کد خبر:24683
پ

سامانه‌های راداری و امدادی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش رونمایی شد.

به گزارش روزانه نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این دو محصول ایران‌ساخت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به همت شرکت‌های دانش‌بنیان در سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تولید شده است تا نیاز کشور با توانمندی بومی تامین شود.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با اشاره به نقش دانش بنیان ها در تولیدات تجهیزات فناورانه و راهبردی گفت: ورود این شرکت‌ها به هر حوزه‌ای از دفاعی، صنعتی، سلامت و تجاری نویدبخش ورود نوآوری به آن حوزه ها است و از آمادگی بخش‌های مختلف برای استقبال از این نوآوری‌ها حمایت می کنیم.

رییس ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، با اشاره به رویکرد مثبت پدافند هوایی به تحول و ساخت دستاوردهای ایران‌ساخت ادامه داد: پدافند هوایی جزء پیشگامان در عرصه دانش‌بنیان است و رویکرد باز و مثبت این بخش به نوآوری دانش‌بنیان‌ها زمینه‌ساز تحولات ارزشمندی شد. امیدوارم این رویکرد به دیگر بخش‌های کشور تعمیم پیدا کند.

ستاری، با بیان این‌که نوآوری، ارمغان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق برای بخش‌های گوناگون است، بیان کرد: باید به موضوع نوآوری توجهی ویژه داشته باشیم. زیرا نوآوری است که پیشرفت و فائق آمدن بر مشکلات را به همراه دارد و آبادانی در گروی نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، افزود: توسط این کسب‌وکارها نوع جدیدی از نوآوری‌ها و فناوری‌ها، روش‌ها، خدمات و محصولات جدیدی به ارمغان می آید که  ضمن خلق ارزش افزوده، اقتدار و خودکفایی را به همراه دارد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که استقبال صنایع و بخش‌های دفاعی، تحولی جدید را در رفع مهم‌ترین نیازهای اولویت‌دار کشور ایجاد کرده است ادامه داد: هموار کردن راه برای این شرکت‌ها، سرمنشا تحولات فناورانه و سرریز دانش و فناوری خواهد بود.

ستاری، دفاع مقدس را نمونه‌ای بارز از نقش‌آفرینی نوآوری در اوج محدودیت‌ها دانست و ادامه داد: در سالگرد  عملیات والفجر ۸ قرار داریم. این عملیات مصداق بارزی از توانمندی نوآوران بود که در اوج محدودیت ها و مشکلات با  افتخار آفرینی افراد خلاق و نوآور، به برگ زرینی در تاریخ کشور بدل شد. والفجر۸ موفقیت آمیز نمی‌شد مگر با نوآوری‌هایی که پا به میدان گذاشتند.

وی همچنین بیان کرد: می‌بایست بخش‌های اثرگذار کشور به توانمندی شرکت های دانش‌بنیان و خلاق اعتماد کنند و با حمایت از نوآوری آن ها، زمینه‌ساز خلق ارزش افزوده و ثروت شوند.

سامانه راداری بهمن بدون انتشار امواج و منطبق با پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا در این حوزه از قابلیت شناسایی و کشف ریزپرنده ها همچون هواپیماهای بدون سرنشین و رادارگریز برخوردار است.

همچنین اتاق عمل سیار خودکششی تحت عنوان نجات، با قابلیت استفاده در موقعیت‌های بحرانی، امکانات حیاتی حوزه پزشکی را ارائه می کند و برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی شده است.

تولید بیش از ۲۰ سامانه با همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان 

در این مراسم امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به این که بیش از ۲۰ پروژه با بهره‌گیری از جوانان خلاق فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان در مدار عملیاتی قرار گرفته است، گفت: امروز ۲ سامانه اتاق عمل خودکششی و سامانه راداری بهمن تنها بخشی از توانمندی‌های پدافند هوایی کشور را به نمایش گذاشت.

وی با بیان این که بسیاری از این سامانه‌ها برای نخستین بار در کشور عملیاتی شده‌اند، ادامه داد:پروژه راداری بهمن در داخل کشور بی نظیر است و نمونه مشابه آن از دیگر کشورها نیز گزارش نشده است. این رادار هیچ گونه انتشار امواجی ندارد و می تواند تمامی پرنده ها را کشف و شناسایی کند. اتاق عمل سیار خودکششی نیز در تمامی مناطق بحران زده از جمله سیل و زلزله زده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امیر سرتیپ صباحی فرد، با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این پروژه‌های فناورانه گفت: با حمایت های دکتر سورنا ستاری یادگار شهید منصور ستاری که از افتخارات دفاع مقدس هستند به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم این دستاوردها را اجرایی و عملیاتی کنیم.

فرمانده نیروی پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به رونمایی از طرح‌های دیگر در حوزه راداری، دفاعی و پدافندی گفت: پروژه های دیگری نیز تا پایان سال جاری رونمایی خواهد شد که هریک به سهم خود توان رزمی و دفاعی کشور را افزایش می دهد./فارس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید