کد خبر:24988
پ

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ درباره اخبار مربوط به افزایش تعرفه‌های اینترنت و اعطای منابع حاصل از آن به صداوسیما روشنگری کرد.

به گزارش روزانه نیوز مصطفی طاهری عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به بررسی تعرفه‌های اینترنت در صحن علنی مجلس و حاشیه‌های آن اظهار کرد: فضاسازی در مورد گران شدن تعرفه اینترنت و اعطای آن به صداوسیما داده درست نیست و در صحن علنی تأکید شد در سال ۱۴۰۰ به هیچ وجه هزینه اینترنت نباید یک ریال هم افزایش یابد.

وی افزود: بر مبنای لایحه بودجه و مصوبه مجلس، حق الامتیاز و حق السهم دولت از کارور (اپراتورهای) ارائه دهنده خدمات مخابراتی به میزان ده درصد (۱۰%) افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه داری کل واریز می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع اظهار کرد: اپراتور‌ها قراردادی با دولت دارند و در آن نزدیک ۲۸ تا ۳۰ درصد درآمدشان را به دولت می‌دهند. آن‌ها مابقی را سهم خود نگه می‌دارند و ظاهراً این طور فهمیده شد که مجلس ۲۷ درصد را به حدود ۴۰ درصد نزدیک می‌کند. در نتیجه یکی از نمایندگان رفع ابهامی را مطرح کرد که بر اساس آن، مطرح کننده رفع ابهام و نماینده کمیسیون تلفیق اعلام کردند اپراتور‌هایی که قراردادهایشان در سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد، در قرارداد‌های جدید این مصوبه شامل آن‌ها خواهد شد.

طاهری تصریح کرد: بر مبنای متن مصوبه لایحه بودجه، منابع حاصل این بخش از قانون تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت بر فضای مجازی هزینه می‌شود؛ چراکه در فضای مجازی با معضل‌هایی در این زمینه  مواجهیم. در شبکه ملی اطلاعات موضوعی به نام زیرساخت داریم که باید منابع آن برای اینترنت روستا‌ها و… هزینه شود.

وی ادامه داد: در صورت ایجاد این شبکه اینترنتی هم ما محتوا نداریم و این مهم فارغ از محاسن و معایبش در اختیار اینستاگرام، تلگرام و مانند آنهاست. در تولید محتوای شبکه ملی اطلاعات چه طنز باشد و چه قرآنی، سبک زندگی، دفاع مقدس و… ضعف‌هایی داریم.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با ابراز تأسف از اینکه منابعی برای تولید محتوا نیست، گفت: در ادامه مصوبه همچنین آورده شده که این منبع صرف تولید محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت بر فضای مجازی شود. بخشی از این موضوع ممکن است به صوت و تصویر فراگیر مربوط شود و مسئولیت صدور مجوز و مقررات فعالانی که امور فرهنگی را دنبال می‌کنند و تولید محتوا انجام می‌دهند و البته مربوط به صوت و تصویر شود، با سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) صداوسیماست.

طاهری اظهار کرد: نمایندگان امروز به بخش درآمدی بودجه رسیدگی کردند و به بخش هزینه‌ای نرسیده اند؛ این که سه هزار میلیارد تومان به چه جایی داده شود و چه کسی نظارت کند امروز مطرح نشد و در روز‌های آینده مطرح خواهد شد. در بخش هزینه‌ای ممکن است با پیشنهاد‌های نمایندگان، قسمت‌هایی حذف یا به لایحه مسائلی اضافه شود./باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید