کد خبر:21290
پ

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با وجود دستور رئیس جمهوری برای خرید واکسن کرونا از منابع معتبر خارجی و تامین ارز مورد نیاز، هر تعلل و تاخیر در خرید این واکسن قابل قبول نیست زیرا موجب مرگ‌های بیشتر می‌شود و زمینه ایجاد بازار سیاه واکسن کرونا را هم در کشور فراهم می‌کند.

به گزارش روزانه نیوز محمدرضا هاشمیان با بیان اینکه بهترین اقدام برای کنترل و مهار کرونا تامین سریع و به موقع واکسن است، افزود:  اینکه برای تولید واکسن کرونا در ایران اقدام می کنیم کار بسیار خوب و قابل تحسینی است، همه ایرانیان از اینکه بتوانیم در داخل کشور یک واکسن معتبر تولید کنیم خوشحال می شوند اما نباید تا تیر ماه صبر کنیم تا واکسن ایرانی تولید شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اکنون واکسن کرونا در دنیا تولید شده و باید هر چه سریعتر در اختیار مردم و افراد آسیب پذیر قرار گیرد و البته همزمان کار تولید داخل آن هم می تواند دنبال شود.

هاشمیان افزود: همان روندی که در استفاده از داروی رمدسیویر در کشور طی شد برای واکسن کرونا هم قابل استفاده است، زمانی که در دنیا مطرح شد این دارو به بهبود درمان مبتلایان کرونا کمک می کند، ابتدا مقداری این دارو به ایران هدیه داده شد و مقداری هم خرید خارجی داشتیم و بعد توانستیم در داخل نیز این دارو را تولید کنیم.

وی ادامه داد: البته همان زمان به علت کمبود داروی رمدسیویر در کشور و تقاضای بالا برای آن، در بازارهای قاچاق مثل ناصر خسرو این دارو را با قیمت های بالای ۵۰ میلیون به مردم می فروختند اما بعد از اینکه این دارو در کشور تولید شد، بازار سیاه به زمین نشست.

مسئول آموزش بخش آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در مورد واکسن کرونا هم همین طور است و اگر برای تامین این واکسن منتظر تولید واکسن ایرانی در تیر ماه سال ۱۴۰۰ باشیم، زمینه بازار سیاه واکسن کرونا هم در کشور ایجاد می شود.

هاشمیان افزود: اگر فقط بخواهیم منتظر تولید واکسن ایرانی در تیر ماه سال آینده بمانیم و بعد از آن برای تایید این واکسن در سازمان بهداشت جهانی یا جاهای دیگر منتظر تایید باشیم و به مرداد و شهریور برسد. هم عده بیشتری از مردم جان خود را بر اثر این بیماری از دست می دهند و هم زمینه بازار سیاه واکسن کرونا به وجود می آید.

وی ادامه داد: باید مشخص شود علت تاخیر در خرید و ورود واکسن کرونای معتبر به کشور چیست، چون رئیس جمهوری دستور خرید واکسن را داده و حتی اعتبار خرید واکسن هم تامین شده است.

مسئول آموزش آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: بارها شرکتهای خصوصی مختلف و نمایندگی های شرکت های تولید کننده واکسن اعلام کرده اند که امکان خرید و واردات واکسن های معتبر کرونا را دارند، در همین ایام کالاهای خارجی متعددی خریداری می شود که خرید واکسن در مقابل آن هیچ است.

وی گفت: اگر در زمینه خرید واکسن کوتاهی شود، در مقابل مرگ افرادی که می توانستند نجات پیدا کنند، مسئول هستیم، نباید اشتباه های که در گذشته در ایجاد محدودیت، یا اعمال قرنطینه یا استفاده به موقع از ماسک داشتیم را این بار با تاخیر در تامین واکسن تکرار کنیم. امروز بهترین روش ایجاد ایمنی علیه کرونا تامین واکسن است و باید همراه با دنیا در ایران نیز هر چه سریعتر این اقدام انجام شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: به هر حال تامین و تزریق واکسن برای جمعیت قابل توجهی از مردم زمان بر است، بنابراین باید هر چه سریعتر این اقدام انجام شود و با توجه به رقابتی که برای خرید واکسن در دنیا وجود دارد هر چه در این زمینه تعلل کنیم بیشتر عقب می مانیم.

هاشمیان گفت: تجربه تلخ استفاده دیرهنگام از داروهای کمک کننده در درمان کرونا را هم در گذشته داشته ایم، هنوز با وجود مشخص شدن اثربخشی نسبی رمدسیویر و فاویپیراویر در بهبود بیماران کرونا و اهمیت استفاده زودهنگام از این داروها قبل از رسیدن به آی سی یو، این داروها وارد پروتکل درمانی کرونا نشده اند. یا در زمانی که متخصصان اعلام کردند، داروهای کورتنی در بهبود بیماران کرونا در کنار اکسیژن درمانی مفید است، مدتها طول کشید تا این نوع داروها وارد پروتکل درمانی بشود.

وی افزود: هنوز هیچ درمان تایید شده ای برای بیماری کووید۱۹ در دنیا وجود دارد اما هر اقدام درمانی که برای بهبود این بیماران در دنیا مطرح شده بر اساس کدهای اخلاق در ایران هم انجام شده و داروهایی که در دنیا به شکل برجسته تر مطرح بوده، در ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

هاشمیان ادامه داد: اکنون نیز باید همپای دنیا در استفاده از دانش روز دنیا که دستیابی به واکسن است سریع عمل کنیم و اجازه ندهیم تعداد بیشتری از مردم جان خود را از دست بدهند.

به گزارش ایرنا از ابتدای همه گیری کرونا در ایران تاکنون یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۳۴ بر اساس آمار قطعی وزارت بهداشت به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و ۵۵ هزار و ۵۴۰ جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند.

بعد از دستور رئیس جمهوری برای خرید واکسن کرونا از منابع معتبر خارجی، سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرده که خرید واکسن کرونا از منابع معتبر و موثق در دستور کار دولت است و به زودی اخبار آن اعلام می شود. محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو نیز روز دوشنبه اعلام کرد که واکسن کرونا به موقع تامین می شود و جای نگرانی وجود ندارد.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز اوایل دی ماه در نشست خبری با تاکید بر اهمیت خرید هر چه زودتر واکسن کرونا از منابع معتبر گفت: اگر ۲۰۰ میلیون دلار برای خرید واکسن تامین شود و با اجرای واکسیناسیون کرونا می توانیم هم اقتصاد کشور را هر چه سریعتر فعال کنیم و هم از مرگ هزاران نفر جلوگیری کنیم/ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید