کد خبر:21178
پ

روزنامه القدس العربی به نقل از منابع خبری در منطقه خلیج فارس فاش کرد که ” هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید ” سلطان عمان در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس شرکت نمی کند و هیاتی را به نمایندگی از سوی خود جهت شرکت در این نشست خواهد فرستاد.

به گزارش روزانه نیوز القدس العربی در شماره امروز (دوشنبه) خود به نقل از منابع یاد شده که نام شان را ذکر نکرد، افزود: سلطان هیثم که یک سال پیش بر تخت سلطنت کشورش تکیه زد، تصمیم گرفت تا در چهل و یکمین دوره اجلاس شورای مزبور حضور بهم نرساند. این نشست فردا سه شنبه به میزبانی عربستان در شهر “العُلا” برگزار خواهد شد.

 

منابع مزبور در گفت وگوی تلفنی با القدس العربی همچنین خاطرنشان کردند : سلطان عمان به دلیل نامشخص بودن دیدگاه ها در مورد انگیزه هایی که باعث تشکیل این اجلاس شده در آن مشارکت نخواهد کرد.

گفته می شود عامل اصلی برگزاری این اجلاس حل و فصل بحران شکل گرفته در میان اعضای شورای مزبور است که در سال ۲۰۱۷ توسط عربستان ، امارات ، بحرین و مصر شکل گرفت و قطر را در محاصره قرار دادند.

منابع یاد شده همچنین تاکید کردند : سلطان عمان  به خط مشی کشورش پی ریزی شده توسط سلطان قابوس بن سعید مبنی بر در پیش گرفتن موضع بی طرفانه مثبت در بحران ها و اختلافات منطقه ای و وارد  نشدن در مواضع برهم زننده صلح و ثبات در منطقه پایبند است.

بر اساس این گزارش، آنها خاطرنشان کردند: تا کنون هیچ گونه اقدامی از سوی طرف های محاصره کننده قطر که نمایانگر تمایل واقعی آنها جهت برقراری صلح و آشتی باشد، مشاهده نشده است. آنها می بایست قبل از اجلاس موردنظر با اتخاذ اقداماتی از قبیل لغو محاصره تحمیل شده علیه دوحه تمایل واقعی خود را نشان می دادند.

به نوشته القدس العربی ، تارنمای سایت اطلاعاتی ” تاکتیکال ریبورت ” خاطرنشان کرد که سلطان هیثم برقراری صلح  و آشتی در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس را در صدر سه اولویت سیاست های آتی خود قرار داده است و در برخورد با پرونده های مربوط به خلیج فارس و خاورمیانه  در صدد فعال کردن سیاست بی طرفی مثبت بنیان گذاشته شده توسط سلطان فقید قابوس بن سعید است.

به گفته تارنمای مزبور ، اولویت های سه گانه سلطان عمان عبارتند از : ۱ – حل و فصل اختلافات میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به واسطه پایان دادن به بحران میان قطر و کشورهای تحریم کننده دوحه ۲ – حل و فصل اختلافات با ایران از راه های  مسالمت آمیز ۳ – فعال کردن اقتصاد عمان از راه طرح های بزرگ سرمایه گذاری با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان.

اعلام خبر مشارکت نکردن سلطان هیثم بن طارق در نشست العلا در حالی است که دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس عصر دیروز (یکشنبه) اعلام کرد که همه سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در این نشست حضور خواهند داشت./خبر آنلاین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید