ایران نیازمند تعاملی سازنده و ارتباط تجاری منطقی با کشورهای دنیا است

۱۰:۴۵ قبل از ظهر, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
0 310

دبیر انجمن صنفی دریانوردان گفت: کشور ما اگر بخواهد از وضعیت نامطلوب اقتصادی گذر کند، نیازمند تعامل سازنده و ارتباط تجاری معقول و منطقی با همه کشورهای دنیا است،

به گزارش روزانه نیوز سامان رضایی با اشاره به تاثیر احیای برجام بر عملکرد دریایی و بندری کشور افزود: صنعت دریانوردی در چند سال اخیر آسیب‌های جدی را به دلیل تحریم تحمل کرده است و آثار اقتصادی با آسیب‌های عمیق با اثرات بلندمدت مواجه شده است که از عوارض آن کاهش فعالیت‌های تجاری و عملیاتی ناوگان‌ملی و فرسودگی کشتی‌ها است.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه پس از احیای برجام بازگشت خطوط دریایی خارجی به حوزه حمل و نقل دریایی ایران قطعی است، ادامه داد: میزان آمادگی شرکت‌های کشتیرانی داخلی تعیین‌کننده سهم آنها از بازار است و ضرورت دارد تا صنعت دریایی و دریانوردان آماده دوران پساتحریم‌ باشند.

تحریم‌ها یک فرآیند بسیار پیچیده و هوشمند بود

رضایی اضافه کرد: تحریم‌ها از یک فرآیند بسیار پیچیده و هوشمند برخوردار بود و سرمایه‌های فیزیکی، انسانی و صنایع پایه، فعالیت‌های اقتصادی و تجاری کشور را تحت تاثیر قرار داد.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان ادامه داد: محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها باعث شد تا در برخی موارد هرچند به صورت جزیره‌ای، صنایع داخلی فرصت داشته باشند تا از ظرفیت خود به شکل مطلوب‌تری استفاده کنند و به درصدی از خودکفایی داخلی برسند،

رضایی با اشاره به اینکه در تحریم‌های قبل از سال ۲۰۱۸، هیچ یک از کشتی‌های ما تحریم نشده بود، عنوان کرد: در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۸۰ کشتی، ارگان، شخص و نهاد از سوی وزارت خزانه داری آمریکا مشمول تحریم شدند.

کشتی های نو را وارد چرخه فعالیت ناوگان‌ملی کنیم

دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه شرکت‌های کشتیرانی در مدت اخیر به دنبال رفع موانع مقطعی و روزمره بوده‌اند و برنامه بلندمدت و میان مدتی نداشته‌اند، افزود: ناوگان ملی ما قدیمی و فرسوده است و باید کشتی‌های نو را وارد چرخه فعالیت ناوگان‌ملی کنیم تا  امکان بازگشت به بازارهای بین المللی را داشته باشیم.

تعیین سهم برای شرکت های کشتیرانی خارجی

دبیر انجمن صنفی دریانوردان تصریح کرد: ماموریت و ‌ماهیت فعالیت شرکت کشتیرانی، حمل و ‌نقل ایمن و مطمئن کالا و انرژی از مسیر دریا است و ورود آنها در حوزه کشتی سازی و یا تجارت انرژی و کالا، باعث انحراف از مسئولیت اصلی می‌شود./ایرنا

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.