کد خبر:23611
پ

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیش از ۱۰ تئاتر در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع سردار شهید قاسم سلیمانی به روی صحنه رفته‌ است.

به گزارش روزانه نیوز سیدعباس صالحی در حاشیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر و تماشای تئاتر سرباز در تالار وحدت گفت: یکی از نکات جالب توجه در جشنواره تئاتر فجر امسال توجه به «سردار دل ها» سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است. همانطور که نام و یاد او همواره زنده است، در جشنواره های فیلم و تئاتر فجر نیز پرداختن به شخصیت ایشان بسیار ملموس بود.

صالحی درباره نمایش «سرباز» که به نویسندگی و کارگردانی حسین پارسایی به روی صحنه رفته، گفت: نمایش سرباز نیز با این نگاه روایت ویژه ای را از شخصیت والای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی داشت؛ شخصیتی که در نبرد، مرد بزرگ مقاومت و جهاد و در ارتباط با مردم، همراه و همدل بود. او با اقشار مختلف جامعه نسبت پدری، برادری و دوستی داشت و روایت جالبی را در نمایش سرباز از این شخصیت برجسته دیدیم.

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه تمهیدی را برای افزایش کمی و کیفی آثار انقلابی و ارزشی در جشنواره‌های فجر اندیشیده است، گفت: جشنواره‌های فجر، جشنواره‌های ملی هستند و تکاپوی مختلفی را برای برگزاری آن ها می‌بینیم. جشنواره‌ تئاتر فجر نیز کارنامه یکسال تئاتر را مرور می‌کند و سوژه‌های قابل توجهی دارد. آنچه برای این رویداد مهم است، عرضه نمایه‌ای از نگاه های متعالی است. مباحث مربوط به تاریخ و هویت انقلابی، بخش مهمی از موضوعات جشنواره را تشکیل می دهد و امسال درصد قابل توجهی از آثار به این موضوعات پرداخته اند.

راه اندازی سامانه «تلویزیون تئاتر ایران» 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره راه اندازی سامانه تلویزیون تئاتر ایران اظهار کرد: تلویزیون تئاتر ایران که نمایش‌های اجرا شده در جشنواره را ضبط و عرضه می‌کند، فرصت و اتفاق تازه‌ای برای جشنواره و آینده تئاتر ایران است. مجموعه تئاترهای حاضر در جشنواره از طریق ضبط و پخش در این سامانه فرصتی عمومی‌تر را برای مخاطب‌یابی پیدا کرده‌اند.

صالحی افزود: این سامانه همزمان با جشنواره و پس از آن، امکان ارتباط هنرمندان با مخاطبان خود در ایران و همه فارسی زبانان دنیا را فراهم می‌کند. این فرصت خاص برای تئاتر ایران رونق اقتصادی را نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد.

جشنواره تئاتر فجر مقدمه فعالیت دوباره را فراهم کرد

وی درباره شرایط اقتصادی و معیشتی اهالی تئاتر نیز بیان کرد: کرونا ضربه بزرگی به اقتصاد تئاتر زد اما جشنواره تئاتر فجر مقدمه تکاپو و فعالیت دوباره را برای هنر تئاتر فراهم کرد. می‌توان با مراقبت حداکثری و تشدید و تقویت آن همچنان بعد از جشنواره به فعالیت تئاتر ادامه داد.

صالحی ادامه داد: لازم است هنرمندان به عنوان گروه‌های مرجع اجتماعی و به دلیل تاثیرگذاری‌شان بیش از بقیه مراقب باشند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره خسارت‌های صورت گرفته با اختصاص تسهیلات و وام‌های در حال انجام، کمک های بلاعوض انجام شده و در مسیر انجام به وضعیت اقتصاد تئاتر و اهالی‌اش توجه دارد.

جشنواره تئاتر فجر به‌عنوان مهم‌ترین رویداد رقابتی و جشنواره‌ای در عرصه هنر تئاتر و بازتاب‌دهنده‌ آینه تمام‌نمای هنر انقلاب در ایام یوم‌الله دهه فجر امسال (۱۳۹۹) سی‌ونهمین دوره خود را با دبیری حسین مسافرآستانه در شرایطی پشت سر می‌گذارد که همه‌گیری و گسترش ویروس کرونا در کشور برگزاری جشنواره‌ها و فعالیت‌های هنری به‌ویژه در عرصه تئاتر را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

تعطیلی فعالیت‌های نمایشی به‌ویژه تماشاخانه‌ها و سالن‌های میزبان آثار نمایشی از یک‌سو و ازسوی دیگر برگزاری بخش اعظم این رویداد به‌عنوان مهم‌ترین رویداد عرصه تئاتر کشور در بستر فضای مجازی، ویژگی‌های متمایز این دوره جشنواره است.

همچنین دو محور «رادیوتئاتر» و «فیلم‌تئاتر» به‌عنوان دو بستر متفاوت تولید آثار نمایشی و ارائه آن به مخاطبان برای نخستین‌بار به‌عنوان بخش‌های اصلی و استوانه این جشنواره تعریف شده است.

با اعلام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بازگشایی مجدد تالارهای نمایشی از ابتدای بهمن‌ماه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ظرفیت محدود و حداکثر ۵۰ درصدی نمایش‌ها، سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر را به یکی از معدود رویداد عرصه هنری کشور در قالب جشنواره‌های هنری فجر بدل ساخته که به شکل محدود میزبان مخاطبان خواهد بود.

در کنار دو بخش یادشده (رادیوتئاتر و فیلم‌تئاتر) به‌عنوان دو ستون اصلی جشنواره تئاتر فجر در گام سی‌ونهم؛ اختصاص بخش «سرباز انقلاب» به مناسبت نخستین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری‌زاده باعث شده‌است که این رویداد بعد از مدت‌ها یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های محتوایی خود را بر حوزه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بن‌مایه‌های گفتمان فرهنگی انقلاب قرار دهد.

از دیگر بخش‌های این دوره از جشنواره می‌توان به بخش «نمایش‌های میدانی و خیابانی»، «بخش دیگر گونه‌های اجرا»، «بخش رقابتی آثار صحنه‌ای»، «بخش رقابتی برگزیدگان جشنواره‌های استانی» و «بخش رقابتی نمایشنامه‌نویسی» اشاره کرد./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید