کد خبر:7788
پ

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران از رشد ۲۰ درصدی استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در محاکم تهران خبر داد.

به گزارش روزانه نیوز، یحیی جعفری رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران با بیان آمار عملکرد در جلسه شورای معاونان دادگستری تهران گفت: عملکرد پنج ماه نخست شعب دادگاه‌های تهران از منفی ۱۴ هزار و ۷۰۵ پرونده به عدد مثبت 6 هزار و ۳۷۸ پرونده رسیده است که بیانگر افزایش عملکرد محاکم در رسیدگی به پرونده‌های قضایی هستیم.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران در ادامه عنوان کرد: در اجرای احکام محاکم نیز در مدت مشابه 5 ماه ابتدای سال عملکرد اجرا از منفی چهار هزار و ۴۲۲ به مثبت سه هزار و ۳۹ افزایش عملکرد داشته است؛ در خصوص میزان وارده محاکم حدود ۱۰ درصد کاهش پرونده داشتیم و میانگین وارده ما در حال حاضر ۱۴۹ پرونده در هر شعبه است.

جعفری از کاهش ۲۹ درصدی پرونده‌های وارده به محاکم خانواده خبر داد و در ادامه عنوان کرد: ما در شعب دادگاه‌ها با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و باید دادگستری تهران از حیث نیروی انسانی تأمین شود و مطابق آمار منابع انسانی قوه قضائیه به لحاظ نیروی انسانی محاکم تهران در آخرین رتبه کشوری قرار دارد و همچنین ما نیازمند تأسیس چندین مجتمع قضایی هستیم تا وضعیت مناسبی را در خدمت رسانی و رسیدگی به پرونده‌های قضایی داشته باشیم.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران اظهار کرد: جهت نظارت بر امور قضایی در ستاد محاکم تهران چندین هیأت بازدید کننده داخلی داریم که در تمامی مجتمع‌های قضایی حضور پیدا می‌کنند و تک تک شعبات را مورد ارزیابی همه جانبه و دقیق قرار می‌دهند و بعد از آن نیز جلسه‌ای در آن مجتمع تشکیل و با بیان نکات قوت و ضعف راهکار‌های مورد نیاز ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما یک شیوه‌نامه برای چگونگی وصول هزینه‌های دادرسی تهیه کرده‌ایم و هیأتی نیز در این رابطه تشکیل شده است و در مجتمع‌های قضایی نحوه وصول درآمد‌ها را کنترل می‌کنند و این کار اثرات خیلی خوبی از حیث رعایت حقوق بیت‌المال دارد و اگر تخلفات احتمالی نیز در این راستا مشاهده شود بلافاصله گزارش می‌شود.

جعفری تصریح کرد: از حیث استفاده از نهاد‌های ارفاقی و جایگزین حبس در مجموع در محاکم تهران نسبت به پنج ماهه سال پیش ۲۰ درصد افزایش رشد داشتیم، مانند تعلیق صدور حکم، مجازات‌های جایگزین حبس و آزادی مشروط که آمار‌های آن قابل توجه است و نشان از اهتمام و اراده جدی قضات بر کاهش جمعیت کیفری زندان دارد.فارس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید