کد خبر:21584
پ

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه ۷ میلیارد دلار پول ایران در کره جنوبی بلوکه شده است، گفت: هیأت بانک مرکزی کره جهت مذاکره در این باره وارد تهران شده و  با آن‌ها ملاقات خواهیم کرد.

به گزارش روزانه نیوز عبدالناصر همتی پس از جلسه مشترک کمیسیون اصل نود مجلس و بانک مرکزی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده، گفت: مجلس شورای اسلامی در این زمینه هر مصوبه‌ای داشته باشد، ما اجرا خواهیم کرد.

 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: دولت در شرایطی که کشور دچار افزایش جدی نرخ ارز به دلیل تحریم‌های سنگین و بی‌سابقه‌ای شده بود، چاره‌ای جز تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین داروی مردم و کالاهای اساسی و کنترل قیمت‌ها نداشت، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در یک مقاطعی بسیار خوب عمل کرد.

همتی با بیان اینکه اگر همین ارزی که به خوبی اجرا و توزیع نشده را مجلس بخواهد تغییر دهد، حتماً در قیمت کالاها تأثیر خواهد گذاشت، افزود: باید به نوعی حذف ارز یارانه‌ای جبران شود.

امیدواریم ارز تک نرخی شود / باید برای گرانی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تدبیر کرد

وی گفت: بنابراین این موضوع یک تصمیم دو گانه است زیرا ارز ۴۲۰۰ تومانی از یک طرف کمک به مردم بوده و از سوی دیگر با اجرای نادرست، رانت‌هایی را به وجود آورده است.

همتی ابراز امیدواری کرد: با همفکری دولت و مجلس بتوانیم معضل پیش آمده در زمینه ارز یارانه‌ای را اصلاح کنیم و به سمتی برویم که ارز، تک نرخی شود.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه معتقد به ارز چند نرخی نیست، گفت: اکنون باید مراقب شوک حاصل از حذف ارز یارانه‌ای در جامعه بود و با تدبیر اقدامات لازم را انجام داد تا اتفاقی نیفتد.

منابع بلوکه شده در عراق و کره / ‬ فردا با هیئت کره جنوبی دیدار می‌کنم

همتی درباره ارزهای مسدود شده بانک مرکزی در خارج از کشور، گفت: بانک مرکزی در هند ارز مسدود شده ندارد، اما در عراق و کره جنوبی دارد.

وی افزود: درباره این ارزها در حال مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم از این ارزها استفاده کنیم.

همتی گفت: حق طبیعی ماست که بتوانیم از این ارزها استفاده کنیم و تا الان هم غیرقانونی و با فشار آمریکایی‌ها این اتفاق نیفتاده، اما امیدواریم فشارآمریکایی‌ها هم کاهش پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این ارزها سپرده‌های بانک مرکزی است، گفت: میزان پول‌های بانک مرکزی در کره جنوبی ۷ میلیارد دلار است.

وی افزود: هیأت بانک مرکزی کره جهت مذاکره در این باره وارد تهران شده و من فردا با آن‌ها ملاقات خواهم کرد.

توضیحات همتی درباره استفاده از ارز اشخاص برای واردات

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اخیراً با تصمیم ستاد اقتصادی، استفاده از ارز اشخاص برای واردات ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ توضیحاتی در این زمینه به نمایندگان ارائه شد، گفت: امیدواریم از این پس بتوانیم سازوکاری ایجاد کنیم تا کسانی که ارز در خارج از کشور دارند بتوانند از آن برای واردات مواد اولیه استفاده کنند.

رئیس کل بانک مرکزی موضوع قانون اصلاح قانون چک را از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس عنوان کرد و افزود: در این جلسه اعضای کمیسیون نگران دیر اجرا شدن این قانون بودند که ما نیز توضیحاتی به آن‌ها دادیم و گفتیم این قانون ابعاد مختلف دارد و بانک مرکزی و نظام بانکی فرصتی نیاز دارد تا بتواند آن را اجرا کند.

همتی گفت: البته قبول داریم که ایجاد زیرساخت‌ها زمان برده و مجلس حق دارد دلیل اجرا نشدن آن را پیگیر کند اما به دلیل اوج گرفتن بیماری کرونا و با تصمیم ستاد ملی کرونا قرار شد بخشی از اجرای این قانون تا پایان سال به تعویق بیفتد.

وی با بیان اینکه تقریباً کارهای اصلی انجام شده است، افزود: از دیروز صدور چک‌های جدید را به صورت اختیاری شروع کردیم و این قول را به اعضای کمیسیون اصل ۹۰ دادیم که از نظر اطلاع رسانی و اجرای قانون جدید چک، تا پایان سال کارهایی که باید انجام دهیم را نهایی کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی وعده داد: مردم صدور چک‌ها از طریق سامانه را به صورت جدی از اوایل سال آینده، انجام خواهند داد و ضمن حذف چک حامل، شفافیت جدی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

همتی بحث نظارتی را یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه عنوان کرد و گفت: وجود ناظر در بانک مرکزی، یک عامل اختلاف طولانی ۲۰ ساله بین این بانک، کمیسیون اصل ۹۰ و دیوان محاسبات است.

مجلس معتقد است نظارت بر بانک مرکزی باید به سازمان حسابرسی محول شود

وی افزود: هم اکنون این کار بر عهده هیأت ناظران است اما مجلس معتقد است باید این وظیفه را به سازمان حسابرسی محول کنیم.

همت در پایان اعلام کرد: در این زمینه نیز بحث مفصلی ارائه شد و مقرر شد این مسئله بر اساس نظر کمیسیون در مجمع عمومی بانک مرکزی ارائه و بررسی شود./مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید