کد خبر:29801
پ

در هفته حج و در مراسمی با حضور مسئولان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و جامعه المصطفی العالمیه، یادداشت تفاهم‌نامه همکاری میان این دو مجموعه به امضاء رسید.

به گزارش روزانه نیوز از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب و علی عباسی در مراسمی یادداشت تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و جامعه المصطفی العالمیه را امضا کردند.

در این مراسم که چند تن از معاونین و مدیران این دو نهاد نیز حضور داشتند، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنانی بر همکاری در زمینه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، اجرایی با در نظر گرفتن تمامی امکانات کارشناسی طرفین در چارچوب قوانین و مقرارت جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌ها و برنامه‌های طرفین براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تأکید کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، ایجاد و استمرار ارتباط فکری ـ فرهنگی با حجاج بیت‌الله الحرام و تعمیق و تحکیم این روابط را خواستار شد و خاطرنشان کرد: هماهنگی و همکاری در بهره‌گیری از امکانات و نیروی انسانی کارآمد و مجرب در دو نهاد در زمینه‌های تبلیغی ـ فرهنگی به ویژه در موسم حج و پژوهش و نشر اندیشه متعالی اسلامی بسیار تاثیرگذار است.

وی خواستار بهره‌گیری از ظرفیت عظیم حج و زیارت برای تبیین و توسعه اندیشه حج ابراهیمی، عتبات و اربعین حسینی و مواضع ارزشمند مقام معظم رهبری (دام ظله) در گستره جهان اسلام شد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های تخصصی، استفاده بعثه مقام معظم رهبری از ظرفیت‌های جامعه المصطفی برای آموزش مبلغین و استفاده جامعه المصطفی العالمیه از ظرفیت‌های آموزشی بعثه برای آموزش اساتید و طلاب و فارغ التحصیلان جامعه المصطفی العالمیه به صورت متقابل از جمله موارد همکاری در زمینه‌های آموزشی در این تفاهم‌نامه بود.

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه، نیز در این مراسم گفت: مناسک حج و زیارت عتبات، در کنار بهره‌برداری از فرصت‌های معنوی، ظرفیت مغتنمی برای ارتباطات فرهنگی میان جوامع اسلامی است که می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب، از این ظرفیت حداکثر استفاده را کرد.

وی جامعةالمصطفی را مجموعه‌ای علمی و بخش بین‌المللی حوزه علمیه دانست و یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اشتیاق گسترده‌ای برای کسب معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و تحصیل در حوزه علمیه از سراسر جهان به وجود آمد که با تدبیر بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، جامعةالمصطفی شکل گرفت و امروز نیز با عنایت‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به فعالیت‌های علمی و فرهنگی خود می‌پردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، جامعةالمصطفی را دارای ظرفیت‌های ارزشمند در عرصه‌های گوناگون خواند و اظهار داشت: در حوزه آموزشی، بسیاری از رشته‌هایی که در این مرکز ارائه می‌شود، برای نخستین بار و با توجه به اقتضائات بین‌المللی تولید و ارائه شده و مقاطع و مدارک تحصیلی نیز به سمت استانداردهای بین‌المللی پیش رفته است. در بخش بزرگی از تنوع رشته‌ای که امروز حوزه علمیه به سمت آن پیش می‌رود، جامعةالمصطفی پیشگام بوده است.

وی، با اشاره به ظرفیت زبانی جامعةالمصطفی، تصریح کرد:امکان ترجمه هم زمان آثار به حدود سی زبان وجود دارد که این ظرفیت می‌تواند در زمینه ترجمه و نشر بین‌المللی، آثار ارزشمند تولیدی در حوزه‌های علمیه و مراکز علمی وابسته به آن در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس جامعةالمصطفی، در پایان، با تأکید بر ظرفیت گسترده فرهنگی جامعةالمصطفی و طلاب و دانش‌آموختگان غیرایرانی، ابراز داشت: پیش از این نیز ارتباط خوبی بین جامعةالمصطفی و بعثه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) وجود داشته است، ولی به نظر می‌رسد همچنان ظرفیت در خور توجهی برای تعریف زمینه‌های همکاری میان دو مجموعه در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و حوزه‌های دیگر وجود دارد که لازم بود با احصای عرصه‌های همکاری، تفاهم‌نامه همکاری به منظور اجرایی شدن همکاری‌های دوجانبه تنظیم گردد. امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه و تشکیل کمیته اجرایی میان دو مجموعه، شاهد عملیاتی شدن بندهای تفاهم‌نامه‌ باشیم.

گفتنی است، این تفاهم‌نامه در ۱۰ ماده  بین جامعه المصطفی العالمیه و بعثه مقام معظم رهبری به امضاء رسید./ ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید