کد خبر:28237
پ

 رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه امیدواریم در خرداد، اولین مجموعه میلیونی واکسن تولید داخل را داشته باشیم، گفت: ایران توانسته است همه پلت فرم ها یا روش‌های تولید واکسن را به دست جوانان ایرانی راه اندازی کند

به گزارش روزانه نیوز شانه سازدر نشست خبری با خبرنگاران گفت: این سازمان در سال‌های قبل از شیوع کرونا با پدیده تحریم‌های تحمیلی مشغول خدمت رسانی به مردم بود، در دوران کرونا هم وظیفه تامین اقلام بهداشتی برای مردم و کادر بهداشت و درمان را به عهده داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ما از ابتدا چشم‌داشتی به واردات نداشتیم و تمام تکیه ما بر روی تولید داخل بود البته تمام تلاشمان را برای واردات هم انجام دادیم افزود: ما با همه مشکلات برای نقل و انتقال ارز حتی در تامین واکسن‌های کوواکس با وجود بدعهدی‌ها، تلاش‌های لازم را انجام دادیم تا این واکسن‌ها وارد کشور شوند.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو با تشکیل قرارگاه های تامین دارو و تجهیزات پزشکی در تلاش بود تا شعارهای سال انتخابی مقام معظم رهبری تحقق پیدا کند. با وجود اینکه در کاهش ارزبری در سال ٩٩ در مقایسه با سال قبل آن دستخوش تغییر شد اما کرونا معادلات ما را بهم زد و ما در تامین دارو و اقلام بهداشتی مجبور شدیم برنامه ریزی خاصی داشته باشیم.

شانه ساز با اشاره به کاهش ارزبری واردات دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در سال ٩٩ در مواد اولیه دارویی و مواد تحت کنترل ٢ درصد افزایش ، در داروهای وارداتی ٣١ درصد کاهش، در مواد اولیه تجهیزات و ملزومات پزشکی ۴۵ درصد افزایش، در تجهیزات و ملزومات پزشکی وارداتی ٢٢ درصد کاهش، در ماده اولیه محصولات مکمل، داروهای طبیعی، سنتی و شیرخشک‌های متابولیک ۴٨ درصد افزایش و در مکمل داروهای طبیعی، سنتی و شیرخشک‌های متابولیک ٧۴ درصد کاهش ارزبری را شاهد بودیم و در مجموع در سال ٢٩ درصد کاهش در ارزبری محصولات داشتیم.

در خرداد، اولین مجموعه میلیونی تولید داخل را خواهیم داشت

شانه ساز گفت: امیدواریم در خرداد، اولین مجموعه میلیونی تولید داخل را داشته باشیم و در ماه های بعد، ماهانه بیش از ١٠ میلیون دز واکسن تولید کنیم و بتوانیم تا پایان سال همه جمعیت کشور را واکسینه کنیم. باید دانست که سازمان غذا و دارو از ١٠ سال قبل مجوز تایید واکسن‌های دنیا را اخذ کرده بود.

به گفته او هر واکسنی که سازمان غذا و داروی ایران تایید می‌کند، می تواند در لیست تامین سایر کشورهای جهان قرار گیرد. در دوران کرونا در تامین تجهیزات پزشکی از ماسک تا ونتیلاتور و داروهای مختلف موفق عمل کردیم و در عرض سه ماه تمام این محصولات را تولید کردیم.

تولیدکنندگان، واکسن را در اختیار سایر کشورها قرار نمی‌دهند

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: همه کشورها از تبعیض در توزیع واکسن فریاد می‌زنند، باوجود اینکه شعارها در ابتدا این بود که هر کس که به تولید واکسن رسید، واکسن‌ها را در اختیار سایر کشورها خواهد گذاشت اما این امر محقق نشد و تولیدکنندگان، واکسن را در اختیار سایر کشورها قرار نمی‌دهند. ما علی رغم مشکلات در تامین و نقل و انتقال ارز، پول واکسن‌های کواکس را به صندوق مذکور واریز کردیم.

شانه ساز بیان کرد: واکسن کالایی است که در اختیار دولت هاست و شرکت های خصوصی خیلی نتوانستند در این زمینه فعالیت کنند و دولت‌ها اجازه ندادند که شرکت های خصوصی برای منافع خود، خرید و فروش واکسن را به دست بگیرند اما ما دست شرکت های خصوصی را نبستیم و ۴ بار فراخوان واردات واکسن از بخش خصوصی را اعلام کردیم.

او افزود: طبق مصوبه ستاد کرونا در ۱۴ فروردین (مجوز ورود واکسن به کمک بخش خصوصی)، فعالیت های بخش خصوصی جدى تر شد و ۴٩ شرکت اعلام آمادگی کردند و برای ٣۵ شرکت معرفی نامه مجوز واردات صادر شد اما تاکنون هیچ شرکتی نتوانسته است برای واردات از مسیر رسمی، موفق عمل کند.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: ما از بحث واردات و تأمین نیازها در زمان‌های کوتاه غافل نبوده ایم اما تکیه اصلی ما بر واکسن تولید داخل است.

چرا واردات واکسن هندی متوقف شد؟

او گفت: با کمپانی هندی برای واردات ۲.۵ میلیون دوز واکسن قرارداد داشتیم که برای ۵۰۰ هزار دوز هزینه پرداخت شده بود، اما دادستانی هند اجازه خروج واکسن‌ها را نداد و تنها ١٢۵ هزار دوز واکسن را دریافت کردیم.

شانه ساز درباره قیمت گذاری دارو در سال ١۴٠٠ بیان کرد: تولیدکنندگان اگر در حمایت از تولید گلایه داشتند، کمی کم لطفی کرده اند چرا که در این مقطع حمایت های سازمان غذا و دارو از تولیدکنندگان بی نظیر بوده است. ما ٨٢ درصد رشد ریالی بازار داروهای تولید داخل را داریم و سازمان غذا و دارو تمام تلاش خود را برای حمایت از تولیدکنندگان انجام داده است.

تولیدکنندگان تشویق به تولید داروهای وارداتی شوند

او ادامه داد: کمیسیون قیمت گذاری، ضابطه قیمت را به روز رسانی کرده است و ما تولیدکنندگان را تشویق به تولید داروهای وارداتی می‌کنیم. برخی شرکت‌های تحت لیسانس، به دلیل اینکه ارز آنها نیمایی شده است افزایش قیمت قابل توجهی داشته اند اما با این حال بیش از اینها انتظار دارند و این تولیدکنندگان باید خواسته‌های خود را تعدیل کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره میزان افزایش قیمت دارو، مکمل و گلایه مردم در افزایش قیمت دارو بیان کرد: نهاده های موثری بر قیمت دارو را باید در نظر گرفت؛ ما در تولید ٣٠ تا ٣۵ درصد ارز دولتی می‌دهیم و ٧٠ تا ٧۵ درصد ارز دارو را شرکت‌ها با ارز نیمایی تامین کنند. ما باید در قیمت دارو  ظریف عمل کنیم زیرا اگر قیمت دارو برای تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشته باشد و دارو را تولید نکند، ما باید دارو را به چند برابر قیمت وارد کنیم.

محصول وارداتی بدون برچسب تقلبی و قاچاق است

شانه ساز بیان کرد: اگر دارویی یا مکملی وارداتی برچسب نداشت حتما تقلبی و قاچاق است. محصول وارداتی بدون برچسب نباید در داروخانه به فروش برسد و داروخانه‌ای که اعلام می‌کند داروی خارجی را سفارش بدهید یک ماهه به دستتان می‌رسانیم این رسماً قاچاق فروشی است چرا که ما مجوز واردات دارو مشابه تولید داخل را نمی‌دهیم و واردات داروی مشابه تولید داخل ممنوع است.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: نمی‌توانیم وقتی تمام نهاده‌های دارو افزایش داشته است ما به دلیل گران نشدن دارو اجازه افزایش قیمت را ندهیم. اگر اجازه افزایش قیمت را ندهیم و تولیدکننده محصولات را نتواند تولید کند با وجود تحریم‌ها باید دارو را با چند برابر قیمت و چالش‌های بسیار وارد کنیم و این کار اصلا عاقلانه نیست./باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید