کد خبر:22859
پ

مدیرکل نظارت بر دارو و فرآورده‌های تحت نظارت سازمان غذا و دارو گفت: ۱۴ شرکت دانش بنیان در ایران متقاضی تولید واکسن کرونا هستند. سه شرکت تولید آزمایشگاهی را انجام داده‌اند و دو شرکت به فاز مطالعه انسانی رسیده‌اند.

به گزارش روزانه نیوز حیدر محمدی در اولین همایش محصولات بیوتکنولوژی در هتل المپیک افزود: شرکتهای دانش بنیان در ایران به زودی دو داروی بایوتکنولوژی آلبومین و «آی وی آی جی» در کشور تولید می کننند که دستاورد بزرگی است. البته مشکلاتی در ثبت داروهای بایوتکنولوژی در فهرست دارویی بود که به زودی رفع می شود.

وی با بیان اینکه با پیشرفت ایران در حوزه بیوتکنولوژی به زودی در سال آینده واکسن آنفلوانزا نیز در کشور تولید می شود، ادامه داد: ایران اکنون کشور اول منطقه در حوزه بیوتکنولوژی و کشور دوازدهم در دنیاست. اما بودجه های کافی برای توسعه این صنعت در کشور نداریم.  تاکنون ۵۰۰ میلیارد دلار در بازار جهانی بیوتکنولوژی سرمایه گذاری شده که سهم ایران یک هزارم این میزان است. ارزش بازار بیوتکنولوژی ایران حدود ۶۰۰ میلیون دلار است اما توان ایران در این حوزه بسیار بیشتر است زیرا ۲۰ شرکت بسیار فعال در حوزه بیوتکنولوژی داریم که ظرفیت بسیار بزرگی برای توسعه و ورود به بازارهای جهانی دارند.

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو ادامه دارو گفت: میزان ارز دارویی کشور در سالهای اخیر همواره کاهش داشته است. سال ۹۶ حدود چهار میلیارد دلار بود. در سال ۹۷ حدود ۳.۷ میلیارد دلار شد و سال ۹۸ به ۳.۲ دلار رسید و امسال به ۲.۵ میلیارد دلار کاهش یافت.

محمدی گفت: البته امسال از این بودجه مصوب دو میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار اختصاص یافت که یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار آن سهم دارو بود.
محمدی گفت: از زمان شیوع کرونا فقط ۲۴۶ میلیون دلار برای تجهیزات و ۴۸۳ میلیون دلار برای داروهای کرونا هزینه شده است و اگر در این حوزه حمایت کافی نمی شد دچار بحران می شدیم.

وی گفت: با وجود کمبودها و مشکلات با محدودیت بودجه مدیریت کردیم تا کشور دچار بحران نشود. حمایت از تولید داخل و صنعت بیوتکنولوژی اولویت وزارت بهداشت است و اگر حمایتهای کافی و ملی صورت بگیرد در این حوزه رشد فزاینده ای خواهیم داشت.

محمدی گفت: برای حمایت از محصولات بیوتکنولوژی با دستور وزیر بهداشت شورای فهرست دارویی کشور و حمایت از تولید داخل تشکیل می شود و در  این مسیر برای ارتقای جایگاه ایران و حسب فرمان رهبر انقلاب برای جهش تولید گام بر می داریم.

ایجاد پالایشگاه خون در ایران
مدیرکل دارو وزارت بهداشت گفت: خبر خوش دیگر این است که یک پالایشگاه خون به زودی در کشور تاسیس می شود و به زودی مشتقات خونی که اکنون با ارسال پلاسمای ایرانی در خارج از کشور تولید می شود در داخل تولید خواهد شد و به زودی تولید کننده آلبومین و IVIG در کشور می شویم./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید