کد خبر:11318
پ

سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران گفت: خرید و فروش کدهای رزرو تایرهای وانتی در سامانه جامع تجارت توسط دلالان و واسطه‌ها، سبب شده تا افزایش قیمت این تایرها را در بازار شاهد باشیم.

 

به گزارش  روزانه نیوز  «مصطفی تنها»  افزود: در سامانه جامع تجارت گزینه ای تحت عنوان رزرو ۲ ماهه تایر پیش‌بینی شده که امکان ثبت تایرهای وانتی را توسط مالکان خودروهای سواری میسر کرده است.

 

وی بیان داشت: از روز نخست با این گزینه مخالف بودیم، زیرا رزرو بدون پرداخت وجه انجام می شود و این مساله به خریداران امکان می‌دهد تا هر زمانی که خواستند برای پرداخت وجه اقدام کنند و در برخی موارد به هیچ وجه برای خرید مراجعه نمی کنند.

 

تنها خاطرنشان کرد: مشکلی که اکنون و متاثر از هیجانات و رفتارهای بازار به وجود آمده، این است که کد رزرو های تایرهای وانتی از سوی افراد به دیگران فروخته می‌شود.

 

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر بیان داشت: پس از آنکه تایرسازان از حدود یک ماه پیش مکلف به ثبت تایرهای وانتی تولیدی خود در سامانه جامع تجارت شدند، برخی افراد به سرعت اقدام به رزرو این تایرها در سامانه کرده و در نتیجه موجودی توزیع کنندگان این تایرها را به نفع خود قفل کردند که در ادامه، افزایش قیمت ها را به دنبال داشته است.

 

وی یادآور شد: علاوه بر سامانه جامع تجارت که مربوط به ستاد تنظیم بازار است و تولیدکنندگان موظفند تولیدات و محصولات خود را با ذکرجزئیات وارد آن کنند، سامانه های دیگری نظیر سامانه جامع انبارها و سامانه ۱۲۴ وجود دارند، این درحالی است انتظار می رود سامانه های ذکر شده با یکدیگر پیوند داشته باشند.

 

تنها تاکید کرد: وجود گزینه رزرو دو ماهه کالا در سامانه جامع تجارت فساد زا بوده و یکی از آثار سوء آن که همین فروش کدهای رزرو و در نتیجه افزایش قیمت تایر های وانتی است.

 

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ادامه داد: این در حالی است که برخی محصولات در سامانه یاد شده بدون کد «آیسیک» بوده، اما برخی دیگر کدهای مکرر دارند.

 

مشکلات تولید

 

وی در ادامه با اشاره به رشد تولید انواع تایر و تیوپ در ۶ ماهه نخست امسال در همسنجی با پارسال، افزود: تولیدکنندگان نهایت سعی خود را بر افزایش تولید دارند، اما همه عوامل، تحت کنترل آنها نیست.

 

تنها بیان داشت: این کارخانجات در نهایت بین ۲۰ تا ۳۰ روز مواد اولیه دپو (انبار) دارند و اگر این مواد به طور پیوسته به کارخانجات نرسد، روند تولید دچار اختلال خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: میزان نقدینگی برای تامین مواد اولیه از طریق ارز و همچنین مواد اولیه داخلی اندک است، بنابرابن کارخانجات نمی‌توانند ذخیره زیادی از مواد اولیه در شرایط کنونی داشته باشند.

 

به گزارش ایرنا، بررسی آمار عملکرد تایرسازان بزرگ کشور حاکی از تولید ۱۲۹ هزار و ۶۶۰ تن تایر خودرو از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه و رشد ۲۶‌درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است. این میزان تولید مشتمل بر ۱۲ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۳۵۳ حلقه تایر است که از نظر تعداد حلقه نیز رشد ۲۵‌ درصدی را در مقایسه با ۶ ماهه پارسال نشان می دهد./ ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید