کد خبر:21836
پ

وزیر نیرو با بیان اینکه برنامه آبرسانی به روستاها تا روزهای آخر فعالیت دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت ، گفت: جمعیت بهره‌مند روستایی ما که به شبکه آب سالم و پایدار متصل می‌شوند در این دولت به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

به گزارش روزانه نیوز «رضا اردکانیان» با بیان اینکه برنامه آبرسانی به روستاها تا روزهای آخر فعالیت دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت و جمعیت بهره‌مند روستایی ما که به شبکه آب سالم و پایدار متصل می‌شوند در این دولت به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت، افزود: جمع پروژه‌هایی که در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران تا به امروز بهره‌برداری شدند به ۱۹۹ پروژه در سال ۹۹ رسید و مابقی پروژه‌ها هم طبق برنامه تا پایان سال به مدار بهره‌برداری خواهند آمد.
وزیر نیرو از هموطنان درخواست کرد در مصرف صحیح و مناسب منابع زیستی، آب و انرژی و به ویژه در این روزها، مصرف گاز خانگی وزارت نیرو را یاری رسانند و گفت: هر چقدر همراهی در مصرف گاز خانگی بهتر و مناسب‌تر صورت گیرد، شرایط مهیاتری برای برق‌رسانی وجود خواهد داشت.
 اردکانیان افزود: بنا به گزارش‌ها مصرف گاز خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد و این قابل مدیریت است. همانطور که مردم در تابستان در موضوع برق همراهی کردند،  اکنون هم در موضوع مصرف گاز  با کم کردن یکی دو درجه دمای محیط مسکونی، سایر هموطنان خود را بویژه در مناطق حساس از جمله مناطق شمالی کشور کمک خواهند کرد‌.
وی گفت: گازرسانی به شمال کشور مشکلات فنی خود را دارد و با سختی بیشتری روبه رو است و هر نوع اختلال در گازرسانی به نیروگاه‌ها تاثیر در تامین سوخت جایگزین و بعضا خاموشی‌های پراکنده را دارد و شرکت‌های توانیر و برق منطقه‌ای و توزیع برق در صدد هستند مشکلات موضعی این چنینی را در کوتاهترین زمان ممکن رفع کنند.
وی درباره علت وقوع خاموشی‌های پراکنده گفت: اطلاعات دقیق در این خصوص را سخنگوی صنعت برق بلافاصله ارائه خواهد کرد، عمدتا بحث سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها است. جلسات منظمی تقریبا هر روز بین همکاران وزارت نیرو و نفت برای این مشکل برای حل مشکل برقرار است که امید است به لحاظ همکاری دستگاه‌های مسوول و همراهی مردم این مشکل توسعه پیدا نکند.
اردکانیان گفت: در پویش #هرهفته_الف_ب_ایران هم که پویش توقف‌ناپذیری است، طبق برنامه طرح‌های ما در سطح کشور تحت هر شرایطی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.
وزیر نیرو همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات منتسب به خود در حاشیه کمیسیون کشاورزی مجلس درباره علت بخشی از عدم توسعه نیروگاهی کشور به دلیل کنوانسیون پاریس گفت: اگر چنین مطلبی از قول من نقل شده حتما در انتقال آن دقت لازم صورت نگرفته و من چنین مطلبی را نگفته و نخواهم گفت، آنچه که گفتم این است که طرح‌های توسعه نیروگاهی به هیچ وجه نه تنها با کندی مواجه نشده که طبق آمار، ظرفیت نصب شده نیروگاهی در دولت حاضر به طور متوسط نسبت به دوره‌های قبل از آن افزایش هم دارد.
وی افزود: نکته‌ای که گفتم این است که ما دستاورد دیگری هم علاوه بر این داشتیم که باید آن را هم حفظ و تکرار کنیم و آن این است که با مدیریت اوج بار در تابستان مانع از این شویم که صرفا برای عبور از پیک مصرف بار که هر سال به نسبت سال‌های قبل ۵.۲ درصد افزایش می‌یافت با مدیریت اوج بار به کمک مصرف‌کنندگان و عرضه انرژی بیشتر در سایر ساعت‌های شبانه‌روز و روزها، هفته‌ها و ماه‌های سال از سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه برای این اوج بار رو به افزایش جلوگیری کنیم.
وی گفت: دو سال متوالی است این افزایش فقط یک درصد بوده است. این به معنای نه تنها توقف و کندی اجرای طرح‌های نیروگاهی نیست، بلکه آنچه نصب شده و تا پایان دولت نصب خواهد شد بالغ بر ۲۰ هزار مگاوات در طول هشت سال است که نسبت به متوسط دوره‌های قبل که کمتر از دو هزار مگاوات است افزایش قابل ملاحظه‌ای هم دارد.
وزیر نیرو همچنین در سوالی در خصوص افزایش قابل ملاحظه مصرف برق برای استخراج رمزارزها گفت: استفاده از انرژی برق که با یارانه قایل ملاحظه‌ای تولید می‌شود ، برای استخراج رمزارزها تابع مصوبه هیات وزیران است ، کسانی که قصد این کار را دارند باید از وزارت صمت مجوز گرفته باشند و تعرفه‌های خاص وزارت نیرو و شرکت توانیر را عمل کنند که در حد برق صادراتی است.
وی گفت: مواردی وجود دارد که اکنون با مجوز اقدام به این کار می‌کنند و حدود ۳۰۰ مگاوات مصرف این بخش است . اوج بار ما در این روزها ۳۸ هزار مگاوات است. کسانی هم غیر مجاز این کار را انجام می‌دهند این کار غیر قانونی است و همانند هر کار غیر قانونی دیگر دستگاه‌های مسوول موظف به برخورد با این‌ها هستند،  مواردی هم اگر از این حیث وجود داشته باشد و گزارش داده شود مطابق با ضوابط شرکت توانیر به گزارش‌دهندگان گزارش می‌دهد که جلوگیری از کار خلاف باید با پاداش مواجه شود.
وی همچنین با اشاره به برنامه بازدید از مراحل مختلف ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب غرب تهران برای آماده شدن جهت بهره‌برداری، از وارد مدار بهره‌برداری شدن این تصفيه‌خانه که دومين پروژه بزرگ تصفيه فاضلاب كشور با سرمايه‌گذاري بيش از 4500 ميليارد تومان است تا پایان امسال خبر داد.
وی گفت: این تصفیه‌خانه جمعيت دو ميليون و 100 هزار نفر ديگر را زير پوشش قرار مي‌دهد كه عمدتا در مناطق غرب تهران شامل شهرداري 2، 5، 9، 10، 11 ، 18 و بخشي از مناطق 21 و 22 تهران) ساكن هستند.
وي ادامه داد: پروژه فوق‌العاده بزرگ و دومين پروژه تصفيه فاضلاب در كشور است. از پروژه‌هاي بزرگي است كه با بيش از 4500 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري به مدار بهره‌برداري مي‌آيد و قادر است در زمينه مسائل زيست محيطي نقش مفيدي ايفا كرده و كمك بزرگي به شرايط آب‌هاي زيرزميني تهران كند.
براساس گزارش وزارت نیرو، وزیرنیرو گفت: 50 ميليون متر مكعب پساب خروجي اين تصفيه خانه در اختيار كشاورزي قرار مي‌گيرد و بلافاصله 50 حلقه چاه‌ مسدود خواهد شد؛ چاه‌هايي كه آب آنها در زمان حاضر به مصرف بخش كشاورزي در مناطق مختلف تهران مي‌رسد، طبيعتا موجب شرايط نامتعادلي در سفره‌هاي آب زيرزميني مي شود و  بهره‌برداري تصفيه‌خانه مزبور از اين حيث هم كار ارزشمندي است./عصر پرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید