کد خبر:26861
پ

 رئیس پلیس راهور ناجا گفت: با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا ورود خودروهای غیربومی به ۲۲۷ شهر قرمز و نارنجی ممنوع شد.

به گزارش روزانه نیوز سردار سید کمال هادیانفر در نشست خبری در جمع بندی اقدامات نوروزی و ارائه آمار عملکرد ماموریت نوروز ۱۴۰۰، افزود: در ۲۸ اسفند سال ۹۹ وضعیت کرونا در ۴۰ شهر وضعیت قرمز و نارنجی اعلام شد، یعنی ۹ شهر قرمز که بیشتر شامل شهرهای استان خوزستان می شد و ۳۱ استان در وضعیت نارنجی قرار داشتند.

وی ادامه داد: با ترددهای صورت گرفته تا ۱۲ فروردین ۱۰۰ درصد ترددها افزایش یافت ولی در روز ۱۳ فروردین به دلیل اطلاع رسانی های صورت گرفته این عدد به ۸۹ درصد کاهش تردد رسید که تا دیروز – یکشنبه- ۱۶۶ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفتند و امروز به ۲۲۷ شهر افزایش یافت.

هادیانفر اضافه کرد: با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا ورود پلاک های غیر بومی به شهرهای قرمز ممنوع و متخلفان به این شهرها یک میلیون تومان جریمه می شوند همچنین برای ورود به شهرهای نارنجی نیز ۵۰۰ میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است.
به گفته وی همه شهرها مشمول محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد شده و ۲۰۰ هزار جریمه خواهند شد.

اعمال بیش از ۶ میلیون هزار فقره جریمه 

ریس پلیس راهور گفت: سال گذشته ۱۰۹ میلیون فقره جریمه اعمال شد و ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره اعمال قانون براساس ابلاغ ستاد ملی از ابتداد تا امروز در حوزه مقابله با ترددهای غیرمجاز ومحدودیت های شبانه انجام شد که بیش از ۵۵ درصد مربوط به تردد شبانه،   ۲۵ درصد مربوط به شهرهای نارنجی و ۲۰ درصد مربوط به شهرهای قرمز است.

هادیانفر افزود: با بکارگیری ۸ هزار نیرو در راهور و ۳ هزار نیرو در بخش انتظامی در اعمال قانون محدودیت های کرونایی انجام شد که با افزایش شهرها این تعداد افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: اعمال جریمه ها در دو مرحله پیامک پیشگیرانه و اعمال قانون انجام شد که دارای شناسه قبض و پرداخت است.

هادیانفر ادامه داد: ۱۰۹ میلیون وسیله در سال ۹۹ مشمول قانون شدند که برای ۷۰ میلیون نفر جریمه قطعی پیامک ارسال شده و ۵۸ هزار میلیارد ریال معادل پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان میزان جریمه سال ۹۹ بوده که تا دیروز چهار هزار ۴۸۰ میلیارد تومان وصول شده یعنی ۷۸ درصد وصول شده است که این افزایش ۱۰۹ میلیون تومانی جریمه به دلیل اعمال محدودیت های کرونا بوده و مابقی شامل تخلفات دیگر است.

افزایش تصادفات در نوروز امسال 

رئیس پلیس راهور گفت: میزان تصادفات در نوروز ۹۹ روند افزایشی داشته و ۴۲ درصد تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی افزایش داشته که ۲۶ درصد علل تصادفات خستگی، خواب آلودگی و عدم کنترل وسیله نقلیه بوده و به صورت متوسط روزانه ۳۴ نفر جان خود را در نوروز امسال  از دست دادند.

وی با بیان اینکه شدت تردد ها در محورهای شمالی افزایش یافت، افزود: بیش از۳۶ میلیون خدمت ارایه دادیم که منجر به افزایش ۸۰ درصدی رضایتمندی مردم شد و با اقدامات صورت گرفته میزان شکایت کاهش و رضایت افزایش یافته است.

سیاست های تشویقی در کاهش جرایم و نمرات منفی رانندگان
رئیس پلیس راهور گفت: پیشنهاد دادیم گواهی نامه ها سه رنگ و سه گرید داشته باشند و هرچه راننده امتیاز کسب می کند نسبت به کاهش جریمه به صورت سیستمی اقدام شود.

هادیانفر اضافه کرد: گواهی نامه ها از رنگ سفید به نقره ای و از نقره ای به طلایی تبدیل می شود و امیدواریم این پیشنهاد تصویب و اجرایی شود.

وی اضافه کرد: هدف دولت و راهور از جریمه ها کسب درآمد نیست برای این است که جرمی اتفاق نیفتد هر فردی که در کشور جان خود را از دست دهد۵.۷ دهم میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می کند این در حالی است که اختیار بخشیدن جریمه را نداریم و افراد با رانندگی خوب می توانند جریمه های خود را در راستای سیاست تشویقی به صفر برسانند.

رئیس پلیس راهور اضافه کرد: افرادی که قبض پرداخت جریمه را دریافت می کنند در پرداخت عجله نکنند بعد از دریافت پیامک با شناسه قبض با موبایل یا از طریق عابربانک ها می توانند جرائم خود را پرداخت کنند. اگر قبض را دریافت کنند تا دو ماه مشمول دو برابری نمی شوند براین اساس رانندگان صرفا با دریافت قبض جریمه با عابربانک ها یا از طریق گوشی نمی توانند جرایم خود را پرداخت کنند تا زمانی که پیامک برای آن ها ارسال شود.

هادیانفر در مورد حذف نمرات منفی و خطاب به رانندگانی که گواهی نامه آن ها در آستانه ضبط و ابطال است، گفت: یک هزار و ۴۷۹ نفر در آستانه ابطال گواهی نامه هستند و باید بدانند بیمه نامه برای آن ها صادر نمی شود و چنانچه تصادفی اتفاق بیفتد حتی اگر این فرد نقشی در تصادفات نداشته باشد براساس قانون مقصر تلقی می شود این در حالی است که ۷۰ هزار نفر مشمول ۳۰ نمره منفی و سه ماه و۶ هزار نفر مشمول ۶ ماه محرومیت در رانندگی هستند که باید با خوب رانندگی کردن شرایطی بوجود آورند که گواهی نامه آنها حذف نشود.

استفاده از پهبادها در جاده ها برای ثبت تخلف و تصادفات
رییس پلیس راهور در مورد استفاده از پهبادها گفت: استفاده از پهباد کار خوبی بود تا مامورانی که در بعضی محورها حضور نداشته و دوربین وجود ندارد تصادفات و تخلفات را کنترل کنند.

هادیانفر افزود: یکصد تا ۱۱۰ خودرو از این طریق در محورهای تهران، خراسان رضوی و کرمان که طولانی ترین محور است تخلفات سرعت وسبقت غیر مجاز و حرکات خطرناک به مرکز کنترل ارسال شد.

وی ادامه داد: حتی مواردی که نیاز به امداد رسانی داشت توسط پهباد اطلاع داده شد و تشخیص تصادفات در محورهای فرعی و روستایی با پهباد صورت گرفت که اثربخش بوده است.

نقش ۹۲ درصدی انسان در تصادفات 

رئیس پلیس راهور گفت: پلیس مسئول تصادفات نیست و ۹۲ درصد عامل انسانی در تصادفات نقش دارند در ۵۱ درصد تصادفات جان باختگان در صحنه جان خود را از دست می دهند و ۶ درصد از مصدومان در حین انتقال و ۴۳ درصد در قسمت ‌تروما و بیمارستان ها جان خود را از دست می دهند و وزارت بهداشت در این حوزه مسئول است البته عملکرد وزارت بهداشت در سال گذشته خوب بوده است.

هادیان فر افزود: ۳۰ دستگاه در کاهش تصادفات نقش دارند، در سال ۹۹، در بحث کاهش جان باختگان در ۱۰ هزار وسیله از ۵.۷ دهم نفر به ۴.۱ نفر رسیده ایم در صد هزار نفر از ۲۱ نفر به ۱۷.۸ دهم نفر در تصادفات رسیدیم. در سال ۹۹ هزار و ۹۰۰ نفر جان باختند که کمتر از سال ۹۸ بوده که شامل ۱۱.۳ دهم درصد می شود.
به گفته وی، ۳۴۷ هزار مصدوم در سال ۹۸ با ۶۸ هزار نفر کاهش در سال ۹۹ رسیدیم در سال ۹۹، یک میلیون و ۴۳۳ هزار فقره تصادف داشتیم که نسبت به سال ۹۸،  ۶۶۹ هزار فقره معادل ۳۲ درصد کاهش داشتیم.

هادیانفر گفت: سال گذشته ۳۱ درصد رانندگان و ۲۴.۹ درصد سرنشینان در تصادفات جان خود را از دست داده و ۲۳.۵ درصد موتورسیکلت سواران و ۲۰ درصد از جان باختگان در سال ۹۹ عابران پیاده بوده اند؛ همچنین در جانباختگان موتورسیکلت ۶۰ درصد جانباختگان به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی جان خود را از دست داده اند.

وی افزود: ۳۴ درصد تصادفات در جاده ها رخ می دهد، ۷۰ درصد جانباختگان در جاده های کشور است و ۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها به وقوع می پیوندد. یک میلیون و ۱۴ هزار خودرو در سال ۹۹ نوشماره بوده اند در حالی که اسقاط در حداقل ممکن است نقل و انتقال وسیله چهار میلیون و ۱۴۱ هزار بوده است.
هادیانفر افزود:؛ ۲۱۲ هزار موتورسیکلت نقل و انتقال شده است و در مجموع در سال ۹۹، ۱۵ هزار خودرو اسقاط شده است در مجموع پنج میلیون و ۳۸۳ نقل و انتقال و نوشماره انجام شده است در این مسیر بیش از دو میلیون نفر از نوبت دهی اینترنتی استفاده کرده‌اند.
به گفته وی ۳۲ میلیون پلاک دپو شده آزادسازی شده‌ است، حداکثر پلاک‌ها را تا یک‌ سال نگه داشته و پس از یک سال به نفر بعدی به صورت رندومی واگذار می‌شود.

هادیانفر افزود: ۹۹۵ هزار و ۸۳۰ خدمت در بحث گواهینامه ارایه شده است. آموزشگاه مجازی رانندگی امسال راه اندازی می شود و نظارت بر آموزشگاه ها نیز افزایش خواهد یافت.
به گفته وی در این راستا بیش از ۱۲ هزار بازدید انجام شد که منجر به ابطال ۱۰۲ مجوز مدیریت گردید؛ همچنین آموزشگاه بانوان در چندین استان راه اندازی شده است.

وی درباره ثبت کروکی الکترونیک گفت: این موضوع به صورت آزمایشی در قم در حال اجرا است و اگر بیمه ها همکاری کنند می توانیم سالانه بیش از دو هزار میلیارد تومان در بیمه بخاطر کروکی ساختگی کاهش ایجاد کنیم، طرح ترخیص موتور سیکلت ها همچنان ادامه دارد و برای موتورسیکلت های باقیمانده بلاصاحب و رها شده توسط دادستانی تعیین تکلیف شده یا اسقاط شده و یا موتورسیکلت های کمتر از ۱۰ سال توسط سازمان املاک تملیکی به فروش می رسد.

وی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی خدمات هوشمند در سال ۹۹، گفت: تحول سیستمی در حوزه عملیاتی، تاکید بر طرح هوشمندسازی در ارایه خدمات و معیشت کارکنان، آموزش و صیانت از کارکنان، استفاده از سیاست‌های تشویقی از جمله برنامه های سال ۱۴۰۰ است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید