کد خبر:29798
پ

 “علی کریمی مله” استاد تمام گروه علوم سیاسی گفت: دموکراسی و توسعه به تدریج رقم می‌خورد و تحقق آن مستلزم شکیبایی ملی و استفاده از ظرفیت‌ های موجود نظیر مشارکت در انتخابات است.

به گزارش روزانه نیوز فارغ از اینکه اهل سیاست باشیم و یا نباشیم باید بدانیم که شرکت درانتخابات به عنوان یکی از حقوق شهروندی و همچنین به عنوان یک وظیفه محسوب می‌شود. اهمیت شرکت در انتخابات در این نکته نهفته است که به گفته اندیشمندان علوم سیاسی، دموکراسی خواهی و مردم سالاری نه یکباره بلکه به تدریج و از طریق فرایندی رقم می‌خورد که یکی از آنها حضور در انتخابات است. بنابراین قهر با صندوق‌ های رای و کناره گیری از شرکت در آن نه تنها به تحقق دموکراسی کمکی نمی‌کند؛ بلکه اتفاقا زمینه را برای تحقق اهداف افردای که سر ستیزه با مردم و ملت و جمهوریت را دارند فراهم می کند. بنابراین شرکت در انتخابات امروز، ۲۸ خرداد می‌تواند هم به مثابه یک حق شهروندی و هم به مثابه یک تکلیف و وظیفه عمومی باشد. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و انتخابات میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز جمعه ۲۸ خرداد ماه  ۱۴۰۰ در حال برگزاری است.

نظر به اهمیت این بحث پژوهشگر ایرنا با علی کریمی مله، استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندارن به گفت و گو نشست. مشروح این گفت و گو را در ذیل می‌خوانید:

دموکراسی در دراز مدت نتیجه بخش استکریمی مله پیرامون اهمیت شرکت مردم در انتخابات اظهار داشت: به نظر من این حق طبیعی شهروندی است که در مواقع تعیین سرنوشت حضور پیدا کنند و از این زمان برای رای دادن استفاده کنند. انتخابات یکی از صحنه‌ های تعیین سرنوشت است و قهر کردن با صندوق به نظر من هیچ نسبتی با دموکراسی خواهی، تمایلات و خواسته‌ های مردم سالارانه ندارد.

وی در ادامه گفت: هر چند ممکن است فضای انتخابات به گونه‌ای رقم خورده باشد که نظر بسیاری از شهروندان را تامین نکند؛ ولی به هر حال هوشمندی سیاسی ایجاب می‌کند که از همین فرصت‌ های موجود برای تحقق مطالبات استفاده شود. به علاه توسعه و دموکراسی خواهی نیازمند شکیبایی و بردباری ملی است. فرایندی که در درازمدت نتیجه بخش است و نه اینکه در کوتاه مدت بشود از آن انتظار داشت. با این حساب من فکر می‌کنم که با همه نارضایتی‌ ها و گلایه مندی‌ هایی که ممکن است نسبت به فرایند های گوناگون انتخابات از تعیین صلاحیت ها تا نظارت ها و تعیین کردن عرصه برای حضور نامزدهای کارآمد و شایسته وجود داشته باشد اما هیچ کدام دلیل موجهی برای پشت کردن به صندوق‌ های رای نیستند و طبیعتا به عنوان یک دانشجوی علم سیاست معتقد هستم که دموکراسی خواهی و توسعه گرایی یک امر تدریجی و تحقق آن مستلزم شکیبایی ملی و استفاده از کمترین ظرفیت‌های موجود است.

دستاوردهای داخلی ، بین المللی و منطقه‌ای با مشارکت حد اکثری

کریمی مله درباره پیامدهای عدم شرکت مردم در انتخابات، بیان داشت: من معتقد هستم که مشارکت نکردن طبیعتا نتیجه را مطابق خواست و نظر کسانی رقم می‌زند که عرصه را برای مشارکت مردم تنگ کرده‌اند و دقیقا همان نتیجه ای که جمهوری ستیزان و مردم ستیزان می‌خواهند را ارمغان خواهد آورد.

وی افزود:  من معتقد هستم که تحریم یک ایده از پیش شکست خورده است و به هر حال تجمیع انتخابات ریاست جمهوری با شوراهای شهر و روستا ظرفیت‌های حداقلی برای مشارکت مردمی را فراهم می کند و طبیعتا آن هدفی که تحریم گرایان به دنبالش هستند را محقق نخواهد کرد.

استاد علوم سیاسی در پایان خاطر نشان کرد: به علاوه مشارکت بیشتر مردم می‌تواند نشان دهنده نوعی مقبولیت سیاست‌ های نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی مردم باشد و می‌تواند پشتوانه‌ ای برای چانه‌زنی‌ های دیپلماتیک به ویژه در موقعیت ها و مناسبت های حساس به ویژه مذاکره وین باشد. در مجموع من فکر می‌کنم که مشارکت افزون‌تر حاوی دستاورد های بیشتری هم در عرصه داخلی  و هم در عرصه بین المللی و منطقه‌ای خواهد بود./ ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید