کد خبر:17043
پ

رییس جمهور گفت: به دلیل اوج گیری کرونا در آستانه مرحله جدیدی از مسئولیت پذیری اجتماعی هستیم در این مرحله جدید، شهرهای قرمز به حالت تعطیل و شهرهای نارنجی به حالت نیمه تعطیل درمی‌آیند.

به گزارش  روزانه نیوز حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت با بیان اینکه تا انتخابات ۱۴۰۰ خیلی مانده و آن موقع می‌توانیم برای خودتان هر کاری که می خواهید انجام دهید، اما ایجاد یاس در جامعه خیانت ملی است افزود:  سال ۱۴۰۰ و انتخابات خواهد رسید و در آن زمان کرونا کمتر خواهد بود و فضا و روحیه‌ها بهتر است و بعضی‌ها فرصت دارند اقدامات سیاسی و جناحی خود را انجام دهند. اما الان موقع آرامش کشور است و خواهش می‌کنم در این مقطع حساس کنونی کسی به دنبال تسویه حساب سیاسی و جناحی نباشد.

 

وی با بیان اینکه به هر حال تحریم‌ها امروز یا فردا یا هر زمانی کنار زده خواهد شد تصریح کرد: بعضی‌ها تنش ایجاد می‌کنند که مثلا قهرمان رفع تحریم چه کسی باشد. خوب اصلا شما باشید ما به دنبال قهرمان سازی نیستیم. چرا که تنها ملت ایران قهرمان است. ما اگر در سال ۹۴ پیروز شدیم ملت پیروز شد و اگر در ۹۹ یا ۱۴۰۰ هم پیروز شویم ملت قهرمان خواهد بود. به دنبال چه می‌گردیم اینکه این آقا قهرمان نشود و آن یکی بشود؛ در حالی که باید بدانیم دولت و رئیس جمهور نیستند که قهرمان می‌شوند.

 

روحانی با بیان اینکه در دنیای سیاست نقد، تضارب آرا و اعلام نظر اشکال ندارد، اما نباید واقعیت‌های جهان را منحرف کنیم و به خورد مردم بدهیم نباید جنایت آمریکا را لاپوشانی کنیم و بگوییم مثلا دولت فلان کرده است، گفت: اصلا شما می‌دانید مدیریت چیست؟ این دولت همان دولتی است که در ۴ سال اول بالاترین رشد اقتصادی و کاهش تورم را ایجاد کرد و ما در فضای تنفسی که از سال ۹۴ ایجاد شد توانستیم فروش نفت را به نزدیک سه میلیون بشکه برسانیم.

 

وی با تاکید بر این که مهم است که به اسم نقد قواعد بازی سیاسی را به هم نزنیم عنوان کرد: ما نباید به اسم نقد دولت به دنبال تطهیر و تبرئه دولت‌ آمریکا باشیم. این دولت اخیر آمریکا جنایتکار و تروریست بود و عده‌ای هم در داخل به صورت مجانی در حال تطهیر آن هستند. حالا تکلیف رسانه‌های خارجی که پول می‌گیرند مشخص است. اما این عده برای صدمه به دولت و آماده کردن فضا برای انتخابات ۱۴۰۰ چنین حرف‌های می‌زند.

 

روحانی ادامه داد: در آن زمان تمام قطعاتی که در گمرکات معطل مانده بودند آزاد شدند و بسیاری از طرح‌ها نهایی و اجرا شد. طرح‌هایی که این روزها افتتاح می‌کنیم در همان فضای تنفسی آغاز شده و در حال به بهره برداری رسیدن است.

 

رئیس جمهور با بیان این که در این ایام شرایط اقتصادی و اجتماعی رو به بهبود است افزود: ما در حال مشاهده پیامدهای کاهش قیمت کالا و ارز هستیم. خواهش می‌کنم آنهایی که به ناروا می‌گویند دولت به دنبال افزایش قیمت ارز است چنین حرف‌هایی نزندند تمام تلاش دولت رفاه و کاهش آلام مردم است. احساس ما این است که شرایط در روزهای آینده بهتر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در این سه سال مقاومت ملت قهرمان بود نه دولت. دولت تنها در کنار مردم بود و در کنار مردم خواهد بود. قهرمانی هم لقب ملت ایران است. مثل همان سال ۹۴ که محاصره را شکاندیم و آن هم برای مردم است و یا مقاومتی که در این سه سال به حضور ملت انجام دادیم، ادامه داد:  از تمام اعضای دولت  از جمله وزرا، استانداران و فرمانداران خواهش می‌کنم که به هیچ عنوان سمت حاشیه حرکت نکنند و ما باید وظایف اصلی خود را انجام دهید البته نباید بگذاریم در جامعه ابهام ایجاد شود و همه موظف هستند واقعیت‌ها را توضیح بدهند و حتی خودشان را نقد کنند، چرا که نقد هم به ما وارد است، اما مهمتر این است که مردم واقعیت‌ها را به خوبی بداند.

 

وی همچنین اظهار کرد: ما از اول هم گفتیم که دست دوستی به سمت همه قوا و ارکان کشور دراز می‌کنیم و این دست ما همچنان جلو است. الان را روزهای تسویه حساب و ایجاد حاشیه نمی‌دانیم. در این هفته‌ها فضای مثبتی در جامعه آغاز شده و باید بتوانیم با این فضا کاری برای مردم انجام دهیم.

 

وی در ادامه تصریح کرد: بعضی ها فکر می‌کنند تا ما می‌گوییم شرایط بهتر خواهد شد لابد می‌خواهیم با آمریکا مذاکره کنیم چنین چیزی نیست اما دولت جدید در آمریکا شرایط را به سمت قواعد بازخواهد گرداند. این دولت آخری آمریکا یاغی بود اما اگر آمریکایی ها به قواعد بازی بازگردند می‌توانیم فضا را برگردانیم و از فضای تهدید به فرصت بازگردیم.

 

روحانی اضافه کرد: از سال ۹۷ دولت آمریکا با ما وارد جنگ اقتصادی شد ما در این سه سال در تحریم نبودیم بلکه در محاصره ، جنگ و در برابر تروریسم اقتصادی بودیم. تحریم قبلا هم بوده  اما این تروریسم و جنگ اقتصادی بود که در این مدت علیه ما صورت گرفت. آنها کشتی به کشتی و محموله به محموله در دریا و هوا ما را دنبال می‌کردند و ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی برابر یک دولت قلدر قرار گرفته بودیم.

 

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به این که دولت اخیر آمریکا دولت کینه توز و جنایت کاری بود که نسبت به ایران و تمامی کشورهای مستقل جنایت کرد یادآور شد: آنها حتی به دوستان خودشان هم خیانت کردند. چرا واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوید کافی است آمار سال‌های ۹۳ ، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ را با سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ مقایسه کنید. آمار در این سه سال که در جنگ اقتصادی هستیم یک جور است و در آن چهار سال که در تحریم هم بودیم جور دیگری است و این دو مقوله با هم تفاوت دارند. تمام معیارهای اقتصادی سه سال اخیر و ۴ سال قبل از آن مقایسه کنید خیلی ساده است و موضوع پچیده‌ای نیست؛ چرا که همه این آمارها وجود دارد و به زبان ریاضی ساده است نه جبر و مثلثات.

 

وی ادامه داد: بعضی‌ها فکر می‌کنند ما امروز به فکر رفع و دفع تهدیدها افتادیم، در صورتی که ما از سال ۹۷ به دنبال این کار هستیم و در همین مدت هم دیدید که آمریکا در بخش‌های سیاسی، حقوقی و اخلاقی شکست مطلق خورد و تنها در بخش اقتصادی توانست به مردم ما فشار وارد کنند، البته آنها تنها به دنبال فشار نبودند، بلکه به دنبال ایجاد قحطی در کشور و تنش اجتماعی و به هم زدن امنیت داخلی بودند که در اهدافشان صد درصد شکست خوردند؛ البته در این میان به مردم فشار وارد کردند.

 

روحانی گفت: ترامپ بعد از خروج از برجام انتظار داشت همه کشورها از او تبعیت کنند، اما هیچ کشوری و حتی اتحادیه اروپا که متحدان آمریکا هستند این کار را نکردند و روسیه و چین هم به طریق اولی از آمریکا تبعیت نکردند. او در این مسیر انحرافی ناموفق بود و هر طرح سیاسی‌اش هم در سازمان ملل و مجامع بین المللی شکست خورد. دیدید که تلاش کرد جلوی پایان تحریم تسلیحاتی ایران را بگیرد اما نتوانست. آنها که می‌گویند در این چند سال چه شد این را عقلا بفهمند که تحریم تسلیحاتی ایران پایان یافته و ما می‌توانیم سلاح بخریم و بفروشیم.

 

رئیس جمهور با تاکید بر این که آمریکایی‌ها از نظر سیاسی و حقوقی در مقابل ایران موفق نبودند خاطرنشان کرد: ما در شرایط سه سال اخیر هم تعامل خود را با دنیا ادامه دادیم تعامل سه جانبه با روسیه و ترکیه ، روسیه با آذربایجان و ترکیه و قطر را ادامه دادیم. در اوراسیا از نظر اقتصادی به صورت موقت وارد شدیم که می‌توانیم آن را ادامه دهیم و در منطقه وجهان توانستیم تعامل سازنده خود را با کشورها ادامه دهیم. این که می‌گفتیم دولت بعدی آمریکا ناچار است در مقابل ایران تغییر رویه دهد به این دلیل بود که فشار حداکثری آنها شکست خورد. آنها فکر می‌کردند در سه تا ۵ ماه به همه اهداف خود می‌رسند اما نرسیدند و چیزی جز زحمت و فشار برای مردم ایجاد نکردند./ایسنا

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید