کد خبر:21884
پ

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: براساس برنامه همکاری به متخصصان و کارآفرینان بین المللی واجد شرایط تسهیلات و اقامت حداقل از ۳ تا ۱۰ سال و اقامت دائم ایران داده می‌شود.

به گزارش روزانه نیوز مهدی محمودی در آیین رونمایی از برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: در برنامه ای که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اجرا است سعی شده با هماهنگی وزارت کشور  که به عنوان سیاست گذار در بین دستگاه ها است افرادی که به عنوان نخبه  شناسایی شده اند مورد حمایت قرار گیرند و تسهیلاتی در اختیار آنان قرار داده شود.

وی ادامه داد: آیین نامه حمایت از نخبگان و فرهیختگان بین المللی تهیه شده است و بر اساس امتیاز بندی که در این کمیسیون صورت می گیرد، تصمیمات لازم برای ارایه خدمات به متخصصان و کارآفرینان بین المللی  گرفته می شود و به این افراد اقامت و تسهیلات ویژه  اعطا می شود.

دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی خاطرنشان کرد: بر اساس این برنامه از حداقل ۳ سال، ۵ سال، ۱۰ سال و اقامت داِئم  به متخصصان و کارآفرینان بین المللی داده می شود.

محمودی یادآور شد: فرآیند ثبت نام  متخصصان و کارآفرینان بین المللی از سال گذشته آغاز شده و  تعدادی معرفی شده اند، پرونده های بعدی نیز در حال طی  مراحل قانونی است، در حال حاضر ۷۰ پرونده در دست  بررسی  و مجوز ۳۰ اقامت  به شکل  تسهیلات ویژه و بلند مدت  صادر شده است.

وی گفت: کمیسیون اقامت متخصصان و کارآفرینان بین المللی در خدمت نخبگان و فرهیختگان علمی است، بسیاری از این افراد می توانند  در کشور خودشات  نقش آفرین باشند.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور افزود: در حال حاضر  تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی در ایران زندگی می کنند که امیدواریم شرایط در کشورشان فراهم شود و بازگردند و بتوانند در آن کشور تاثیر گذار باشند.

محمودی یادآور شد: مهاجران در ایران فقط از کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان نیستند بلکه مهاجران آمریکایی، اروپایی و آسیایی  نیز وجود دارند که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی به حضور مهاجران افغان در ایران اشاره کرد و گفت: این کشور بیش از ۴۰ دهه پذیرای مهاجرین از کشورهای مختلف به ویژه افغانستان بوده است.

وی با یادآوری این که بیشتر مهاجران افغانستانی به دلیل شرایط امنیتی و اقتصادی حاکم در آن کشور برای کسب  و کار و امرار معاش مناسب به ایران سفر می کنند، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب اسلامی با فراز و نشیب های زیادی از جمله جنگ تحمیلی، ناامنی های گروهک ها و شرایط  تحریم روبرو بوده است  اما در همه این سال ها پذیرای مهاجران بوده است.

دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی با یادآوری این که باید مهاجران را به دو دسته  قانونی و غیر قانونی تقسیم کرد، ادامه داد: در تمام دنیا هر کسی که به صورت غیر مجاز  وارد کشوری شود به عنوان متجاوز مرزی شناخته می شود و مقامات ایرانی بر اساس قوانین و مقررات موجود می توانند  در یک طرح ضربتی جلوی ورود اتباع غیر مجاز افغانستان را بگیرند اما  شرایط آن کشو و خانواده های مهاجر انرا در تصمیم گیری ها مورد توجه قرار داده ایم.

محمودی یادآور شد: همواره در صدد بوده ایم در زمینه روادید به مهاجران از این کشور را کمک کنیم  و این امر تسهیل شود تا شاهد رفت و آمد آنها به راحتی باشیم.

ایجاد اردوگاه خود معرف برای مهاجران افغان

وی همچنین گفت: فرصت هایی در ایران برای مهاجران غیر مجاز از قبیل  اردوگاه های خود معرف پیش بینی شده است و مهاجران غیرقانونی از افغانستان می توانند به کشورشان بازگردند با این شرایط که  هیچ ثبتی در سامانه های بیومتریک ایران انجام نمی شود که این افراد غیر مجاز وارد ایران شده اند.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تاکید کرد: افرادی که به عنوان مهاجر قانونی وارد کشور می شوند نیز سالانه آمایش می شوند.

در این مراسم از سامانه سه زبانه (انگلیسی، فارسی و عربی) برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی رونمایی شد. متقاضیان می توانند با مراجعه به این سامانه به نشانی http://iconnect.isti.ir ثبت نام کنند./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید