کد خبر:26077
پ

بعد از گذشت بیش از یک ماه از روی کار آمدن دولت بایدن، تغییری در اعمال تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران رخ نداده است.

به گزارش روزانه نیوز جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده بارها از بازگرداندن آمریکا به مسیری سخن گفته که طی چهار سال گذشته دونالد ترامپ آمریکا را از آن منحرف کرده بود. این بازگشت از مسیر، با چالشها و موانع جدی روبروست. گذشته از مشکلات خارجی و مخالفت های پی در پی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی،و مخالفتهای داخلی، مشکل بزرگتری در این میان وجود دارد، وسوسه استفاده از ابزار تروریسم اقتصادی و تحریم هایی است که ترامپ علیه ملت ایران اعمال کرده است.

یکی از مهمترین انتقادات از رویه ترامپ در اعمال تحریمهای حداکثری علیه مردم ایران وجه غیر اخلاقی و غیر انسانی این اقدامات بود. به طوری که این اقدامات شکست بزرگ اخلاقی آمریکا بود. حتی در بحبوحه شیوع کرونا و نیاز ایران به منابع مالی برای مقابله با این بیماری نه تنها گشایشی در تحریمها علیه ملت ایران رخ نداد بلکه برخی از سیاستمداران آمریکایی ابراز خوشحالی کردند از اینکه کاری که تحریمهای آمریکا نتوانسته بکند، کرونا با بستند ترددها و مرزها با مردم ایران کرد. دولت پیشین امریکا حتی مانع از دادن وام صندوق بین المللی پول به ایران برای مقابله با کرونا شد.

انتظار می رفت دولت جدید امریکا که مدعی تجدید نظر در سیاستهای ترامپ هست، اقدامات عملی در این زمینه انجام دهد با این حال در بیش از یک ماهی که از حضور بایدن در کاخ سفید میگذرد شاهد تداوم سیاست فشار و تحریم علیه ملت ایران هستیم.

در هفته های اخیر اخباری درباره آزادسازی منابع مالی ایران در کره مطرح شد.قرار است این منابع صرف تهیه کالاهای اساسی و دارو شود اما آنتونی بلینکن آزادسازی منابع مالی ایران را مشروط به بازگشت ایران به برجام کرده است. رویکردی که حاکی از تداوم تروریسم اقتصادی در دولت جدید آمریکا علیه ملت ایران است.

توافق جامع با ایران؛آرزوهایی که محقق نمی شود

صد و چهل قانون‌گذار آمریکایی روز ۱۹ اسفند از دولت بایدن خواستند تا به «توافقی جامع» با جمهوری اسلامی ایران دست یابد. این نامه توسط آنتونی براون و تیم والتز از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا تهیه شده و به امضای ۷۰ نماینده دمکرات و ۷۰ نماینده جمهوری‌خواه رسیده است.

این ۱۴۰ نماینده مجلس نمایندگان از آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خواسته‌اند در حالی که واشینگتن برای مذاکرات هسته‌ای با ایران آماده می‌شود، در این مذاکرات باید برای طیف کاملی از آنچه ادعا کرده اند تهدیدهای ایران برای منطقه است، آماده باشند و توافق‌هایی جامع و فراگیر صورت گیرد. این نمایندگان مدعی شده اند که دولت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی باید امنیت همه کشورهای منطقه را تضمین کند.

به‌گفته نمایندگان یاد شده، دولت بایدن باید همراه با متحدین خود ترکیبی از ابزارهای دیپلماسی و تحریم علیه ایران را به‌کار گیرد تا جمهوری اسلامی وادار به اجرای کامل تعهدات بین‌المللی شود. این نماینده‌ها مدعی شده اند توافق جدید باید شامل سه موضوع شود: برنامه هسته‌ای، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی جمهوری اسلامی.

نامه نمایندگان مجلس آمریکا نه تنها به پیشبرد دیپلماسی میان ایران و آمریکا کمک نمی کند بلکه عملا مانعی در مسیر از میان برداشتن اختلافات و بازگشت به برجام است. چرا که ایران مذاکره مجدد بر سر برجام را نمی پذیرد و در مورد برنامه موشکی و موضوعات منطقه ای حاضر به گفت و گو نیست.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز پنج‌شنبه ۱۴ اسفند در توئیتی نوشت: برجام قابل مذاکره مجدد نیست. پایان. اگر ۲۰۲۱ سال ۲۰۱۵ نیست، ۱۹۴۵ هم نیست. پس بیایید منشور سازمان ملل متحد را عوض کرده و حق وتو را که این همه توسط آمریکا مورد سوءاستفاده قرار گرفته است، حذف کنیم. بیایید دست از ژست گرفتن که هر دو ما از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ انجام دادیم برداشته و به اجرای برجام که هر دو ما آن را امضا کرده‌ایم رو بیاوریم. ‌

گذشت زمان و تعلل بایدن در بازگشت به برجام کم کم موانع جدیدی پیش روی دولت آمریکا قرار می دهد. احتمالا با گذشت زمان مخالفان ایران و لابیهای ضد ایرانی سنگهای بیشتری پیش پای دولت بایدن قرار خواهند داد. در این شرایط به نظر می رسد بایدن و تیم او در این مورد به نوعی دچار سردرگمی هستند و قادر به اتخاذ تصمیم درست نیستند.

با این اوصاف بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، یکی از سخت‌ترین چالش‌های سیاست خارجی پیش‌روی دولت جدید واشنگتن خواهد بود.

به نظر می رسد جمهوری خواهان و طرفداران رویکرد دولت ترامپ حتی برخی از دموکرات ها منتظر هستند تا مانع از هرگونه امتیازدهی قابل قبولی برای ایران از سوی بایدن هستند اما در نهایت باید دید بایدن در مواجهه با آزمون برجام بعنوان نماد چندجانبه گرایی چه خواهد کرد./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید