کد خبر:8297
پ

رئیس‌جمهور گفت:می‌گویند اشکال این است که این دولت نگاهش به بیرون است، اتفاقاً نگاه ما به داخل است؛ نگاه اصلی ما به تولید داخلی است.

 

 

به گزارش روزانه نیوز ، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به انتخاب وزیر صمت در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، گفت: وزارت صمت چند ماه بود که از طریق سرپرست اداره می‌شد و الحمدلله با رأی اعتماد مجلس از امروز وزیری در این مسئولیت سنگین مشخص شد و بار مسئولیت را به دوش گرفته است. وزارت صمت یکی از وزارت خانه‌هایی است که امروز در خط مقدم مبارزه در شرایط تحریم است و بار مسئولیت تأمین کالاهای اساسی و ضروری و بخش بزرگی از بار تولید را به دوش دارد. البته وزارت کشاورزی و وزارتخانه‌های دیگر هم مسئولیت تولید را در بخش خودشان بر عهده دارند

 

وی افزود: چهار مسئله است که به عنوان مسئولیت‌های اصلی امروز در وزارت صمت است و در حکمی که من دیروز برای وزیر صمت صادر کردم در پیوست حکم سیاست‌هایی که وزارت صمت باید دنبال کند، خط مشی و برنامه‌ای که وزارت صمت باید دنبال کند را نیز ابلاغ کردم. چهار مسئولیت اصلی و مهم امروز بر عهده وزارت صمت است. اولی در بخش جهش تولید است. امسال همه ما مسئولیت داریم که این شعار را محقق کنیم و در زمینه تولید حرکت ما امسال بهتر از سال‌های قبل باشد

 

رئیس جمهور ادامه داد: علیرغم مشکلاتی که کرونابرای ما ایجاد کرده آماری که در این چهار پنج ماه اول امسال داده شده، نشان می‌دهد که نسبت به تولید در سال‌های گذشته ما شاهد رشد تولید هستی؛ ۱۸ درصد، ۸ درصد ،۱۲ درصد. آن هم در کالاهای مختلف و متنوع از کالاهای مهم تولیدی ما مثل فولاد و پتروشیمی تا کالاهای مورد نیاز مردم مثل لوازم خانگی و خودرو همه اینها امروز نسبت به ۵ ماهه پارسال رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و این بسیار مهم است که مردم ما بدانند که علیرغم همه سختی‌ها و فشار تحریم بخش تولیدی ما هم در کشاورزی و هم در صنعت و هم در بخش‌هایی از خدمات_که در بخش‌هایی از خدمات ما هنوز عقب هستیم_در هر سه بخش الحمدلله ما شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای هستیم.

 

وی همچنین گفت: این جهش و رونق تولید امسال به عنوان یک وظیفه مضاعف بر دوش همه ما است. با شرایط تحریمی که داریم بار اصلی تأمین ارز در سال‌های قبل مساله نفت، میعانات، گاز و امثال اینها بود. الان ما با مشکلاتی مواجه هستیم و شرایط ما شرایط سابق نیست. برخی از دوستان ما در فضای مجازی اشاره می‌کنند که قبل از این دولت هم تحریم وجود داشت و حالا هم هست.

 

رئیس جمهور ادامه داد: قبل از این دولت شما می‌گفتید که برخی از کاستی‌ها به خاطر تحریم است و برخی دیگر به خاطر مدیریت است، حالا امروز شما چه می‌گوئید؟ باید عرض کنم که جنگ اقتصادی در این ۳ سال اتفاق افتاده است. آنچه در گذشته بوده کم یا زیاد تحریم بود و نه جنگ. در شرایط قبل از این دولت، دولت حداقل یک میلیون بشکه نفت صادر می کرده است. آن هم نفت با قیمت ۱۲۰ دلار، آن روزهایی که قیمت نفت پایین آمده بود یعنی در اوایل سال ۹۲ تازه شده بود ۱۰۴ دلار. یعنی قیمت بالای صد دلار بوده است. البته این معنایش این نیست ک ما در برابر توطئه‌های دشمنان ترسیدیم و عقب نشینی کردیم یا مشکل داریم، اما شرایط جنگ با شرایط صلح متفاوت است و همه باید این واقعیت‌ها را بدانند و روی آن دقت کنند.

 

وی در مورد چهارمین وظیفه وزارت صمت نیز اظهار داشت: چهارمین وظیفه‌ای که این وزارتخانه بر عهده دارد نظارت بر بازار است، بسیار مهم است که در شرایط جنگ ما بازار را مراقبت کنیم، انبارها و گمرکات را مراقبت کنیم. این تصمیماتی که در روزهای اخیر گرفته شد برای اینکه بانک مرکزی کمک کند، گمرک کمک کند تا بتوانیم ۸ میلیون تن کالای دپو شده که ۳.۵ میلیون تن کالاهای اساسی است را آزاد کنیم. کالا خریداری شده، کالا حمل شده با کشتی آمده و در بندر پیاده شده و در آنجا انبار شده اما امروز نمی‌تواند از گمرک خارج شود. خب این البته بعضی‌ها مشکلاتی دارد که باید حل و فصل شود منتهی باید سرعت ببخشیم به این کار تا وزارت صمت بتواند نظارت دقیق را بر بازار و بر انبارها به خوبی داشته باشد.

 

رئیس جمهور ادامه داد: ما در جلسه اخیر دولت الکترونیک تصمیم گرفتیم که در جلسه آینده که چند هفته دیگر تشکیل می‌شود موضوع ما سامانه‌ای باشد که از ثبت سفارش شروع می‌شود و می‌آید تخصیص و تأمین ارز و می‌رود به سفارش کالا و زمانی که کالا تهیه می‌شود و زمانی که بر روی کشتی حمل می‌شود و اینکه چه زمانی به بندر می‌رسد و چه زمانی تخلیه می‌شود و چه زمانی از بندر خارج می‌شود و در کدام بندر قرار می‌گیرد و بعد در چه فروشگاه‌هایی توزیع می‌شود، تمام این چرخه باید بیاید در داخل سامانه. اگر ما در این سامانه همه اطلاعات را جمع کنیم آن وقت نظارت آسان‌تر می‌شود.البته در کنار وزارت صمت، وزارت دادگستری، تعزیرات حکومتی و قوه قضائیه همه باید در کنار هم باشیم تا این مشکل حل و فصل شود و ما بتوانیم به نتیجه برسیم.

 

روحانی همچنین اظهار داشت: من در اینجا می‌خواهم نکته‌ای را محضر مردم عزیز عرض بکنم چون گاهی اوقات در رسانه‌ها بعضی حرف‌ها زده می‌شود که باید توضیح داده شود و مردم واقعیت آن را بدانند. می‌گویند اشکال این است که این دولت نگاهش به بیرون است، اگر نگاهش به داخل بود ما این مشکلات را نداشتیم. خیلی خوب، من می گویم که پاسخ این حرف پنجشنبه‌ها است. هر پنجشنبه ما داریم به این حرف پاسخ می‌دهیم. اتفاقاً نگاه ما به داخل است.

 

رئیس جمهور اظهار داشت: نگاه اصلی ما به تولید داخلی است، این افتتاح‌هایی که هر روز دارد انجام می‌گیرد، همین دیروز ۳,۵۰۰ میلیارد تومان پروژه برق افتتاح شد. معمولاً در دولت‌های قبل در طول سال برقی که اضافه می‌شد مثلاً ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ مگاوات بوده است. ما در این ۵ ماه ۱۶۱۰ مگاوات برق افتتاح کردیم و همینطور تا پایان سال ادامه دارد. نیروگاه‌های متعددی داریم و ۱۰ واحد نیروگاهی دیگر تا پایان سال افتتاح می‌شود. ما نگاهمان به بیرون است یا نگاهمان به داخل است؟ ما که تولید محصولات کشاورزی مان از ۹۷ میلیون تن رسیده به ۱۳۰ میلیون تن، این یعنی نگاه ما به داخل است یا به خارج؟ ما که در بنزین و گازوئیل و گاز و گندم و حتی در برخی از محصولات نزدیک شدیم به خودکفایی و خودکفا شدیم، نگاه ما به داخل بود یا به خارج؟ ما نگاهمان به داخل است.

 

وی افزود: اینکه گاز ما از ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز به ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد به خاطر این است که نگاه ما به داخل بوده است. اینکه فولاد ما نسبت به سال ۹۲ نزدیک به دو برابر است، اینکه در آلومینیوم ۷۰ درصد اضافه تولید داریم، در بقیه امور و در پتروشیمی حرکتی که ایجاد شده در جهش دوم و سوم نشان می‌دهد که پس این حرف نادرست، ناصحیح و غلط است و این حرف تحریف کننده را تکرار نکنید. نگویید نگاه دولت به بیرون است.

 

روحانی ادامه داد: بله، نگاه دولت این است که باید با دنیا تعامل کرد و ۱۰۰۰ بار دیگر هم این را تکرار می‌کنیم؛ تعامل! ما گفتیم تعامل سازنده، مقام معظم رهبری تصحیح کرد فرمود: «تعامل گسترده سازنده» بله تعامل سازنده، تعامل گسترده، ما باید با دنیا رابطه داشته باشیم. ما واردات داریم، صادرات داریم، جنس وارد و صادر می‌کنیم. اینکه نگاه ما به بیرون است یا به داخل، شما امروز می‌بینید امروز ۳۵۰ شرکت دانش بنیان شرکت شتاب دهنده داریم، در روز اول این دولت یک دانه هم نداشتیم. الان ۳۵۰ شرکت داریم.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: ما ۵۲۰۰ شرکت دانش بنیان داریم، در آغاز دولت ۵۵ تا داشتیم، ۹۵ برابر شده شرکت‌های دانش بنیان، این همه شرکت دانش بنیانی که در داخل درست شده این ها نگاه به داخل است یا به بیرون؟ نگاه به جوان‌ها است، نگاه به دانشگاه و جوانان تحصیلکرده این جامعه است. واقعیت‌ها را برای مردم بگوییم، مشکلات را بگوییم، اما کارهایی که انجام شده را هم برای مردم توضیح دهیم و بگوییم که مردم واقعیت‌ها را بدانند که ما در چه شرایطی هستیم. اگر کسی بگوید همه مشکلات بر دوش مدیریت اجرایی این دولت است این حرف اشتباه و غلط و نادرست است. ما همه امروز بار سنگین بر دوش داریم، این بار سنگین را باید تحمل کنیم و به مقصد برسانیم، قوای سه گانه، نیروهای مسلح و مردم عزیز ما.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: ما باید کار را به مردم واگذار کنیم، اینکه ما می‌گوئیم سهام باید بیاد و به مردم واگذار شود، اینکه ما می‌گوئیم شرکت‌ها باید به مردم واگذار شود، اینکه می‌گوئیم کارخانه‌ها باید به مردم واگذار شود، اینکه ما می‌گوئیم سیاست‌های اصل ۴۴ باید اجرا شود، مدیران ما را دلسرد نکنید، حالا اگر یک مورد هم بر فرض در واگذاری اشکال پیدا شده خب بروید اشکالش را رفع کنید. اصل واگذاری را زیر سوال نبریم، کار باید به مردم واگذار شود، بله چیزهایی هست مثلاً امور زیر ساختی است، اینها را باید دولت به عهده بگیرد، کارخانه‌های تولید مهم و مادر هست ممکن است که دولت بر عهده بگیرد، در مناطق محروم باید سرمایه گذاری شود و مردم عادی نمی‌توانند و برای آنها نمی صرفد که سرمایه گذاری کند آنجا را دولت باید سرمایه گذاری کند اما بقیه امور را باید به مردم واگذار کنیم، ما باید تسهیل کنیم که مردم بیایند. یک شرکت واگذار شود آنقدر اما و اگر گفته می‌شود که ۱۰ شرکت دیگر هم که در نوبت هستند دیگر نمی آیند.

 

روحانی خاطرنشان کرد: تا زمانی که اقتصاد و تولید در اختیار دولت باشد مسائل ما حل نمی‌شود. ما باید رقابت را آزاد کنیم و بگذاریم مردم به صحنه بیایند. ما باید سرمایه ایرانیان را جذب کنیم، سرمایه خارجی را جذب کینم، امنیت بدهیم، ما اگر امنیت بدهیم به ایرانی‌های خارج از کشور سرمایه زیادی هست در خارج، اینها می‌آید در داخل. به نفع آنهاست به نفع مردم و کشور است. هم باید امنیت شخصی به آنها بدهیم، هم امنیت به سرمایه شأن بدهیم، هم کسی اگر می‌خواهد ارزش را خارج کند باید بتواند به راحتی خارج کند. بنابراین در این زمینه کاملاً نظر دولت بر این است که باید تولید و اقتصاد را جز در امور خاص به مردم واگذار کنیم تا بتوانیم در سال جهش تولید حرکتمان را تسریع کنیم.

 

روحانی اظهار داشت: البته الان در شرایطی هستیم که هر روز آمریکایی‌ها دنبال یک توطئه جدید هستند تا آن را انجام دهند. آمریکایی‌ها در یک شرایط بسیار سختی گرفتار شدند، حالا شما دیشب اگر مناظره را بعضی از مردم ما دیده باشند و یا امروز در فضای مطبوعاتی و مجازی بخوانند می‌بینید که آنها در چه اوضاعی گرفتار شده اند. از یک طرف بدترین مدیریت را در کرونا داشتند، از یک طرف بدترین بیکاری امروز دامن آنها را گرفته است، از یک طرف ناآرامی داخلی از شرایط قبل بدتر است. از طرف دیگر در سیاست خارجی اینها هیچ پیروزی ای به دست نیاوردند. در سیاست خارجی همواره ناموفق بودند. نه تنها نسبت به ایران، بلکه نسبت به منطقه و پاسفیک و اروپا و نفتا هم ناموفق بودند، همه جا ناموفق بودند. یک کشوری که در داخل این همه مشکل دارد طبیعی است که می‌خواهد آنها را به دنیای بیرون منتقل کند. علیه ایران هم توطئه و تلاش می‌کند.

 

وی افزود: البته تا ما اسم آمریکا را می بریم و می‌گوئیم آمریکا دارد توطئه و جنایت می‌کند، کانال‌های خارج نشین آنچنان ماتم می‌گیرند و عزادار می‌شوند، می‌گویند نه اینطور نیست. تا دولت می‌گوید که آدرس واشنگتن دی سی است خیلی عصبانی می‌شوند و عده‌ای هم در کنار و گوشه دنبال آنها را می‌گیرند، چه شما بپسندید، چه نپسندید. امروز خصمانه ترین و جنایت کار ترین سیاست‌ها را آمریکا علیه ملت ایران و این ۸۴ میلیون جمعیت به کار گرفته است.

 

رئیس جمهور ادامه داد: راه در برابر این مشکلات چیست؟ جز وحدت، جز اتحاد، جز اینکه دست هم را بگیریم، جز اینکه به این تریبون‌هایی که ملت در اختیار ما گذاشته به این تریبون‌ها احترام بگذاریم [راهی نداریم.] سخنی بگوییم به نفع مردم، سخنی بگوییم به نفع اتحاد، سخنی بگوییم در کنار آن وصیت مولای ما امیر المومنین که فرمود مردم اگر می‌خواهید موفق و پیروز شوید در زندگی و جامعه و آخرت و دنیایتان تواصل داشته باشید و به هم نزدیکتر شوید. به هم دیگر کمک کنید و دست یاری به سوی هم دراز کنید، از نقشه کشیدن علیه هم که تقاطع و جدایی است فاصله بگیرید.

 

روحانی ادامه داد: اگر ما در مسیر جدایی باشیم و در مسیر اینکه رقابت‌های حزبی و جناحی را پیش بکشیم، به جای اینکه مسائل مردم را مد نظر قرار دهیم، مسلماً ما به آن اهدافی که باید نمی رسیم. دشمنان ما که امروز در این سه سال ناموفق بودند، ان شالله در این ماه‌های آخری هم ناموفق خواهند بود، شرایط اینچنین نخواهد ماند و تغییرات داریم. ما اگر بایستیم محکم و متحد باشیم و صدای ما واحد باشد و عمل ما در کنار هم باشد از این مشکلات می‌توانیم عبور کنیم. راه هم افزایی و همکاری است و راه وحدت زبانی است و راه وحدت عملی است. ان شالله خدا همه ما را موفق کند تا بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و آنچه که اهداف ملی ما است آنها را به ثمر برسانیم./ مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید