کد خبر:25815
پ

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه همه کشور‌ها در مقابل کرونا غافلگیر شدند، گفت: اصل این ویروس بر غافلگیری است و کوچک ترین سهل انگاری موجب گسترش آن می‌شود.

به گزارش روزانه نیوز دکتر قاسم جان بابایی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه هر قدر دانش انسان درباره ویروس کرونا بیشتر می‌شود، تصمیم گیری بسیار سخت‌تر می‌شود، افزود: با ویروسی رو به رو هستیم که با ویروس‌های دیگر متمایز است. این ویروس، سیستم ایمنی را دور می‌زند و در طول زمان، میزان آنتی بادی آن، به تدریج کم می‌شود حتی به رغم زدن واکسن هم این گونه است.

معاون درمان وزیر بهداشت به نظرات متعدد و متفاوت متخصصان در مورد این ویروس، اشاره و اضافه کرد: آینده این ویروس مشخص نیست. احتمال دارد در آینده، بومی شود و هر سال ممکن است جهش‌های کوچک تری داشته باشیم و مانند ویروس آنفلوآنزا مجبور شویم هر سال، واکسیناسیون جدید داشته باشیم.

دکتر جان بابایی با بیان اینکه ویروس کرونا به سرعت به اوج ابتلا می‌رسد، گفت: در خوزستان در کمتر از یک هفته به بالاترین میزان بستری رسیدیم و حداقل دو هفته طول می‌کشد تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، این اوج را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: ذات این ویروس، جهش است و همه ویروس‌ها به سمت ضعیف‌تر شدن یا قوی‌تر شدن، جهش پیدا می‌کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در کشورمان در موج‌های مختلفی که نمونه برداری انجام شد از جمله اسفند پارسال و تیر امسال از قله دوم، تغییرات جهش پیدا شد و هر چه میزان تکثیر ویروس بیشتر می‌شود احتمال جهش در آن بیشتر است.

آقای بابایی با اشاره به اینکه در ایران، همه جهش‌های ویروس کرونا را داشتیم، گفت:، اما این جهش تغییری در سرایت پذیری یا قدرت بیماری زایی نداشته است، اما نوع شناخته شده‌ای که در انگلیس پیدا شد، قدرت سرایت پذیری و مرگ و میرش بیشتر است.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تاکنون 344 بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در کشورمان شناسایی شده اند, گفت: این نوع ویروس در ایران پخش شده است و باید این واقعیت را بپذیریم.

آقای قاسم جان بابایی افزود: فعلاً شهرستان های قرمز کرونایی فقط در استان خوزستان هستند و اگر مردم رعایت کنند در روزهای آینده, وضع این استان بهتر می شود.

وی با بیان اینکه اکنون موج ویروس کرونا در کشور, جز در استان خوزستان, خیلی عمده نیست, گفت: شرایط کنونی کشور, پایدار است و از نظر میزان بستری و فوتی شرایط تقریباً آرام و ثابتی داریم.

دکتر جان بابایی اضافه کرد: اکنون استان خوزستان به نسبت جمعیت خود, بیشترین میزان بستری و فوتی را دارد.
وی گفت:اکنون استان همدان مشکل عمده ای ندارد اما چون از قبل, میزان آلودگی به این ویروس در آن بالا بوده است جزو استان هایی است که بستری در آن زیاد بوده است.

آقای جان بابایی افزود: استان مازندران موج را پشت سر گذاشته است و استان های گلستان، قزوین، آذربایجان شرقی، البرز، تهران و گیلان آلوده ترین استان های کشور از نظر میزان بستری و میزان فوتی به نسبت جمعیت خود تا کنون بوده اند.

وی افزود: استان هایی مانند هرمزگان ،کرمان و بوشهر هنوز آلودگی های سنگینی نداشتند.
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: استان خوزستان، موج بسیار سنگینی در خرداد و تیر داشت و در آبان هم موج سبکتری داشت و اکنون درگیری موج سوم است که به ثبات نرسیده است و همچنان در آن جا روند رو به افزایش بستری را داریم.

آقای بابایی با اشاره به اینکه در خوزستان تقریباً روزانه 20 هزار تست کرونا انجام می شود، افزود: با این افزایش تست ها و مراعات بیشتر مردم، میزان سرایت پذیری در این استان در حال کاهش است و پیش بینی می شود در روزهای آینده شرایط با ثبات تری را در این استان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: استان های مجاور استان خوزستان در معرض خطر هستند و باید مراقب باشیم و تمهیدات لازم را بیندیشیم.
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در استان خراسان رضوی هنوز جمعیت زیادی مبتلا نشدند اما با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروز و افزایش مسافرت ها به این استان، باید مراقب باشیم.

آقای بابایی افزود: هنوز جمعیت زیادی از استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، گیلان، خراسان رضوی، خوزستان، اردبیل، البرز، قزوین، کردستان، فارس و کرمانشاه به ویروس کرونا آلوده نیستند و ممکن است در یک سهل انگاری به این ویروس مبتلا شوند./صدا و سیما

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید