کد خبر:28139
پ
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:خلیج فارس در حقیقت جگرگوشه مردم ایران است، چرا که این مردم عزیز، شجاع و قوی، عزیزان و دلبندان خودشان را برای امنیت منطقه و دنیا در منطقه خلیج‌فارس تقدیم کردند و در آغوش این خلیج نیلگون قرار دادند.
به گزارش روزانه نیوز محمد باقر قالیباف با حضور در همایش «خلیج فارس خانه ما» در دانشگاه دفاع ملی برگزار شد، با بیان اینکه با اشاره به نقش مهم و حساس منطقه خاورمیانه در تامین انرژی جهان، افزود: یکی دیگر از دلایل حضور نظامیان خارج از منطقه دخالت در تامین انرژی و حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کسانی به هر دلیلی دوگانه و یا دوگانه‌سازی فرصت‌طلبانه‌ای از قدرت میدانی و قدرت دیپلماسی را فراهم و این مسئله را اعلام می‌کنند، باید بدانند که این مسئله ضد امنیت ملی و ضد تجربه بشر است و هیچ منطقی درونش نیست الی فرصت‌طلبی.
وی با بیان اینکه خلیج فارس بدون شک یکی از مناطق مهم و ژئوپلیتیکی دنیاست اظهارداشت: امروز هرگونه حضور نیرو‌های نظامی خارج از منطقه در منطقه، نه تنها امنیت منطقه را حفظ و تقویت نمی‌کند بلکه موجب  تهدید و ناامنی در منطقه می شود.
قالیباف با بیان اینکه شهدای زیادی همچون شهید مهدوی‌ها در جنگ مستقیم با نیرو‌های نظامی آمریکا و شهدایی مثل همتی‌ها در دفاع از سرزمین و تجاوز رژیم بعثی و صدام خائن از آب و خاک ایران دفاع کردند، بیان داشت: از این جهت است که خلیج فارس فخر ایرانیان است و خوشحالم که امروز در این نشست و در یک محیط دانشگاهی و پژوهشی حضور دارم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: حضور نیرو‌های نظامی خارج از منطقه در منطقه و در راس آن آمریکا باعث بر هم خوردن امنیت و از بین رفتن فرصت‌های اقتصادی هم در منطقه و  هم خارج از منطقه می‌شود لذا امروز اگر شکافی بین شمال و جنوب خلیج فارس ایجاد شده متاثر حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه است.
قالیباف اظهارداشت: آمریکایی‌ها آمده‌اند تا پدیده‌های متعددی را در منطقه ایجاد کنند؛ آن‌ها آمده‌اند تا روند‌ها را کنترل کنند، آن‌ها آمده‌اند فرآیند‌هایی که منافعشان را تقویت می‌کند را مدیریت کنند بنابراین اصلی‌ترین عامل ناامنی منطقه‌ آمریکایی‌ها هستند.
وی تصریح کرد: مسلم و قطعی است که ایران قوی در عمل نشان داده است و هرگز دست آمریکا به شمال خلیج فارس نخواهد رسید و تحرکات آمریکا اثری در شمال خلیج فارس نخواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران نشان داد که دست آمریکا را از شمال خلیج فارس قطع کرده است.

قالیباف با اشاره به شهادت شهید بهشتی که در آغاز انقلاب منافقین را رسوا و ریشه آن‌ها از کشور کنده، گفت: مطمئنم خون شهید سلیمانی نیز غربگرایان در کشور را رسوا و ریشه آن‌ها از کشور، خواهد کند و سر و صدا‌های این روز‌ها نیز نشانه روشنی از فعالیت‌هایی است که می‌خواهند میدان را در برابر دیپلماسی قرار دهند و دوگانه فرصت طلبانه ایجاد کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازمه اخراج نظامیان خارجی از منطقه، توجه به سه عنصر مهم است، خودباوری را نخستین مولفه برای این مهم دانست و گفت: باید به توان و باور جوانان و مردم منطقه ایمان داشت که می‌توان با اتکا به همین ظرفیت ها، منطقه را اداره کرد.

وی همگرایی را دومین عنصر مهم برای کشور‌های منطقه دانست و تصریح کرد: یکی از دلایل حضور نیرو‌های بیگانه، جلوگیری از همین همگرایی است. کشور‌های منطقه باید با پرهیز از هرگونه اختلاف و واگرایی، در کنار یکدیگر باشند. ما مردمی هستیم که از جهت فرهنگی، قرابت و نزدیکی زیادی به یکدیگر داریم، چرا که همه در سایه اسلام و قرآن قرار داریم، باید دست از ارتجاع برداریم و منطقه را با صلح و امنیت در مسیر پیشرفت قرار دهیم.

قالیباف، عنصر سوم در منطقه را وجود نیروی بازدارنده در منطقه خواند و گفت: باید به قدری قوی باشیم که برهم زنندگان امنیت منطقه، فرصت بروز و ظهور در منطقه پیدا نکنند، لذا نیازمند یک الگوی امنیتی منطبق با شرایط حوزه خلیج فارس داریم. در این الگوی بومی باید به دو رویکرد توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی نخستین رویکرد در الگوی امنیتی منطقه را رویکرد سلبی با محوریت خروج نیرو‌های نظامی خارجی از منطقه دانست و دومین رویکرد را رویکرد ایجابی با محوریت مشارکت حداکثری کشور‌های خاورمیانه در ساختار‌های امنیتی، دفاعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و همکاری‌های محیط زیستی دانست و گفت: اگر چنین شرایطی در خلیج فارس حاکم شود، خواهیم دید که این منطقه چگونه به آرامش خواهد رسید و تاثیر در امنیت و اقتصاد جهانی ایجاد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: همه ایرانیان از بخش خصوصی تا نهاد‌های عمومی، دولتی و غیردولتی و همچنین مسئولان باید توجه داشته باشیم که خلیج فارس و دریای عمان، فرصت بزرگی برای توسعه است. یکی از محور‌های توسعه در کشو، توسعه دریامحور در سواحل خلیج فارس و دریای عمان است که تقویت این سواحل موجب قوی‌تر شدن کشور خواهد شد، لذا باید از فرصت‌های ترانزیتی در این منطقه استفاده کرد.

قالیباف با اشاره به وجود تشکل سازمان اقتصادی اوراسیا و محور شمال- جنوب و ارتباطی که این منطقه با شرق آسیا و هند برقرار می‌کند، بر ضرورت تقویت و توسعه این منطقه تاکید و اضافه کرد: پیشتر نیز اشاره کرده بودم که قرن ۲۱، قرن آسیا خواهد بود، چرا که همه شاخص‌های قوی شدن در حوزه استراتژیک نشان دهنده ظرفیت بالای آسیا بوده که خلیج فارس و سواحل دریای عمان نیز می‌توانند نقش کلیدی در تحقق این مهم داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید توجه داشت که این حرکت تنها به وسیله دولت قابل انجام نیست، بلکه بخش خصوصی و مردم نیز باید پای کار بیایند و نیازمند همکاری و همگرایی سایر کشور‌های منطقه نیز خواهد بود.

قالیباف در ادامه با اشاره به برخی اتفاقات سیاسی اخیر در کشور گفت: همه می‌دانیم تولید قدرت، چه قدرت هوشمند، چه قدرت نرم و چه سخت و سایر ابعاد قدرت، ضامن امنیت ملی ما و ضامن قدرت دیپلماسی ماست.

وی تصریح کرد: اگر کسانی به هر دلیلی دوگانه و یا دوگانه‌سازی فرصت‌طلبانه‌ای از قدرت میدانی و قدرت دیپلماسی را فراهم و این مسئله را اعلام می‌کنند، باید بدانند که این مسئله ضد منافع ملی، ضد تجربه بشر و ضد علم است و هیچ منطقی درونش نیست الی فرصت‌طلبی.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: ما با همه وجود می‌دانیم که  سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز هنرش این بود که برای کشور تولید قدرت می‌کرد؛ ما روی حاج‌قاسم حساس هستیم آن هم به این دلیل که وی نماد مکتب حضرت امام خمینی (ره) بود.

قالیباف با بیان اینکه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی سیدالشهدای مدافعین حرم بود، ادامه داد: حاج قاسم نماد مقاومت کشور‌های اسلامی و الگوی جوانان امروز و آزادیخواهان جهان بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، قهرمان ملی ماست، تصریح کرد: حاضر نیستم یک خط کوچک بر سیمای درخشان این عزیز وارد شود و این مسئله برای ما سخت و سنگین و غیر قابل تحمل است، البته ما می‌دانیم خداوند متعال مدافع و حافظ خون شهداست./میزان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید