کد خبر:29775
پ

 اتحادیه جهانی کشتی در گزارشی ضمن بررسی تیم المپیکی کشتی آزاد و فرنگی ایران نوشت: «حسن یزدانی» این شانس را دارد که با کسب دومین مدال طلای خود در بازی‌های المپیک در ایران تاریخ‌ساز شود.

به گزارش روزانه نیوز به نقل از وبسایت اتحادیه جهانی کشتی، ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ پنج مدال شامل یک طلا، یک نقره و یک برنز در کشتی آزاد و ۲ برنز در کشتی فرنگی کسب کرد.

حسن یزدانی که مدال طلای بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو را در کارنامه دارد، تنها کشتی‌گیری است که سابقه حضور در المپیک را دارد و ۱۰ نفر دیگر نخستین میدان المپیکی خود را در توکیو تجربه خواهند کرد.

ترکیب ایران برای بازی‌های المپیک توکیو:

کشتی آزاد
۵۷ کیلوگرم: رضا اطری

«رضا اطری» پس از بازنشستگی «حسن رحیمی» نفر نخست وزن ۵۷ کیلوگرم ایران شد. او پس از کسب مقام پنجم در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ نور سلطان، سهمیه المپیک را برای ایران در این وزن کسب کرد. دارنده مدال طلای سال ۲۰۱۹ آسیا در مسابقه انتخابی تیم ملی موفق شد «رحمان عموزادخلیلی» خلیلی را شکست دهد و برای المپیک انتخاب شود.

۶۵ کیلوگرم: مرتضی غیاثی

«امیرمحمد یزدانی» سهمیه این وزن را در پیکارهای گزینشی المپیک در قاره آسیا که فروردین ماه در قزاقستان برگزار شد، بدست آورد اما او مقابل «مرتضی غیاثی» در مبارزه انتخابی شکست خورد و بازی‌های المپیک را از دست داد. غیاثی دارنده مدال برنز آسیا در سال ۲۰۲۱ است و با پیروزی در دیدار انتخابی برابر یزدانی، نماینده ایران در وزن ۶۵ کیلوگرم در توکیو شد.

۷۴ کیلوگرم: مصطفی حسین‌خانی

کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد ایران تصمیم گرفت ۲ کشتی‌گیر وزن ۷۴ کیلوگرم را به پیکارهای اوپن لهستان (جام زیلکوفسکی) اعزام کند تا نفر برتر و المپیکی ایران در آنجا مشخص شود.

حسین‌خانی دارنده مدال برنز جهان در سال ۲۰۱۶ و «یونس امامی» دارده مدال برنز وزن ۷۰ کیلوگرم در پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۱۹ جهان در لهستان شرکت کردند اما با یکدیگر مبارزه نکردند. امامی در لهستان برابر «حاجی مراد گادژیف» از جمهوری آذربایجان مغلوب شد اما حسین‌خانی در ادامه موفق به شکست این حریف آذربایجانی در مرحله نیمه‌نهایی شد.

امامی در پیکارهای گزینشی المپیک در سطح قاره آسیا موفق به کسب سهمیه المپیکی شده بود.

حسین‌خانی دارای ۵ مدال آسیا شامل دو طلا (۲۰۱۴ و ۲۰۱۶) و یک مدال برنز جهان (۲۰۱۶) است.

۸۶ کیلوگرم: حسن یزدانی

«حسن یزدانی» فوق ستاره ایرانی قصد دارد نخستین کشتی‌گیر ایرانی در تاریخ باشد که دو مدال طلای المپیک کسب کرده است. اما یکی از سرسخت‌ترین رقبای یزدانی نه تنها در داخل ایران است بلکه در شهر خودش، یعنی جویبار، «کامران قاسم‌پور» است. قاسم‌پور دو بار قهرمان آسیا و دو بار قهرمان امیدهای جهان شده و در مبارزه انتخابی که اسفند سال گذشته برگزار شد به مصاف یزدانی رفت. اما یزدانی مانند سال گذشته قاسمپور را با نتیجه ۵-۳ شکست داد و در ۸۶ کیلوگرم نماینده ایران در المپیک خواهد بود.

یزدانی ۲۷ ساله پنج مدال جهانی و المپیک در مجموعه خود دارد (طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو، ۲ مدال طلای جهان (۲۰۱۷ و ۲۰۱۹)، یک مدال نقره جهان (۲۰۱۵) و یک مدال برنز جهان (۲۰۱۸).

۹۷ کیلوگرم: محمدحسین محمدیان

مسابقه انتخابی وزن ۹۷ کیلوگرم از پیکارهای گزینشی المپیک در قاره آسیا شروع شد. مدعیان این وزن باید در یک تورنمنت دشوار یعنی در پیکارهای اوپن لهستان (جام زیلکوفسکی) شرکت می‌کردند. «محمدحسین محمدیان» دارنده مدال برنز جهان در سال ۲۰۱۴، «علیرضا کریمی» دارنده ۲ مدال برنز و یک مدال نقره جهان و «علی شعبانی» قهرمان آسیا در سال ۲۰۲۱ مدعیان حضور در المپیک در وزن ۹۷ کیلوگرم بودند که محمدیان با شکست هر دو نفر و با کسب طلا در لهستان بلیط توکیو را گرفت.

۱۲۵ کیلوگرم: امیرحسین زارع

همانند وزن  ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم، ۲ مدعی این وزن یعنی «امین طاهری» و «امیرحسین زارع» باید در پیکارهای زیلکوفسکی لهستان شرکت می‌کردند.

زارع قهرمان زیر ۲۳ سال جهان، عملکرد درخشانی در لهستان داشت و در حالی که طاهری پس از شکست برابر حریف مصری حذف شد، شانس المپیکی شدن را از دست داد و زارع ۲۱ ساله با کسب مدال طلا نماینده ایران در سنگین وزن در توکیو خواهد بود.

کشتی فرنگی
۶۰ کیلوگرم: علیرضا نجاتی

نجاتی ۲۳ ساله در نخستین میدان جهانی خود را در سال ۲۰۱۹ در قزاقستان تجربه کرد و با کسب مدال برنز، خود را به عنوان یک مدعی جدید در وزن ۶۰ کیلوگرم معرفی کرد. نجاتی با گرفتن مدال طلا در رقابت‌های بین‌المللی اوکراین، بلیت توکیو را نیز دریافت کرد.

۶۷ کیلوگرم: محمدرضا گرایی 

«محمدرضا گرایی» با شکست قهرمانانی همچون «ریو هان‌سو» از کره‌جنوبی سهمیه المپیکی ایران را در قزاقستان کسب کرد. عملکرد خوب او در پیکارهای زیر ۲۳ سال جهان «محمد بنا» سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی را متقاعد کرد تا او را برای بازی‌های المپیک توکیو انتخاب کند.

۷۷ کیلوگرم: محمدعلی گرایی

برادر بزرگتر از دیدن برادر کوچکترش در کنار خود در بازی‌های المپیک خوشحال است. محمدعلی دارنده ۲ مدال برنز جهان با کسب مدال برنز در پیکارهای جهانی نورسلطان سهمیه المپیک گرفت. در همین حال، او برای ارزیابی دوباره در تورنمنت جام قهرمانان اوکراین شرکت کرد، جایی که گرایی در دیدار نهایی «امین کاویانی‌نژاد» دیگر مدعی جدید این وزن را با نتیجه ۴ بر ۲ شکست داد و بلیت توکیو را دریافت کرد.

اکنون برادران گرایی با کسب مدال در توکیو این فرصت را دارند که تاریخ‌ساز شوند.

۹۷ کیلوگرم: محمدهادی ساروی 

مسابقات اوپن لهستان (پیت لازینسکی) به عنوان مسابقه انتخابی تیم ملی ایران در وزن‌های ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم بود. در وزن ۹۷ کیلوگرم، «محمدهادی ساروی» کسی که در مسابقات انتخابی المپیک آسیا موفق به کسب طلا شد، در فینال مسابقات اوپن لهستان با «مهدی بالی» دیگر مدعی این وزن مبارزه کرد و با برتری ۳ بر صفر نام خود را به عنوان یکی از مسافران المپیک ثبت کرد.

۱۳۰ کیلوگرم: امین میرزازاده

در سنگین وزن سنگین، «امیر قاسمی منجزی» با کسب عنوان پنجمی سهمیه المپیکی این وزن را گرفت. در حالی که «علی‌اکبری یوسفی» مدعی دیگر این وزن در پیکارهای قهرمانی آسیا در سال ۲۰۲۱ نیز مدال طلا گرفت اما هیچ کدام از این ۲ نفر نماینده ایران در المپیک نخواهند بود چرا که در مسابقات اوپن لهستان، قاسمی حذف شد اما یوسفی و «امین میرازازاده» به فینال این وزن راه یافتند و میرزازاده، قهرمان نوجوانان جهان در سال ۲۰۱۸ موفق شد با پیروزی ۳ بر یک برابر یوسفی جواز حضور در المپیک را بدست آورد./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید