه گاهی نحوه نامناسب توزیع کالا باعث اجتماع مردم و صف‌های طولانی برای دریافت کالا شده است، از کارگروه تنظیم بازار و دستگاه‌های مسئول در امر تولید و توزیع کالا‌های اساسی و اقلام ضروری مردم خواست تدابیر و راهکار‌های لازم را بکار گیرند تا با نحوه صحیح توزیع کالاها، مردم برای دریافت اقلامی همچون مرغ و روغن در صف معطل نشوند.

جهانگیری گفت: لازم است همه استانداران پای کار تنظیم بازار بیایند و با توزیع گسترده و مناسب کالا‌ها و اقلام ضروری مردم در میادین میوه و تره بار و سایر اماکن توزیع کالا، فضای روانی جامعه را آرام کنند تا مردم دغدغه‌ای نسبت به کمبود کالا نداشته باشند.

وی تصریح کرد: لازم است از هم اکنون تا پایان ماه رمضان نظارت مستمر بر وضعیت بازار وجود داشته باشد و فعالیت بازرسین و سازمان تعزیرات تشدید شود. البته اصناف همواره پشتیبان دولت بوده اند، اما گاهی عده‌ای به دنبال سوء استفاده هستند که باید با تشدید نظارت‌ها از سوء استفاده و دلالی جلوگیری شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه گمرک جمهوری اسلامی ایران باید هماهنگی لازم را از نظر تبادل اطلاعات با وزارت جهاد کشاورزی انجام دهد، گفت: دولت آمادگی دارد مصوبات مورد نیاز کارگروه تنظیم بازار را در اختیار این کارگروه قرار دهد و همه دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند همراهی و همکاری لازم را با کارگروه تنظیم بازار داشته باشند.

در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گزارشی از اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار ارائه کرد و گفت: با توجه به حساسیت ایام عید و ماه رمضان، ذخیره سازی میوه و کالا‌های اساسی به میزان مناسب انجام شده و با افزایش توزیع در روز‌های آینده وضعیت بازار بهبود پیدا خواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی هم در این نشست با بیان اینکه مهمترین شبکه توزیع در کشور میادین میوه و تره بار هستند، گفت: همه مکان‌ها و فروشگاه‌های متعلق به وزارت جهاد کشاورزی در تمام استان‌ها در اختیار تولید کنندگان است تا بتوانند محصولات خود را در بازار عرضه کنند. امیدوارم با توزیع مناسب مرغ در هفته جاری شاهد شکسته شدن قیمت‌ها و ایجاد آرامش در بازار باشیم.

در این جلسه همچنین وزیر دادگستری از آمادگی کامل سازمان تعزیرات حکومتی در همه استان‌ها خبر داد و گفت: مجموعه ظرفیت سازمان تعزیزات حکومتی تا پایان ماه رمضان در اختیار تنظیم بازار است و همکاری‌های لازم از سوی این سازمان با وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

در ادامه این جلسه که رئیس کل گمرک، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، روسای اتاق‌های بازرگانی و اصناف ایران، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار و مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز حضور داشتند، دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار گزارشی از دلایل افزایش قیمت برخی اقلام نظیر مرغ، تخم مرغ و روغن ارائه کرد و به تشریح اقدامات صورت گرفته برای توزیع گسترده میوه و کالا‌های اساسی در میادین میوه و تره بار و سایر مراکز تعیین شده پرداخت./صدا و سیما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید