کد خبر:26678
پ

 وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: روزی واردکننده فولاد بودیم اما امروز تولیدکننده و صادرکننده فولاد هستیم و ایران در بین کشورهای صاحب نام فولاد دنیا، رتبه یازدهم را در بخش تولید به خود اختصاص داده است.

به گزارش روزانه نیوز علیرضا رزم حسینی روز پنجشنبه‌ در مراسم بهره برداری از پنج طرح‌ ملی این وزارتخانه با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان در پنج استان کشور که با دستور رییس‌جمهوری و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد،‌ افزود:‌ اولین پروژه ای که امروز به بهره‌برداری می رسد، مربوط به تولید فولاد آلیاژهای خاص در کارخانه اسفراین است که خط جدیدی برای این منظور راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: این فولادهای خاص برای لوله های بدون درز در صنایع شرکت نفت و گاز کشور مورد استفاده قرار می گیرد و از این بابت به تولید داخل و تولید قطعات آلیاژی خاص که امروز افتتاح می شود،‌ کمک خواهد کرد.

رزم حسینی با بیان اینکه امروز یک معدن مس متعلق به بخش خصوصی در استان قزوین نیز به بهره برداری می رسد، افزود: ‌امروزه بخش خصوصی نیز در حوزه مس که سرمایه گذاری کلانی هم نیاز دارد، کم کم ورود پیدا کرده است، در حالی که قبل از انقلاب، تولید ما در این بخش صفر بود، ‌امروز به ۴۰۰ هزار تن رسیده است و حتی صارکننده مس به جهان هستیم.

وزیر صنعت ادامه داد:‌ در حوزه معادن سنگ آهن نیز پروژه گل گهر را داریم که پروژه بسیار مهمی است و می توان گفت امروز گل گهر سیرجان به پارس جنوبی تبدیل شده است و ظرفیت های سرمایه گذاری فراوانی در این بخش در حال اجرا داریم. ضمن اینکه انتقال آب فاخر که از پروژه‌های ماندگار نظام است، سبب شده که اکنون از آب شیرین دریا برای پروژه های صنعتی استفاده کنیم.

در شصتمین برنامه پویش جهش تولید در دومین پنجشنبه سال ۱۴۰۰، طرح‌های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پنج استان کرمان، خراسان شمالی، قزوین، فارس و سمنان به بهره برداری رسید.

اکنون صادرکننده کاشی و سرامیک هستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در تولید انواع کاشی و سرامیک، روزی واردکننده بودیم‌، افزود:‌ امروز صادرکننده کاشی و سرامیک هستیم و سالانه ۴۰۰ میلیون مترمربع کاشی تولید می کنیم. همچنین بیشتر کشورهای منطقه را تحت پوشش داریم، به طوری که ۷۰ درصد کاشی و سرامیک کشور عراق متعلق به ایران است و ۵۰ کارخانه فعال در این بخش نیز از افتخارات نظام و دولت محسوب می شود.

وی افزود:‌ در حوزه منطقه ویژه اقتصادی نیز سازمان توسعه ایدرو، به منظور فراهم کردن زیرساخت برای سرمایه گذاران و صنعتگران؛ منطقه ویژه ۹ هزار هکتاری در اختیار دارد که فاز اول آن، امروز افتتاح می شود و زمینه احداث کارخانجات صنعتی را فراهم می کند.

رزم حسینی همچنین ایران را تولیدکننده و صادرکننده آلومینیوم معرفی کرد و گفت: ما در این بخش رتبه چهاردهم دنیا را به خود اختصاص داده ایم؛ ضمن اینکه در توالید سیمان نیز که روزی واردکننده بودیم، امروز با تولید پنج میلیون تن سیمان به عنوان یکی از کشورهای صادرکننده محسوب می شویم.

وی یادآور شد:‌ در پتروشیمی که قبل از انقلاب، فقط سه تا چهار کارخانه داشتیم و آنچنان هم فعال نبودند، امروز پتروشیمی بسیار شگفت انگیز عمل می کند.

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت با بیان اینکه حدود ۶۵ درصد صنایع فولاد در کشور ساخته می شود،‌ افزود: ۷۰ درصد تجهیزات پتروشیمی نیز در کشور تولید می شود و در صنایع کارخانجات سیمان و صنایع غذایی نیز همین طور است و در صنایع کاشی و سرامیک حتی ۹۰ درصد تجهیزات آن، در ایران تولید می شود.

وی با اشاره به رونق قابل توجه ماشین سازی در دولت دوازدهم،‌ گفت: این موضوع سبب شده است که در زمینه اشتغال و تولید قطعات، از وضعیت مطلوبی برخوردار باشیم.

وزیر صنعت در ادامه یکی از شاخصه های مهم اقتصادی را تشکیل سرمایه ثابت دانست و گفت:‌ امروز شرکت های برتر ایران پیشران اقتصاد کشور هستند؛ بنابراین طرحی را آماده کردیم تحت عنوان اقتصاد مقاومتی با شرکت های برتر، در اسفندماه نیز پنج شرکت بزرگ در اجرای ۶۲ پروژه مشارکت کردند. تا پایان دولت، در دو مرحله دیگر نیز از شرکت های برتر برای سرمایه گذاری در رشته هایی که خودشان علاقه مند هستند، ‌دعوت خواهد شد.

وی با قدردانی از مقام معظم رهبری برای نامگذاری امسال گفت:‌ در یک نظرسنجی که از ۹۰۰ فعال اقتصادی و نخبه صنعتی کشور ایران در اول فروردین انجام شد، ۶۵ درصد ثبات اقتصادی را یکی از راه های پیشرفت کشور دانستند که ریشه ثبات اقتصادی نیز توسعه فضای کسب و کار است؛ بنابراین باید فضای کسب وکار را به سمتی ببریم که این شرایط فراهم شود.

رزم حسینی یادآور شد: در حوزه تجارت نیز تاکنون ۱۴۶ میلیون تن کالا صادر یا وارد کردیم و تجارت ایران در شرایط کرونا و شرایط دشوار تحریم ها در سال گذشته، نزدیک به ۷۳ میلیارد دلار رسید که امید است در سال جدید نیز شاهد رونق و جهش در تولید و بخش صنعت، معدن و تجارت باشیم.

به گزارش ایرنا؛‌ در ساعتی قبل بهره‌برداری از پنج طرح‌ ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعتبار چهار هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان در پ پویش جهش تولید در دومین پنجشنبه سال ۱۴۰۰، طرح‌های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پنج استان کرمان، خراسان شمالی، قزوین، فارس و سمنان به بهره برداری رسید.

طرح‌هایی که امروز به بهره‌برداری رسیدند، در زمینه تولید شمش آلیاژی، مس کاتد، کاشی و سرامیک، خردایش و دانه‌بندی سنگ آهن و همچنین تکمیل زیرساخت‌های فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی گرمسار است.

پروژه دیگری که امروز به بهره برداری رسید، طرح تولیدی کاشی دیوار و کف صدف سرام استقلال آباده است که عملیات اجرایی آن از سال ۸۵ با اعتباری بلغ بر سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در شهرک صنعتی آباده آغاز شده است./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید