کد خبر:29534
پ

ایران وجمهوری تاجیکستان با تکیه برلزوم اتصال شبکه‌های برق دو کشور به همدیگر از طریق مسیرهای موجود به توافق رسیدند.

به‌گزارش روزانه نیوز از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی، فنی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با مسئولیت وزارت نیروی ایران و وزارت انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد. ‌

“رضا اردکانیان” وزیر نیرو و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان در این نشست با اشاره به اشتراک‌ها و ظرفیت‌های فراهم در دو کشور در زمینه‌های مختلف گفت: با وجود حصول توافق‌های بسیار خوب در اجلاس پیشین، نیاز است که در جهت اجرای توافق‌ها اقدام‌های موثرتری به عمل آید.

“دلیر جمعه” وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان و رئیس تاجیکی کمیسیون گفت: امید می‌رود برگزاری این جلسه موجب جهش قابل توجه در روابط تهران و دوشنبه در همه زمینه‌ها شود.

پس از افتتاحیه اجلاس، گروه کارشناسان دو کشور برای نهایی کردن سند یادداشت تفاهم اجلاس چهاردهم وارد مذاکره شدند و وزیر نیروی ایران ملاقات‌های دو جانبه خود را برگزار کرد.

در این سفر وزیر نیروی ایران با نخست وزیر، وزیر انرژی و ذخایر آبی، وزیر امور خارجه، وزیر مالی و معاون بانک ملی و وزیر حمل و نقل تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ادامه این ملاقات‌ها، علاوه بر بحث و تصمیم‌گیری در خصوص اهم مسائل و مشکلات موجود در روابط دو جانبه، تصمیم‌های مناسبی برای توسعه این روابط اتخاذ شد.

نحوه گسترش حضور شرکت‌های ایرانی در بازار کالا و خدمات فنی و مهندسی تاجیکستان و همچنین رفع مشکل مشکلات شرکت‌های بزرگ‌ صادرکننده این خدمات به تاجیکستان از جمله موضوع‌های مورد بحث و ملاقات‌های دو جانبه بود.

همچنین در حوزه‌های مالی و بانکی توافق‌های خوبی برای رفع مشکلات موجود و ریل‌گذاری مسیر آینده به عمل آمد.

نحوه ایجاد کریدورهای ارتباطی زمینی و ریلی بین دو کشور از دیگر موضوع‌های مورد توجه و مورد مذاکره در این دیدارها بود.

توافق اتصال شبکه‌های برق دو کشور

همچنین طرفین بر لزوم اتصال شبکه‌های برق دو کشور به همدیگر از طریق مسیرهای موجود به توافق رسیدند.
در سایر حوزه‌ها نظیر ورزش و جوانان، کار و امور اجتماعی، کشاورزی و ارتباطات و همچنین همکاری‌های محیط زیستی و در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی و انتقال و تبادل زندانیان بین دو دو کشور توافق‌های خوبی به عمل آمد.

در نشست اختتامیه وزیر نیروی ایران و وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان به عنوان روسای کمیسیون با قدردانی از همکاران و دست‌اندرکاران تدوین سند پایانی اجلاسیه چهاردهم کمیسیون همکاری‌های دو کشور این سند را امضا و ابراز امیدواری کردند این سند مایه گسترش روابط دو جانبه شود.

توسعه روابط میان ایران و تاجیکستان

پیشتر وزیر نیرو خواستار توسعه روابط میان ایران و تاجیکستان شده و با تاکید بر اجرای توافق‌های به دست آمده در اجلاسیه سیزدهم کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دو کشور گفت: با وجود اراده رهبران عالی دو کشور، اجرای توافق مناسب و تایید شده، نیازمند اراده جدی‌تر است./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید