کد خبر:12176
پ

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی کشورمان ایمنی غذایی دارد و برخی محصولات ممکن است دارای آلودگی‌هایی باشد.

 

به گزارش  روزانه نیوز  آقای سعید سعادت  افزود: کشور‌های مختلف دارای استاندارد‌های گوناگون هستند استاندارد‌های غذایی ما حتی از اروپا هم سختگیرانه‌تر است یعنی اگر محصولی در کشورمان استاندارد‌های ملی را پاس کند قطعا استاندارد‌های اروپا را نیز می‌تواند پاس کند، اما استاندارد‌ها برخی الزامی است و برخی دیگر اینگونه نیست.

 

سعادت گفت: هر کشوری می‌تواند استاندارد‌های ملی خودش را داشته باشد بنابراین ممکن است بر اساس استاندارد‌های آن کشور محصولی که از مقصد کشوری به کشور دیگر صادر می‌شود با استاندارد‌های کشور مبدا هماهنگی نداشته باشد و بعد از صادرات عودت داده شود به طور مثال برای واردات برنج از کشور دیگر کشور مبدا باید استاندارد‌های ملی ما را رعایت کند تا بتواند محصول کشورش را به ایران صادر کند.
وی افزود: این موضوع به معنای استاندارد نبودن محصول نیست گاهی حتی ممکن است استاندارد فائو یا استاندارد ملی آن کشور را داشته باشد.

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی جهاد کشاورزی اضافه کرد: در حال تدارک شرکت‌های هلدینگی هستیم که محصولات کشاورزی را خریداری و وارد بازار داخلی یا خارجی کنند، اما هنوز این طرح عملیاتی نشده است.

آقای سعادت گفت: بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی کشورمان ایمنی غذایی دارد و برخی محصولات ممکن است دارای آلودگی‌هایی باشد.
وی افزود: امنیت غذایی یک موضوع چند بخشی است یعنی نهاد‌ها و وزارتخانه‌های مختلفی درگیر این موضوع هستند تا امنیت غذایی در جامعه محقق شود، اما مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه بیشتر است، چون بخش عمده تامین غذایی بعهده این وزارتخانه است.
مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی جهاد کشاورزی به اهمیت تامین غذا و سلامت مواد غذایی اشاره کرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه برنامه‌های خوبی دارد که یکی از آنها، تولید محصولات گواهی شده است یعنی محصولاتی که تحت نظارت شرکت‌های ناظر به نمایندگی از سازمان ملی استاندارد هستند و به گونه‌ای تولید می‌شوند که عناصر مغذی به اندازه کافی داشته باشند و میزان آلاینده‌ها و نیترات و همچنین باقیمانده سموم کمتر از حد مجاز باشد./ صدا و سیما
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید