کد خبر:23036
پ

 سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از صدور بیانیه نشست پایانی کشورهای ضامن روند آستانه خبر داد.

به گزارش روزانه نیوز سعید خطیب زاده گفت: در حاشیه پنجمین نشست کمیته‌ تدوین قانون اساسی که از ۶ تا ۱۰ بهمن در ژنو درحال برگزاری است، سه کشور جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه پس از نشست و رایزنی با هیئت­ های سوری و “گیر پدرسن” فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه جمع بندی خود را در قالب بیانیه‌ای صادر کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درخصوص مفاد بیانیه اظهار داشت: این سه کشور ضمن استقبال از رایزنی‌های صورت گرفته در چارچوب کمیته تدوین قانون اساسی و نقش و اقدامات نماینده ویژه دبیرکل بر ادامه رایزنی‌ها در نشست آتی اجلاس بین­‌المللی سوریه در چارچوب روند آستانه (پانزدهمین نشست بین المللی روند آستانه) در سوچی در ۲۸ و ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ توافق کردند.

متن این بیانیه بدین شرح است:

بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه در ادامه رایزنی ها در حاشیه پنجمین نشست کمیته قانون اساسی (ژنو، ۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ )
جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنین روند آستانه در حاشیۀ نشست عادی کمیته تدوین قانون اساسی در ژنو در ۶ لغایت ۱۰ بهمن سال ۱۳۹۹ نشستی سه جانبه تشکیل داده و در نشست با هیئت های سوری و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه “گیر اُ. پدرسن” به رایزنی پرداختند که درخصوص فرایند کمیته قانون اساسی موارد زیر مورد توافق قرار گرفت:
۱ – بار دیگر بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه اذعان و بر لزوم احترام به این اصول توسط همه طرف ها تأکید کردند.

۲ – از برگزاری پنجمین نشست کمیته تدوین کمیته قانون اساسی مورخ ۶ بهمن لغایت ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ در ژنو استقبال کرده و بار دیگر آمادگی خود را برای حمایت از فعالیت کمیته از طریق تعامل مستمر با هیئت های سوری و “گیر اُ. پدرسن” فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به عنوان تسهیلگر به منظور حصول اطمینان از عملکرد مؤثر و پایدار کمیته اعلام نمودند.

۳ – بر نقش مهم کمیته قانون اساسی در ژنو که حاصل مشارکت سرنوشت ساز ضامنین آستانه بوده و موجب پیشبرد تصمیمات کنگره گفت و گوی ملی سوریه در سوچی و نیز پیشرفت روند سیاسی تحت راهبری سوری و مالکیت سوری با تسهیل گری سازمان ملل در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت شده است تأکید نمودند.

۴ – اظهار داشتند که کمیته قانون اساسی باید با روحیه مصالحه و مشارکت سازنده و بدون دخالت خارجی و تحمیل برنامه زمان بندی از بیرون به کار خود ادامه دهد تا اعضای کمیته به توافقی کلی دست یابند و نتیجه کار کمیته مورد پذیرش و حمایت حداکثری ملت سوریه قرار گیرد.

۵ – بر قصد خود مبنی بر ادامه رایزنی ها درخصوص موضوعات فوق الذکر در نشست آتی اجلاس بین المللی سوریه در چارچوب روند آستانه (پانزدهمین نشست بین المللی روند آستانه) در سوچی در تاریخ ۲۸ و ۲۹ بهمن) / ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید