کد خبر:27720
پ

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید سیالات بومی برای حفاری ، تثبیت و پایدارکنندگی لایه‌های مخازن و کاهش آسیب به آنها و افزایش توان تولید در میادین نفت و گاز شد که سازگار با محیط زیست نیز هستند.

به گزارش روزانه نیوز از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، مجتبی کلهر محمدی مدیر فنی یک شرکت دانش‌بنیان فعال در این زمینه از اهمیت فناوری و نوآوری در تولید سیالات حفاری گفت و ادامه داد: از محوری‌ترین فعالیت‌های این شرکت می‌توان به تولید تجهیزات و سیالات حفاری با فرمولاسیون مطابق با استانداردهای جهانی برای تامین نیاز صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی و معادن اشاره کرد.

سازه هایی که حفاری می‌شوند تا به نفت، مواد معدنی و آب برسند، در کنار تجهیزات حفاری به ماده‌ای سیال برای کاهش اصطکاک نیاز دارند، حفاری‌های حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و معادن یکی از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین بخش‌های اکتشاف و استحصال به شمار می‌رود،  در این میان، سیالاتی که روند حفاری را تسهیل کنند و در عین حال، برداشت مفید را بدون این‌که به سازه حفر شده آسیبی بزند یا تجهیزات حفاری را مستهلک کند، ممکن می‌سازد.

در این میان، رقابت جدی و فناورانه‌ای در کشورهای برخوردار از فناوری این حوزه، در ارائه فرمولاسیون و نوآوری‌ها در جریان است تا بهترین کارایی و کیفیت را در سیال حفاری ارائه دهند.

این فعال فناور، ارائه خدمات مهندسی و برنامه‌ریزی سیال حفاری برای میادین و سازندهای مختلف نفت و گاز را یکی دیگر از توانمندی‌های این شرکت دانش‌بنیان برشمرد و افزود: با توجه به این که نقش سیالات حفاری در اکتشاف و بهره‌برداری از سازندها، نقشی اساسی و حیاتی است، تامین  مواد سیال حفاری و افزایه های مرتبط جزو راهبردهای کلیدی در سیالات حفاری پارس به شمار می‌رود.

بی نیازی از واردات و ایجاد اشتغال

این فعال فناور ادامه داد: در کنار تولید بومی انواع سیالات حفاری پایه آبی و روغنی، خدمات گل شناسی و عملیاتی در سایت‌های حفاری، خدمات کنترل جامدات، مدیریت پسماند و تصفیه‌کننده‌های حفاری را در اختیاز صنایع فعال قرار می‌دهیم.

کلهر محمدی با بیان این‌که رفع مشکلات حفاری در میادین و سازندهای‌ مختلف زمین با استفاده از سیالات حفاری مناسب و پایدار در برابر نفوذ آلودگی های سازندهای پرفشار ممکن می‌شود بیان کرد: بخش قابل توجهی از سرمایه‌های ارزی در قالب خرید سیالات حفاری از کشور خارج می‌شد، اما اکنون کاهش یافته است.

وی با اشاره به تامین نیاز سالانه صنایع به سیالات حفاری و کاهش واردات این فرآورده گفت: توانستیم با تولید سیالات حفاری تثبیت و پایدار کننده لایه ها، مناسب حفاظت و کاهش آسیب مخازن و افزایش توان تولید و سازگار با محیط زیست، کاهش ارزبری و ایجاد اشتغال و صرفه اقتصادی را برای کشور ایجاد کنیم./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید