کد خبر:18183
پ

اوپک و متحدانش مذاکرات درباره سیاست تولید سال ۲۰۲۱ را در پی اختلاف درباره میزان تولید نفت در بحبوحه تقاضای ضعیف به دلیل پاندمی ویروس کرونا تا روز پنج شنبه به تعویق انداختند.

به گزارش روزانه نیوز به نقل از گزارش رویترز، قیمت نفت تحت تاثیر ساخت واکسن کووید ۱۹ و دورنمای تمدید محدودیت عرضه اوپک پلاس هفته گذشته رشد چشمگیری را ثبت کرده بود.

 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار کرده که اختلافات میان روسیه و اوپک به شدت اوایل سال ۲۰۲۰ که اختلاف نظرات به شکست مذاکرات اوپک پلاس و افزایش تولید نفت منجر شد، نیست. اما پسکوف گفت: ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه برنامه ای برای تماس با سران عربستان سعودی پیش از نشست اوپک پلاس ندارد. این اقدام در گذشته به حل اختلافات موجود کمک کرده بود.

 

سه منبع آگاه اعلام کردند شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در نشست روز دوشنبه وزیران اوپک اعلام کرد از ریاست مشترک کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس کنار خواهد کشید اما معلوم نیست دلیل این اقدام وی چیست.

 

اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک، روسیه و چندین تولیدکننده دیگر غیرعضو اوپک است، قرار بود نشست رسمی وزیران را روز سه شنبه برگزار کند.

 

اوپک پلاس باید توازن ظریفی بین تلاش برای تقویت قیمتها و عدم فراهم کردن حمایت از افزایش تولید نفت شیل آمریکا برقرار کند. تولید نفت شیل آمریکا با افزایش قیمتها به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه، افزایش پیدا می کند. عامل دیگری که به چالش در اوپک پلاس افزوده است، تاب آوری روسیه در برابر قیمت پایینتر نفت در مقایسه با عربستان سعودی است.

 

این گروه در آوریل موافقت کرده بودند تولیدش را در ژانویه ۲۰۲۱ به میزان دو میلیون بشکه در روز معادل دو درصد از مصرف جهانی افزایش دهد اما در پی موج دوم شیوع ویروس کرونا و ضعیف شدن روند احیای تقاضا برای نفت، اوپک پلاس در حال بررسی ادامه محدودیت عرضه ۷.۷ میلیون بشکه در روز در ماههای نخست سال آینده است و عربستان سعودی هم از این موضع حمایت می کند.

 

به گفته منابع آگاه، پس از مذاکرات غیررسمی روز یکشنبه که به نتیجه نرسید، روسیه پیشنهاد کرد اوپک پلاس افزایش تدریجی تولید از ژانویه را آغاز کند و هر ماه تولیدش را ۰.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

 

قیمت نفت برنت که روز دوشنبه ۱.۲ دلار سقوط کرد و در ۴۷ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه بسته شد، طبق پیش بینی دویچه بانک، در صورت عدم توافق تولیدکنندگان اوپک پلاس درباره تمدید محدودیت عرضه، ممکن است حداکثر ۱۰ درصد سقوط کنند.

 

موضوع دیگری که دستیابی به توافق را پیچیده کرده است، موضع امارات متحده عربی است که اعلام کرده در صورتی از تمدید محدودیت عرضه حمایت خواهد کرد که اعضای گروه پایبندی خود به توافق را بهبود بخشیده باشند./ایسنا

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید