کد خبر:27791
پ

 وزیر جهاد کشاورزی بر تبادل دانش فنی و توسعه همکاری‌های ایران و صربستان تاکید کرد و گفت: ایران و صربستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی به ویژه کشاورزی می‌توانند با یکدیگر همکاری‌های خوبی داشته باشند.

به گزارش روزانه نیوز « کاظم خاوازی» عصر یکشنبه در دیدار با «نیکلا سلاکوویچ» وزیر امور خارجه صربستان در محل وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما در بخش کشاورزی ارتباط بسیار خوبی با کشورهای شرق اروپا داشته‌ ایم افزود: کشور های حوزه بالکان به ویژه صربستان از پیشرفت خوبی برخوردار هستند و ایران ارتباطات خوبی در بخش کشاورزی با این کشور ها دارد، از این رو روابط ایران و صربستان در بخش‌ های مختلف در حال توسعه است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیشنهاد ایجاد کمیته مشترک بین ایران و صربستان را می پذیریم اظهارداشت: دو کشور روابط بسیار خوبی  از سال ۹۴ تاکنون در زمینه بذر داشته‌ اند به طوری که که در آخرین سفر معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی از این امکانات در صربستان بازدید و با وزیر کشاورزی صربستان هم دیدار داشته است.

خاوازی درباره فرآورده‌ های دامپزشکی و واکسن گفت: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی که متعلق به وزارت جهاد کشاورزی است از حدود ۱۰۰ سال پیش تاکنون انواع واکسن‌ ها را در سطح منطقه تولید و توزیع می‌کند که می توانیم در قالب بخش خصوصی و دولتی با صربستان همکاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از نکات مهم برای ما توجه به پتانسیل ‌های طرف مقابل برای سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی در زمینه انواع کود، سموم و آفتکش ها است، تصریح کرد: ایران دارای منابع نفتی است و بسیاری از فرآورده ‌های نفتی می‌تواند به تولید آفتکش ها کمک کند و ما می‌توانیم مشارکت خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وی با اشاره به این که ما آمادگی تهاتر در تجارت را داریم، افزود: در مقابل نفت و سایر فراورده ‌های نفتی می‌توانیم برای واردات غلات از صربستان با وزارت کشاورزی این کشور تفاهم نامه داشته باشیم، همچنین می‌توانیم در خصوص زعفران، گیاهان دارویی، میگو و خاویار هم ارتباطات را گسترش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید محصولات کشاورزی در ایران اظهارداشت: در ایران سالانه ۱۱۵ هزار تن عسل و سه  میلیون تن سیب درختی تولید می شود و همچنین مناطق بسیار گسترده و مستعدی در زمینه تولید تمشک داریم و بخش خصوصی ایران و صربستان می‌توانند در زمینه موضوعات گسترده با یکدیگر تعامل کنند.

وی اضافه کرد: دانش فنی بسیاری از این واکسن‌ ها به بخش خصوصی واگذار شده و این بخش می‌تواند به صورت مستقل و با نظارت دولت با صربستان مذاکره کند، در مقابل، صربستان بسیاری از مواد مورد نیاز ما مانند لیزین و متیونین (مکمل جیره خوراک دام) را می‌تواند به ایران صادر کند.

امکان تحقق تجارت آزاد محصولات کشاورزی بین ایران و صربستان با توسعه همکاری ها  

« نیکلا سلاکوویچ » وزیر امور خارجه صربستان نیز با بیان اینکه همکاری سیاسی دو کشور در شرایط دوستانه قرار دارد و باید از این شرایط برای بهبود وضعیت کشاورزی و تجارت دو کشور استفاده شود گفت: در دیدار روز گذشته ما در سازمان توسعه تجارت، طرف ایرانی آمادگی این کشور را برای تجارت آزاد اعلام کرد که این امر می‌تواند همکاری بین دو کشور را ارتقا دهد.

وی یکی از مهمترین وظایف این کشور را آماده سازی شرایط برگزاری کمیته مشترک همکاری ‌های اقتصادی و تجاری دانست و  پیشنهاد داد: می توان چند حوزه را در دو کشور در نظر بگیریم که نتیجه آن برد – برد برای دو طرف است و و یکی از آنها می‌تواند همکاری در بخش کشاورزی باشد که فرصت‌ های متعددی برای همکاری در این زمینه وجود دارد.

وزیر امور خارجه صربستان با اشاره به این که فراورده‌های کشاورزی و میوه‌ نقش مهمی در تولید ناخالص این کشور دارد اظهارداشت: محصولات کشاورزی ۹.۶ درصد از تولید ناخالص صربستان را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: ما آمادگی داریم تا کارگروه ویژه در زمینه گیاهان دارویی و دارو های دامپزشکی ایجاد کنیم، همچنین قصد داریم تا پروژه مشترک ما بین سازمان حفظ نباتات و دانشکده کشاورزی دانشگاه بلگراد برقرار شود.

سلاکوویچ ابراز امیدواری کرد بعد از این با هموار شدن راه‌ های تجاری با ایران، دو کشور می توانند در خصوص واردات و صادرات محصولات پروتئینی با هم همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری بزرگترین نمایشگاه صربستان در نیمه دوم سپتامبر به صورت حضوری، گفت: قرار است وزارت کشاورزی نمایشگاه تخصصی کشاورزی را بین ۱۸ تا ۲۴ سپتامبر برگزار کند و حضور ایران می‌تواند در افزایش روابط بین دو کشور موثر باشد.

وزیر امور خارجه صربستان ادامه داد: تمامی حوزه ‌های مدنظر ایران برای تبادلات دو جانبه برای طرفین را می‌توانید در این نمایشگاه ببینید، حوزه هایی شامل تولیدات لبنی، سیب درختی، تمشک و خانواده توت‌ ها از جمله بلک بری و بلوبری است.

وی با اشاره به این که صربستان بزرگترین تولید کننده تمشک در نیمکره شمالی است تصریح کرد: صربستان  ۹ درصد تولید جهانی تمشک را در اختیار دارد و این محصول را به شکل تازه و منجمد صادر می‌ کند که اکنون این صادرات به بریتانیا و روسیه انجام می‌شود.

سلاکوویچ با اشاره به اینکه صربستان یکی از تولیدکنندگان بزرگ عسل است افزود: انواع نهال، میوه ، روغن و بذر آفتابگردان و ذرت را می توانیم به ایران صادر کنیم.

وی با اشاره این که باید بتوانیم برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان موانع را رفع کنیم گفت: برای حل مشکل تبادلات ارزی و اتخاذ سازوکاری برای پرداخت‌ های مالی میان دو کشور با نهادهای ذیربط صحبت شده و به طور حتم بزودی این مشکل حل می‌شود و همین موضوع می ‌تواند محرک بسیار خوبی برای گسترش روابط بین دو کشور شود.

همکاری مستقیم ایران و صربستان در زمینه تجارت نهاده‌های کشاورزی

« جواد وفابخش » معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی هم در این دیدار در سخنانی گفت: ایران در گذشته تبادلات بازرگانی را به صورت غیرمستقیم با صربستان داشته اما اکنون برای تامین نهاده ‌های کشاورزی می‌توانیم به صورت مستقیم با شرکت ‌های صربستانی همکاری کنیم.

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سفر اخیر خود به صربستان افزود: با صربستان در حوزه ‌هایی که تولید، بازار و بازرگانی مشترک داریم مذاکره کرده ایم.

وی با بیان اینکه ایران در سال‌ های اخیر حجم تولیدات کشاورزی خود را به ویژه در تولید محصولات استراتژیک افزایش داده است گفت: آنچه در توافقات سفر اخیر انجام شد؛ مربوط به دانش فنی طرفین برای همکاری ‌های فنی، علمی و آموزشی و فعالیت های بازرگانی بود؛ همچنین امکان سنجی تولیدات مشترک فعالین اقتصادی دو کشور موضوعی بود که مقرر شد از طریق وزرای کشاورزی دو کشور پیگیری شود.

وفابخش تصریح کرد: پس از این سفر با دستور وزیر جهاد کشاورزی با چهار  گروه کشت و صنعت ایرانی و موسسات تحقیقاتی در صربستان، فعالیت‌ ها در زمینه سم و کود را پیگیری کردیم که زمینه‌ های همکاری این شرکت‌ ها شامل فعالیت ‌های حوزه اصلاح نباتات، تامین نهاده‌های دامی، تولید ماشین‌ آلات مشترک و همچنین فرآورده‌های محصولات زراعی حاصل از بخش صنعت است/ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید