کد خبر:26627
پ

وزیر ارتباطات گفت: اپلیکیشن مسیریاب «ویز» فیلتر نشده و عدم دسترسی به آن به دلیل تحریم است، البته به این معنی نیست که سیاست‌های فیلترینگ حساب و کتابی دارد.

به گزارش روزانه نیوز محمدجواد آذری جهرمی در یکی از اتاق‌های گفت وگوی فضای مجازی کلاب هاوس که درباره فعالیت مسیریاب‌های بومی تشکیل شده بود، درباره فیلتر شدن «ویز» (Waze) برای رشد مسیریاب‌های بومی گفت: این مسیریاب خارجی فیلتر نشده بلکه ایران را تحریم کرده است. تحریم نیز به این دلیل است که این اپلیکیشن دیتاهای خود را روی کلادهایی (Cloud فضای ابری) برده است که IP  های ایران (آدرس اینترنت) را بسته‌اند.

وزیر ارتباطات افزود: دو مسیریاب بومی «بلد» و نشان در یک فضای واقعا رقابتی رشد کردند نه بر اساس فیلترینگ یک اپلیکیشن خارجی.

آذری جهرمی با تاکید بر این که عمده از دسترس خارج شدن «ویز» موضوع بستن ip های ایران است، گفت: البته معنای حرف من این نیست که سیاست‌های فیلترینگ در کشور حساب و کتابی دارد، بلکه موضوع «ویز» فیلتر نیست. موضوع بعدی این است که برخی مسئولان اذعان می‌کنند که مسیریاب‌ها می‌توانند نقاط ترافیکی را به سمت‌های خاص سوق دهند و ایجاد ترافیک کنند یا جایی را در مناطق شهری به نوعی با سر ریز کردن ترافیک‌ها مختل کنند، صاحبان مسیریاب‌ و نقشه‌های بومی باید درباره این مسئله صحبت و آن را شفاف کنند.

وی ادامه داد:‌ دو مسیریاب نشان و بلد نمونه‌های خوبی از رقابت درست استارتاپ‌ها در ایران هستند که بقیه استارتاپ‌ها می‌توانند از آن‌ها الگو بگیرند./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید