کد خبر:22544
پ

بسیاری از تحلیلگران معتقدند آمریکای امروز دیگر توان گشودن یک جبهه نظامی تازه حتی علیه یک قدرت کوچک را هم ندارد.

به گزارش روزانه نیوز دونالد ترامپ رفت و”هیاهوها” درباره آخرین روز‌های ریاست جمهوری اش هم “هیچ” بود. در یک ماه پایانی دولت ترامپ، نه با ادوات نظامی ارتش آمریکا که با ادوات رسانه‌ای آنها، عملیات هراس از حمله احتمالی ترامپ به ایران آغاز شد.

خبر اول را روزنامه نیوریورک تایمز آمریکا ۲۶ آبان ماه منتشر کرد؛ این روزنامه به نقل از چهار مقام دولت سابق آمریکا مدعی شد که ترامپ روز ۲۲ آبان «در نشستی در کاخ سفید از مشاوران اش پرسیده آیا امکانی برای اقدام علیه سایت‌های هسته‌ای مهم ایران در هفته‌های آتی وجود دارد یا نه؟» این گزارش در ادامه گفته بود «مشاوران ترامپ او را از این تصمیم منصرف کردند».

همین ادعای نیویورک تایمز با آغاز عرض اندام ادوات نظامی آمریکایی در منطقه همراه شد. هرچند آمریکایی‌ها سابقه طولانی در تهدید‌های بی اساس و به راه انداختن عملیات‌های رسانه‌ای درباره احتمال درگیری و جنگ را دارند، اما ایران برای همین تهدیدات هم آماده بود و همزمان با خبر تحرکات آمریکا در منطقه، خبر برگزاری رزمایش پیامبر اعظم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت.

همین آمادگی ایران دست بردن ترامپ روی دکمه فرمان جنگ را احمقانه نشان می‌داد؛ هارلن اولمن مشاور وزیر سابق دفاع آمریکا در این باره در گفتگو با شبکه خبری الجزیره گفته: «ترامپ طی شانزده روز باقی مانده از دوره ریاست جمهوری اش چه کاری از دستش برمی آید؟ هیچ کس نمی‌داند، اما باید گفت آدم باید خیلی احمق باشد که بخواهد وارد جنگ با ایران شود».

همچنین این گزاره که دوران “بزن درویی در مورد ایران” به سر آمده از زبان تحلیلگران سیاسی شنیده می‌شد؛ از جمله هشام جابر کارشناس امور نظامی و راهبردی در اینباره به شبکه خبری الجزیره گفته: «طبل‌های جنگ به صدا در می‌آیند و شعله آتش به بشکه باروت نزدیک می‌شود، اما سوال این است که سود چه طرفی در شعله ور شدن آتش جنگ است. کدام یک از طرفین اقدام به وارد کردن ضربه نخست می‌کند. من مطمئن هستم که ایران آغازگر نخواهد بود و حتی هیچ دستاویزی در اختیار رئیس جمهور آمریکا برای آغاز جنگ نخواهد داد. آمریکا نیز از به راه انداختن جنگ سودی نمی‌برد، زیرا اگر جنگی علیه ایران به راه انداخته شود ده‌ها هزار نظامی در منطقه خلیج فارس و عراق در تیررس نیرو‌های ایران و نیرو‌های وابسته به ایران قرار خواهند داشت».

اما درباره چرایی این «هیاهو برای هیچ» و به راه افتادن عملیات روانی درباره احتمال درگیری بین ایران و آمریکا پایگاه خبری اسلیت نوشت: «حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران که نیویورک تایمز ادعا کرده رئیس جمهور آمریکا در هفته گذشته خواهان آن بود و بعد از مخالفت مشاورانش از این خواسته دست کشید، آخرین میخ بر تابوت سیاست «فشار حداکثری» ترامپ جمهوری اسلامی بود. یک فاجعه بی‌نتیجه که عایدی خاصی برای ایالات متحده آمریکا نداشت».

به نظر می‌رسد؛ آمریکایی‌ها در آخرین روز‌های دولت ترامپ صدای طبل جنگ را با دو هدف درآوردند؛ هم برای آنکه بر شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران سرپوش بگذارد و هم بر دستگاه محاسباتی برخی تصمیم گیران ایرانی تاثیرگذار باشند؛ اهدافی که به نظر می‌رسد قدرت سیاسی و دفاعی ایران هر دوی آن‌ها را ناکام گذاشته است.

تجربه نشان داده ایالات متحده وقتی علیه کشوری حمله نظامی داشته است که یا آن کشور فاقد حکومت مرکزی باشد، مثل افغانستان و یا خلع سلاح شده باشد؛ مثل عراق یا لیبی و این درحالی است بسیاری از تحلیلگران معتقدند آمریکای امروز دیگر توان گشودن یک جبهه نظامی تازه، حتی علیه یک قدرت کوچک را هم ندارد./صدا و سیما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید