کد خبر:27467
پ

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه در قانون تشکیل وزارت دفاع، مسئول بودجه نیروهای مسلح، وزارت دفاع است اما در یک دوره طولانی این اختیار عمدتاً در قوانین بودجه به جاهای دیگر منتقل شد. اگر مجلس می‌خواهد که وزارت دفاع در این موضوعات پاسخگو باشد، اختیارات را به آن برگردانید.

به گزارش روزانه نیوز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز- سه شنبه- سؤال‌ عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه از وزیر ‌دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره علت عدم اجرا و اعمال قانون برنامه ششم در خصوص پرداخت فوق العاده مناطق جنگی به نیروهای مسلح  را بررسی کردند.

علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس  با قرائت گزارش کمیسیون گفت: در اجرای ماده ۲۰۷ آیین‌نامه داخلی مجلس سوال فوق در جلسه رسمی روز ۶ آبان سال ۹۹ کمیسیون اجتماعی با حضور ۲۱ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده سوال کننده و وزیر دفاع بررسی شد که پس از استماع نظرات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ‌های وزیر دفاع کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داد و مستند به ماده ۲۰۷ آیین‌نامه داخلی مجلس گزارش را جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی به هیات رییسه ارسال کرد.

سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع در پاسخ به این سوال گفت: از نمایندگان برای فرآیند تصویب بودجه ۱۴۰۰ به ویژه توجهاتی که به موضوعات مختلف نیروهای مسلح علی‌الخصوص معیشت رزمندگان معسر و سایر موضوعات مرتبط با کرامت جامعه شاغلین و بازنشستگان نیروهای مسلح تشکر می‌کنم و درخواست می‌کنم  به موضوع تأمین منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که متأسفانه نقطه ضعف بودجه ۱۴۰۰ بود، عنایت کنند.

وی درباره علت عدم اجرا و اعمال قانون برنامه ششم در خصوص اعمال فوق‌العاده مناطق جنگی به نیروهای مسلح افزود: بر اساس بندهای (۳) و (ج) ماده (۱۱۲) قانون برنامه ششم توسعه سازمان برنامه و بودجه کشور موظف شده است به منظور جبران عقب‌ماندگی استان‌های مناطق عملیاتی دفاع مقدس، فوق‌العاده خاصی را به شاغلین دستگاه‌های اجرایی مناطق عملیاتی تقدیم کند.

وزیر دفاع گفت: سالانه حدود ۶۰ هزار نفر را براساس تفسیر مضیق از این قانون در این مناطق داریم که باید فوق العاده دریافت کنند، بار مالی آن حدود یک هزار میلیارد تومان است که البته براساس تفسیری که در ۲ دی ماه ۹۹ ابلاغ شده است، آن را مشمول کلیه مستخدمانی که از زمان شروع دفاع مقدس دراین مناطق اشتغال داشته یا دارند، کرده و طبیعتاً تعداد و بار مالی آن بیشتر خواهد بود.

سرتیپ حاتمی با بیان اینکه بار مالی پرداخت این فوق العاده ۱۰۰۰ میلیارد تومان است، گفت: مسئول اجرای این قانون، سازمان برنامه و بودجه است نیروهای مسلح و وزارت دفاع پیگیر این درخواست هستند و در نامه ای به رئیس‌جمهوری خواستیم که دستور رسیدگی به سازمان برنامه بودجه را بدهد و با توجه به حوزه اختیارات، در پیگیری‌ها این پیگیری انجام شده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: نکته ای وجود دارد سازمان برنامه و بودجه می‌گوید که برای هیچکدام از دستگاه‌ها پول جداگانه ای نداده ایم، نیروهای مسلح نیز باید از همین پول موجود، خودش آن را پرداخت کند. ستاد کل نیروهای مسلح هم می‌گوید برای اجرای کارهای جاری مثل پرداخت حقوق و اداره نیروهای مسلح و حقوق سرباز با کسری مواجه است و نمی‌تواند این بار مالی را تامین کند.

وی با بیان اینکه وزارت دفاع جای رسیدگی به این اختلاف نظر نیست، گفت: بنابراین خواهش کردم به این موضوع در کمیسیون‌های مربوطه مجلس مثل کمیسیون برنامه و بودجه یا هر اختیاراتی که مجلس شورای اسلامی دارد، استفاده و به این موضوع رسیدگی کند. متاسفانه اختلاف نظرها حل نمی‌شود و سازمان برنامه و بودجه هم به وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کند.

سرتیپ حاتمی در ادامه گفت: نکته راهبردی و بسیار مهم این است که برخی می‌گویند که این نکته روشن و آشکار است و به وزارت دفاع ارتباطی ندارد. اما به عبدالرضا مصری حق می‌دهم، چرا که در قانون تشکیل وزارت دفاع، مسئول بودجه نیروهای مسلح، وزارت دفاع است اما در یک دوره طولانی حدود ۲۵ سال به مرور این اختیار وزارت دفاع عمدتاً در قوانین بودجه به جاهای دیگر منتقل شد.

وی تصریح کرد: اگر مجلس می‌خواهد که وزارت دفاع در این موضوعات پاسخگو باشد، اختیارات وزارت دفاع را به وزارت برگردانید. این موضوع خاص کاملا برعهده سازمان برنامه است و من تنها می‌توانم پیگیری کننده باشم.

عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه، فوق‌العاده مناطق جنگی باید از سال ۹۷ پرداخت می‌شد، اظهار کرد: سازمان مدیریت خدمات کشوری این قانون را ابلاغ کرد و همه دستگاه‌های اجرایی این فوق‌العاده را به افراد پرداخت کردند که در این بین نیروهای مسلح استثنا شده و امروز دولت باید پاسخگوی این تبعیض باشد.

وی اضافه کرد: وزیر دفاع می‌گوید بودجه این موضوع باید در لایحه سالیانه دیده می‌شد. این موضوع برای سایر دستگاه‌ها نبوده است و فقط این ایراد را به نیروهای مسلح گرفته‌اند من از سال ۹۸ پیگیر این موضوع هستم. نیروهای مسلح نجیب و عزیز ما اهل اعتراض نیستند و حق آنها نباید به خاطر هزار میلیارد تومان ضایع شود.

مصری، پس از استماع توضیحات وزیر دفاع درباره علت عدم اجرا و اعمال قانون برنامه ششم در خصوص اعمال فوق‌العاده مناطق جنگی به نیروهای مسلح، از پاسخ‌های وی قانع شد و از رییس مجلس خواست موضوع رسیدگی به رفع تبعیض در پرداخت فوق‌العاده مناطق جنگی به نیروهای مسلح را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دهد./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید