کد خبر:8094
پ

 موضوع پرونده‌های مالیاتی دونالد ترامپ سال‌هاست که مورد مشاجره است. درآستانه انتخابات آمریکا اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهد ترامپ به هر روشی متوسل شده تا مالیات پرداخت نکند.

 

 

به گزارش روزانه نیوز ، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نه تنها قوانین بین المللی را زیر پا می گذارد بلکه قوانین کشور خود را نیز رعایت نمی‌کند. ترامپ از هر لحاظ فردی قانون ستیز است. روزنامه نیویورک تایمز به اطلاعاتی تازه از پرونده مالیاتی رییس‌جمهور امریکا دست یافته که نشان می‌دهد این میلیونر آمریکایی از پرداخت مالیات سربار زده یا مبالغی ناچیز پرداخت کرده است.

 

ترامپ از بسیاری از معاهدات بین‌المللی خارج شده و بسیاری از قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته است. هیچ معاهده و قراردادی از دیدگاه او رسمیت ندارد. او پشت شعار «اول آمریکا» پنهان شده و ایده‌های غیرقانونی خود و تیم تندرو خود را دنبال می کند.

 

اما افشای فرار مالیاتی او نشان می‌دهد که شعار «اول آمریکا» دروغی بیش نیست چرا که ترامپ در صورت اعتقاد به این شعار قوانین مالیاتی کشور خود را رعایت می‌کرد. سوابق مالیاتی ترامپ برخلاف ادعاهای اوست که خود را یک تاجر موفق و میهن پرست توصیف کرده است. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که روز یک‌شنبه ۶ مهرماه منتشر کرد، ‌ نوشت ترامپ سال ۲۰۱۶، یعنی سالی که به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، فقط ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد پرداخت کرده‌ است و او طی ۱۵ سال گذشته ۱۰ سال مالیات نپرداخته است. این نشریه بیش از ۲۰ سال اطلاعات مرتبط با مالیات ترامپ، از جمله گزارشات صدها شرکت تشکیل دهنده امپراتوری تجاری او را دریافت کرده است. ترامپ با طرح این موضوع که زیان او از فعالیت‌های اقتصادی‌اش بیش از درآمدش بوده، توانسته است از پرداخت مالیات شانه خالی کند.

 

البته موضوع پرونده‌های مالیاتی دونالد ترامپ سال‌هاست که مورد مشاجره است. رئیس جمهور آمریکا بارها اعلام کرده است که اسناد و مدارک مالیاتی خود را منتشر می‌کند، اما تاکنون به هر روشی برای جلوگیری از انتشار سوابق مالیاتی خود متوسل شده است. سال گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا بارها از ترامپ درخواست کردند که اسناد و مدارک ناظر بر پرداخت‌های مالیاتی خود را در اختیار کنگره قرار دهد. ترامپ اما علیه این درخواست شکایت کرده و از اجرای آن سرباز زده است. او نخستین رئیس جمهوری آمریکاست که این سوابق را علنی نکرده است.

 

بر اساس گزارش کریستوفر اینگراهام در روزنامه واشنگتن پست، در سال اول ریاست‌جمهوری، رونالد ریگان ۱۶۵ هزار و ۲۰۲ دلار، جرج بوش ۱۰۱ هزار و ۳۸۲ دلار، بیل کلینتون ۶۲ هزار و ۶۷۰ دلار، بوش پسر ۲۵۰ هزار و ۲۲۱ دلار و باراک اوباما یک میلیون و ۷۹۲ هزار و ۴۱۴ دلار مالیات پرداخته‌اند و دونالد ترامپ تنها ۷۵۰ دلار پرداخت کرده است.

 

این رسوایی بزرگی در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترامپ است و می‌تواند سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده را تغییر دهد. این سوابق مالیاتی در عین حال نشان می‌دهند که چگونه یک میلیاردر با سابقه هیچ مالیاتی نمی‌دهد و  و یا رقم بسیار ناچیزی می‌پردازد ولی یک فرد از طبقه متوسط آمریکا به مراتب رقم بیشتری مالیات می‌پردازد.

 

در یک اظهاریه عمومی در سال ۲۰۱۸، یعنی سال دوم ریاست‌جمهوری‌اش، دونالد ترامپ گفت که دست‌کم ۴۳۵ میلیون دلار درآمد داشته است. روزنامه نیویورک‌تایمز این رقم را رد کرده و گفته که اوراق مالیاتی‌اش نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری آمریکا گفته حدود ۴۷.۵ میلیون دلار ضرر کرده است. در بخش دیگری از این گزارش آمده که ترامپ زمانی که برنامه تلویزیونی اجرا می‌کرد در اظهارنامه مالیاتی‌اش ۷۰ هزار دلار از درآمدش را به‌عنوان هزینه آرایش و پیرایش مو کسر کرده است.

 

براساس گزارش نیویورک تایمز، یکی از روش‌هایی که ترامپ برای فرار مالیاتی از آن استفاده کرده  گنجاندن ستونی به نام «حق مشاوره» در صورت‌های مالی است. در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ مبلغی در حدود ۲۶ میلیون دلار به عنوان هزینه حق مشاوره در صورت‌های مالی قرار داده تا از این طریق علاوه بر بالا بردن جمع هزینه‌ها بتواند مدعی ضررده بودن تجارتش شود. در این صورت‌های مالی نام ایوانکا ترامپ، دختر رییس‌جمهور امریکا نیز به عنوان یکی از دریافت‌کنندگان این حق مشاوره درج شده است

 

ترامپ درگیر پرونده‌ مالی دیگری نیز است در سال‌های قبل او با ادعای ورشکستگی برخی کسب وکارهایش کمک ۷۲ میلیون دلاری از دولت امریکا دریافت کرده بود اما سرویس درآمد داخلی آمریکا می گوید ادعای ضررهای ترامپ دروغ بوده و اگر ترامپ در این پرونده محکوم شود، باید جریمه‌ای بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بپردازد.

 

در کنفرانس خبری که در کاخ سفید برگزار شده بود، دونالد ترامپ گزارش منتشر شده از سوی نیویورک تایمز را دروغ خواند و تکذیب کرد. ترامپ مدعی شد که او تاکنون پول کلانی در سطح فدرال به اداره مالیات پرداخت کرده است. رئیس جمهوری آمریکا گفته است که حتی مالیات کلانی به اداره مالیات ایالت نیویورک پرداخت کرده است.

 

با این تحقیقات و انتشار گزارش روزنامه نیویورک تایمز قانون ستیز بودن رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای همگان آشکار شده است این افشاگری ها نشان می دهد که ترامپ به این اصل مهم که همه مردم در برابر قانون برابرند اعتقادی ندارد او برای منافع اقتصادی خود دست به قانون شکنی می زند و اکنون نیز تلاش دارد با ایجاد شکاف در جامعه آمریکا بار دیگر رئیس جمهور شود. دولت ترامپ همین قانون شکنی و قلدرمآبی را در سیاست بین الملل در پیش گرفته است. با وجود اینکه تهیه و تدوین قوانین و مقررات بین المللی سال ها به طول انجامیده و الزام آور بودن آن برای تمام اعضای جامعه جهانی، صرف نظر از منافع ملی، میزان قدرت اقتصادی و نظامی اصلی پذیرفته شده است، اما دولت ترامپ با سرپیچی از این قوانین، با هدف تحمیل خواسته ها و منافع خود و ترویج یکجانبه گرایی، بسیاری از معاهدات و نهادهای بین المللی را قربانی سیاست های زیاده خواهانه خود کرده است./ ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید