کد خبر:19973
پ

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فضای رانتی خدمات ارزش افزوده گفت: سال گذشته گردش ارزش افزوده ۲۲۰۰ میلیارد تومان بود و امسال این عدد به چهار میلیارد تومان رسید و ما در این مدت، فضای ارزش افزوده که دچار انحصار و رانت بود را جمع کردیم.

به گزارش روزانه نیوز محمدجواد آذری جهرمی ادامه داد: بسیاری انتقاد کردند که با این کار، اشتغال زیادی از بین رفته، اما اینها انحصار و رانت بود، فساد انجام می‌شد و دست کلاهبرداران در جیب مردم بود ولی هرچند هزینه‌های زیادی هم داشت و شجاعت و جدیت می‌خواست که این وضعیت را جمع کند و سایه ناسالمی را از اکوسیستم ببرد.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تا چه اندازه این اهداف محقق شده، ‌گفت: تفاوت وزیر با دیگران این است که وزیر باید برای رسیدن به این اهداف تلاش کند، اما اکوسیستم باید نظر دهد که ما در این عرصه موفق بودیم یا نه. ما برنامه‌ای در ابتدای دوره وزارت دادیم که به یک ساختار اکوسیستمی برسیم که پنج یونیکورن داشته باشیم همراه ۲۰ هزار استارت‌آپ که از کف بازار شروع کنند به ساختن هرم استارت‌آپی که این ویژگی‌ها را داشته باشد.

 

آذری جهرمی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ اندازه اقتصاد دیجیتال نزدیک به صفر بود، در حالی که سال گذشته به ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخل کشور رسید. البته ما هنوز به متوسط رشد استارت‌آپ‌ها در دنیا نرسیدیم. در این مدت هم نرخ دلار خیلی تغییر کرد که اثر زیادی در بازار گذاشت. اگر امروز دلار به نرخ سال ۱۳۹۶ بود، پنج یونیکورن داشتیم. الان یک یونیکورن داریم و در قاعده هرم هم هنوز باید کار بیشتری انجام شود.

 

وی با بیان اینکه در حوزه تامین مالی هم همین مشکل رانت وجود دارد، گفت: دانش‌بنیان بودن رانت رسمی است که دولت به کسب‌وکارها می‌دهد، ما طرح نوآفرین را برای ایجاد عدالت در حمایت از خلاقیتها و توزیع عادلانه رانت به شرکت‌ها ایجاد کردیم و همچنین اینکه شرایط بیمه و مالیات را برای آنها تسهیل کنیم. فعالیت صندوق نوآفرین که آغاز شده هم بخشی از این حمایت‌ها بوده است.

 

آذری جهرمی با اشاره به مشکلات فیلترینگ کسب‌وکارها اظهار کرد: فیلتر داستان تلخی است. زمانی بیشترین مقاومت‌ها در برابر استارت‌آپ‌ها از دستگاه اجرایی یعنی دولت بود، اما امروز دیگر دولت شاکی استارت‌آپ‌ها نیست و کسب‌وکارها را نمی‌بندد. زمانی ۱۲۸ شرکت حوزه حمل و نقل با شکایت وازرت راه بسته شده بود، اما الان دیگر اینطور نیست. من هنگام رای اعتماد مجلس یک جمله گفتم و آن این بود که زمانی برقراری ارتباطات یک تهدید مربوط می‌شد و امروز قطع ارتباطات تهدید است و این تغییر پارادیمی بود که اتفاق افتاد./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید