کد خبر:30148
پ

دختر تاریخ‌ساز وزنه‌برداری ایران با اشاره به کسب مدال برنز قهرمانی جوانان جهان در ازبکستان گفت: لحظه‌ای که روی سکو قرار گرفتم از شدت خوشحالی خواستم گریه کنم اما نتوانستم و با این مدال جهانی نشان دادم دختران ایرانی توانمند هستند.

به گزارش روزانه نیوز نشست خبری «یکتا جمالی» نخستین دختر وزنه‌بردار ایرانی در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در خبرگزاری ایرنا برگزار شد و  این دختر تاریخ‌ساز به بررسی جوانب مختلف زندگی خود پرداخت.

وی در این گفت وگو با بیان اینکه ورزش را به عنوان بخشی از زندگی خود انتخاب کرده است گفت: ابتدا در رشته هندبال فعال بودم اما یک اتفاق من را به سوی وزنه برداری آورد و اکنون خوشحالم که توانستم در گام نخست این رشته موفق باشم.

از خانواده پرجمعیتی هستم

از یک خانواده پرجمعیت و هفت نفره به ورزش آمدم. چهار خواهر دارم و در کنار پدر و مادرم زندگی می‌کنم. یکی از خواهرانم در رشته وزنه برداری فعالیت دارد و از طریق ایشان به این رشته آمدم. زمانی که با خواهرم به سالن رفتم و تمرینات را دیدم به وزنه‌برداری علاقمند شدم.

حتی یکبار که مربی برای خواهرم تکنیک‌ها را تشریح کرد من نیز یاد گرفتم که با تحسین مربی روبرو شد. تحسینی که گام نخست ورودم به این رشته بود.

اکنون خواهرم دانشجو است و تمرین دارد اما تمریناتش مستمر نیست.

اگر وزنه‌برداری نبود الان یک هندبالیست حرفه‌ای بودم زیرا در آن رشته نیز فعالیت داشتم و به گواه مربیان می‌توانستم موفق باشم.

از رشید شریفی مشاوره گرفتم

در ابتدا راه وزنه‌برداری از نظرات بزرگان این رشته مشورت گرفتم. یکی از این افراد «رشید شریفی» بود که نخستین مشاور من در این زمینه به شمار می رود. او عنوان قهرمانی  آسیا را در کارنامه دارد و  برای کشف و تشویق استعدادهای این رشته زحمت  زیادی می‌کشد.

همچنین از دیگر مربیانم باید تشکر کنم که زمینه را برای موفقیتم در آسیا فراهم کردند. البته راه موفقیت زنان وزنه‌بردار هموار شده و فدراسیون تلاش زیادی در این زمینه انجام داد  و اینک راه توسعه این رشته برای همه باز است. تایید لباس زنان توسط وزارت ورزش و اعزام آنان به تورنمنت‌های خارجی مهمترین اتفاق این رشته بود.

هم کلاسی‌هایم دوست دارند شاگرد من باشند

شاید در نگاه نخست ورودم به این رشته راحت نبود و نگاه مردانه نسبت به آن وجود داشت، اما اکنون تمام ذهنیت‌ها کنار رفته و مدال من و قدرتنمایی سایر دختران ایران این ذهنیت را تغییر داد.

دوستانم با من در ارتباط هستند و از موفقیت کسب شده  بسیار خوشحال هستند. شاید آنان هم دوست داشته باشند مانند من وارد این رشته شوند.

دختران ایرانی استعداد زیادی دارند برخی از آنان درخواست دارند تا شاگرد من در وزنه‌برداری شوند. اکنون در سال اول دبیرستان و رشته انسانی هستم و برای ادامه تحصیل مصمم. در  دوران تحصیل در مقطع راهنمایی معدل اول بودم. تیز هوشان قبول شدم و اکنون نیز با وجود تمرینات همچنان شاگرد ممتاز هستم.

در ازبکستان امتحانات مجازی داشتم

اعزامم در خرداد ماه به مسابقات قهرمانی جوانان جهان همزمان با امتحانات پایان سال بود و مجبور بودم تا در ازبکستان در امتحانات مجازی نیز شرکت کنم. کار راحتی نبود ولی توانستم سال اول دبیرستان را با موفقیت سپری کنم.

از المپیاد ایرانیان به ورزش آمدم

نخستین بار در المپیاد ایرانیان به میدان رفتم و توانستم خودم را مطرح کنم. در دسته ۶۲ کیلوگرم  توانستم ۴۲ کیلوگرم را در یک ضرب و ۵۳ کیلوگرم را در دوضرب مهار کنم. در ازبکستان و در قهرمانی جوانان دختر جهان با وجود آنکه در دسته ۸۷ کیلوگرم وزنه می‌زدم اما وزن بدنم ۸۲ کیلوگرم بود. ۹۲ کیلوگرم در یکضرب و ۱۱۵ کیلوگرم در دوضرب زدم و با اختلاف کمی نسبت به وزنه بردار آمریکایی دوم شدم. در دسته من ورزشکار ازبکستانی چند عنوان قهرمانی جهان را در کارنامه داشت. من ۶ حرکت را صحیح زدم و این خیلی برای یک وزنه‌بردار مهم است؛ اصلا استرس نداشتم.

مدال طلای سهراب مرادی انگیزه‌ام را زیاد کرد

حدود پنج سال پیش سهراب مرادی که از استان اصفهان به المپیک رفته بود توانست با اقتدار مدال طلا را کسب کند. شاید زمانی هم خانواده من انتظار داشتند که من هم مثل او مدال طلا را کسب کنم. تلاش خود را خواهم کرد تا بتوانم برای ورزش ایران مفید باشم. شاید نتوانم مانند مرادی به مدال خوشرنگ المپیک برسم اما مدالی که کسب کردم زمینه را برای موفقیت های بعدی فراهم کرد.

این مدال بار مسوولیت من را زیاد کرد چون نه تنها باید آن را تکرار کنم بلکه باید رنگ آن را نیز تغییر دهم. الان در سن نوجوانی هستم و می توانم در این رده سنی به میدان بروم اما در رده سنی جوانان نخستین اعزامم با موفقیت همراه بود. شاید هم کادر فنی و مشاور تیم تصمیم بگیرد که در مسابقات بزرگسالان شرکت کنم. تابع دستورات فدراسیون و کادر فنی هستم.

از خوشحالی نتوانستم گریه کنم

اولین مدال همیشه در ذهن می‌ماند و من بسیار خوشحال بودم خواستم گریه کنم اما نتوانستم. این صحنه برای من ماندگار خواهد بود. برای آینده برنامه دارم و کادر فنی هر تشخیصی دهد حتما اجرا خواهم کرد. آقای «اکبر خورشیدی» مشاور فنی تیم ملی زنان، تصمیم  نهایی برای اعزامم به سایر مسابقات را خواهد گرفت. او دلسوز وزنه برداری زنان است و فدراسیون به او اعتماد دارد. شاید کسی باور نکند که مشاور فنی تیم زنان ایران برای آماده سازی تیم دختران در حدود سه ماه از خانه و خانواده دور بود.

سالن تحت تاثیر موفقیت من بود

وقتی قرار بود در پیکارهای جوانان جهان در ازبکستان به روی تخته بروم خیلی راحت و بدون استرس بودم. تمام سالن بعد از موفقیت من تحت تاثیر قرار گرفت و حتی محمد جلود دبیر کل فدراسیون بین‌المللی بعد از این موفقیت به من تبریک گفت و پاداشی به من داد. زمانی که قرار بود روی تخته بروم مربیان دیگر کشورها به دنبال محاسبه وزنه‌های من بودند تا بتوانند ورزشکار خود را آماده کنند. همه بزرگان این رشته به چشم یک رقیب به من نگاه کردند  و بعد از مسابقه مورد تشویق داروان و مسوولان مسابقه قرار گرفتم.

آقای ارجمند بازیگر بزرگی است

اظهاراتی از سوی آقای داریوش ارجمند درباره وزنه‌برداری منتشر شد. من او را بازیگر بزرگی و قابل احترامی می‌دانم من نیز با وزنه زدن نشان دادم دختران ایرانی توانمند هستند.

وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تقدیر کردند

مسوولان ورزش کشور استقبال خوبی از من داشتند و مورد تقدیر قرار گرفتم. این بسیار خوب است و من خوشحالم که توانستم قدرت زنان ایران را در جامعه به رخ بکشم.

پیشنهاد تبلیغات انتخاباتی داشتم

بسیاری از ستادها به من برای تبلیغات پیشنهاد دادند اما قبول نکردم. نمی‌خواهم وارد این حاشیه‌ها شوم. اما مردم را به مشارکت در انتخابات همواره تشویق کردم و در انتخابات ۲ سال بعد نیز خودم شرکت خواهم کرد. من در سن رای نیستم و خوشحال می‌شوم در آینده برای سرنوشت خود تصمیم بگیرم./ایرنا

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید